در دومین نشست تخصصی جشنواره فیلم کودک مطرح شد

شناخت دقیق، درست و به روز کودک مهم است

دومین نشست تخصصی جشنواره کودک با عنوان «بازنمایی شمایل اجتماعی و رفتاری کودکان در سینمای کودک و نوجوان» و با حضور دکتر اعظم راوردراد استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی، دکتر علیرضا قاسم خان مدرس دانشگاه در رشته جامعه شناسی هنر و پژوهشگر و نویسنده و محمدرضا مقدسیان، مجری و کارشناس سینما در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۳۸۹۶۱
شناخت دقیق، درست و به روز کودک مهم است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اصفهان؛در ابتدای این نشست؛ محمدرضا مقدسیان ضمن تشریح موضوع و محور نشست و اهداف آن اظهار داشت: بنا بود که امروز آقای فرزاد موتمن هم حضور داشته باشند که به دلیل کسالتی که برای ایشان پیش آمد، نتوانستیم از حضورشان استفاده کنیم.

سپس دکتر اعظم راودراد در ابتدا به مقدمه بحث پرداخت و چگونگی بازنمایی یا تصویر کودک در سینمای ایران را به عنوان محور اصلی صحبت های خود انتخاب کرد که براساس یک تحقیق آکادمیک و دانشگاهی به تحلیل و دسته بندی کودکان می پردازد و اینکه کودکان با چه تیپ و چه شمایلی بازنمایی شده اند و در ادامه به مقایسه این تحقیق با کتاب "تصویر کودکان در فیلم های هالیوود" پرداخت و این مباحث را نشانگر اهمیت بازنمایی و چگونگی تصویر کردن کودکان در جامعه دانست.

محمدرضا مقدسیان هم به اهمیت انطباق تصویر کودک امروز با آن تصویری که ما در سینما می بینیم اشاره کرد و مواجهه با واقعیت را یک اصل اساسی در این عرضه دانست و به فاصله زیاد مابین فیلمساز و فیلمنامه نویس پرداخت و روبرو شدن با تصویر واقعی کودک امروز را یک اصل اساسی دانست.

دکتر علیرضا قاسم خان هم با بررسی کوتاهی از دهه های گذشته سینمای کودک و نوجوان و همچنین کارکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به شرایط زیستی و ورود به زندگی شهری و رفتارشناسی و فلسفه رفتاری کودک و نوجوان در سیر تاریخی پیش از انقلاب تا حال اشاره کرد و به ویژگی های زیستی و جامعه شناسانه آن دوران پرداخت و سینمای کودک امروز را دستاورد سینمای پس از انقلاب دانست.

همچنین راودراد در بخش دیگری از نشست به بررسی جایگاه تحقیقات و پژوهش در حوزه جامعه شناسی و کمک آن برای عرضه تصویر واقعی کودک که در طول تاریخ دچار تحول می شود، اشاره کرد و شناخت کودک واقعی را با تکیه بر نقش جامعه شناسان و روانشناسان و مشاوره با آنها حائز اهمیت بسیار دانست.

وی با اشاره به دو نگاه فیلم های برای کودکان و درباره کودکان، در ادامه به تقسیم بندی سینمای کودک و بررسی آن در ژانر جنگ، درام اجتماعی و ژانر کودک پرداخت و ویژگی های روایت و تصویر کودک در این قالب ها را با مصادیق موجود در سینما تشریح کرد و مساله وابستگی کودک برای رشد و تربیت را مورد بحث قرار داد و وابستگی کودک را در هر سه تقسیم بندی قالب و مسلط دانست.

قاسم خان در بخش دیگری از سخنانش ژانر را بعنوان یک کنش اجتماعی تشریح کرد و تولید فیلم کودک و نوجوان را نشانی از کنش و نظر و دیدگاه جامعه به این عرصه دانست و از سوی دیگر تولید نشدن این نوع فیلمها را نشان از فاصله جامعه با این قشر دانست و به شناخت و بررسی دقیق جایگاه کودکان در این شرایط پرداخت.

مقدسیان نیز به انطباق محتوا و جنس آثاری که برای کودکان تولید می شود پرداخت و بخش خلاقه، ادراکی و شهودی را برای کودکان دانست و به اهمیت درک این موقعیت از نگاه روانشناسانه پرداخت و به تحمیل یک ذهنیت بزرگسالانه به کودکان در آثار سینمایی و ضعف در درک صحیح از کودکی و کودکان انتقاد کرد.

دکتر راودراد در ادامه سخنان خود به اهمیت کتاب "تصویر کودکان در فیلم های هالیوود" اشاره کرد و براساس این منبع به بررسی جایگاه کودک در سینما پرداخت و مروری داشت بر تصویر کودک و نشانه ها و مصادیق آن در سینمای هالیوود و به اهمیت تغییر جامعه و نگاه آن به کودک و شرایط اجتماعی تاکید کرد و دلایل جذابیت فیلم ها از منظر کودکان را واکاوی کرد و بر همین اساس به مقایسه سینمای ایران و هالیوود پرداخت و در نهایت مساله شناخت دقیق و درست کودک را حیاتی دانست و فقدان شناخت به روز از این قشر را بسیار مهم خواند.

سلسله نشست های میان رشته ای سینمای کودک و نوجوان از برنامه های سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان است. این جشنواره 9 تا 15 تیرماه سالجاری در اصفهان برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها