چین اعلام کرد که عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای در اجلاس این هفته آستانه قزاقستان بررسی خواهد شد و پکن از عضویت تهران در این سازمان حمایت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۸۱۴۶
چین: از عضویت ایران در سازمان شانگهای حمایت می‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، معاون وزارت خارجه چین روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگاران درباره سفر شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به این اجلاس افزود که ایران یکی از فعالترین کشورهای عضو ناظر سازمان می باشد.

لی خویی لای با اشاره به اینکه اجلاس در قزاقستان و روز هفتم ماه جاری میلادی ( 17خرداد) شروع می شود، تصریح کرد که مساله بررسی عضویت ایران هم در آن مورد بحث خواهد بود.

خبرگزاری شین هوا گزارش کرده است که رییس جمهور چین در راس هیاتی در این اجلاس مهم شرکت خواهد کرد.

بنا به گفته مقام چینی، ایران برای ورود رسمی به سازمان تلاش زیادی کرده وقرار است طرفین در باره عضویت رسمی تهران بحث و تبادل نظر کنند.

وی تاکید کرد که ایران برای چین از اهمیت زیادی برخوردار است و پکن از عضویت رسمی تهران هم حمایت و هم استقبال می کند.

وی گفت که اعضای دیگر هم در این باره بحث می کنند و اجماع نظر دارند و بر اساس مقررات و رایزنی های مشترک مساله عضویت ایران به صورت جدی بحث خواهد شد.

به گفته لی مساله عضویت هند و پاکستان در این اجلاس قطعی خواهد شد.

سازمان همکاری شانگهای که یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی است، سال 1385 تاسیس شد که شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها