دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:پس از همکاری های راهبردی میان ایران و روسیه در سوریه، وضعیت معادلات سیاسی نیز تغییر کرده است. زمانی آمریکا و چند کشور عربی با لابی های مالی سعی داشتند مشروعیت دولت قانونی سوریه را زیر سوال ببرند اما امروزه ضمن تثبیت وضعیت و اقتدار دولت سوریه، مذاکرات آستانه شکل گرفته که بخش مهمی از پیشرفت در روند سیاسی و مذاکرات را پیش می برد.
کد خبر: ۱۰۳۸۵۷۸
شمخانی: همکاری ایران و روسیه معادلات منطقه را تغییر داد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی در گفت وگویی با اشاره به روابط ایران و روسیه و خرید سلاح از این کشور، اظهار داشت: خرید و فروش سلاح بخش بسیار کوچکی از روابط دفاعی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.

وی ادامه داد: از نظر ما این روابط به ویژه از زمان ورود جدی و موثر روسیه به صحنه مبارزه با تروریسم در سوریه به شکل راهبردی در جریان است و همکاری های نظامی و دفاعی مشترک با توجه به وجود منافع مشترک شکل گرفته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: همکاری راهبردی هم به لحاظ سطح روابط و دیدارها میان روسای جمهور دو کشور، ملاقات ها و تماس های روسای ستادهای کل نیروهای مسلح، شورای امنیت ملی و وزارت دفاع پیگیری می شود و هم به لحاظ میدانی و اقدامات عملیاتی در صحنه قابل مشاهده است.

وی به موفقیت های ائتلاف میان ایران، روسیه، سوریه عراق و حزب الله لبنان در صحنه سوریه اشاره کرد و گفت: از نظر من این ائتلاف ها به واسطه هدف آن ها، مقطعی نیست.

شمخانی تصریح کرد: برخلاف برخی از کشورهای منطقه که صرفا خریدار و انباردار سلاح های آمریکایی هستند، ایران نوع سلاح مورد نیازش را خود انتخاب می کند و البته نسبت به سلاح هایی که در داخل طراحی و تولید می شوند، بسیار محدود است.

وی در مورد نگرانی در خصوص همکاری های نظامی میان ایران و روسیه گفت: طبیعتا زمانی که مانورهای نظامی با هماهنگی و هدف مشترکی صورت گیرد جای نگرانی وجود ندارد. ما نگران مانور نظامی کشورهایی هستیم که در مسیر خلاف تامین امنیت در منطقه حرکت می کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدای انقلاب بر مبنای اصل استقلال و عدم وابستگی به قدرت های جهانی دنبال شده است. توجه شود که همکاری به معنای عبور از استقلال نیست بلکه هدف های مشترکی وجود دارد که می تواند در قالب همکاری به آن ها دست یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها