جام جم آنلاین از تور جدید کانال‌های تلگرامی برای جمعیت دانش‌آموزی کشور گزارش می‌دهد

امکان فروش سوالات نهایی خرداد وجود ندارد/ طراحی سوالات در قرنطینه کامل

هرچقدر هم که مسئولان تکذیب کنند، هرچقدر هم که بگویند سوالات امتحانات نهایی خرداد در امنیت کامل طراحی می‌شود، باز هم حرف و حدیث های زیادی درباره لورفتن و نشت این سوالات وجود دارد. باز هم هستند افراد سودجویی که مدعی در اختیار داشتن سوالات امتحانات نهایی‌اند و از قِبَل این اتفاق جیب‌هایشان را پر می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۳۶۲۳۸
امکان فروش سوالات نهایی خرداد وجود ندارد/ طراحی سوالات در قرنطینه کامل

به ‌گزارش جام‌جم آنلاین ، خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی موضوع تازه‌ای نیست ؛ هر سال خرداد که از راه می‌رسد، دغدغه خانواده‌ها و بچه‌مدرسه‌ای ها برای امتحانات آخر سال که بیشتر می‌شود، حرف وحدیث هایی هم درباره بدست آوردن سوالات امتحانی به گوش می‌رسد. سوالاتی که حالا پای خرید وفروش‌شان به فضای مجازی هم کشیده شده و چه بسیار کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی که از هیاهوی شب امتحانات برای فروش سوال‌هایی استفاده‌ می‌کنند که در درستی و نادرستی‌شان شک و شبهه زیادی وجود دارد.

سودجویان فضای مجازی، این بار تورشان را بین جمعیت دانش‌آموزی کشور انداخته‌اند ، جمعیتی چند میلیون نفری که بازار را برای این جماعت سودجو داغ‌ کرده‌اند. همین است که حالا در برخی از این کانال‌های تلگرامی سوالات امتحان نهایی هر درس، به قیمت 100هزارتومان و حتی بیشتر به فروش می‌رسد و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که آنچه که به دست مشتری‌ها می‌رسد دقیقا همانی باشد که سرجلسه امتحان روی برگه می‌بینند.

ادعای صاحبان این کانال‌ها، ارتباط مستقیم،زیرپوستی و البته مخفیانه با طراحان سوالات امتحانی است. موضوعی‌که بارها و بارها از سوی مسئولان آموزش و پرورش رد شده و با این حال بازار کاسبی این جماعت هنوز داغ است.

سوالات لو رفته اشتباه است

این موضوع را با عبدالامیر عرفی، رئیس سابق مرکز سنجش آموزش و پرورش در میان‌ می‌گذاریم و او با رد ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی خرداد می‌گوید: براساس قرائن و شواهد موجود می‌گویم که سوالاتی که گفته می‌شود لو رفته‌اند، به هیچ عنوان مربوط به سوالات نهایی نیستند و ممکن است مربوط به سوالات داخلی خود مدارس باشند .

عرفی در توضیح بیشتر می‌گوید: در حال حاضر در خردادماه، معمولا دو نوع امتحان در سطح مدارس متوسطه برگزارمی‌شود، یک بخش همان امتحانات داخلی است که در آن ، طراح سوال معلمان خود مدرسه هستند و زیرنظرشورای دبیران سوالات را طرح می‌کنند و بعد این سوال در حد بچه‌های همان مدرسه تکثیر می‌شود و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد،که امکان لو رفتن این دسته از سوالات وجود دارد. اما در رابطه با سوالات نهایی خرداد، که به صورت کشوری برگزار می‌شود ودر شرایط کاملا قرنطینه طراحی می‌شود، به هیچ عنوان امکان لو رفتن وجود ندارد.

رئیس سابق مرکز سنجش آموزش و پرورش درباره شرایط ویژه طراحی سوالات کشوری‌ می‌گوید: همیشه سوالات امتحانات نهایی در شرایط کاملا قرنطینه طراحی می‌شوند ؛ به این شکل که اصلا مشخص نیست طراحان سوال چه کسانی هستند. حتی در خود اداره مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش هم غیر از کارشناس برگزار کننده امتحانات کسی نمی‌داند که چه کسی طراح سوال است. همه طراحان سوالات با کد خاصی به مرکز رفت و آمد می‌کنند که خود مسئول برگزار کننده آزمون‌ و خود طراحان ازآن باخبر هستند.

عرفی با اشاره به اینکه سوالات به صورت گروهی طراحی می‌شوند و امکان لو رفن آنها وجود ندارد می‌گوید: سوالات هرکدام از دروس را یک نفر طراحی نمی‌کند ، بلکه این سوالات به صورت گروهی طراحی می‌شوند ، علاوه براین بعداز طراحی سوالات در مرحله بعدی بازهم سوالات بازبینی می‌شوند و اینطور نیست که از ابتدا سوالات یک درس مشخص باشد . چراکه درنهایت از بین مجموع سوالاتی که توسط چند نفر طراحی می‌شود ،سوالات نهایی انتخاب می‌شوند و باز هم از زیر نظر بازبین می‌گذرند.

این کارشناس آموزش و پرورش ، با اعلام هشدار نسبت به فعالیت کانال‌های مدعی فروش سوالات می‌گوید: این ادعا فریبی بیش نیست و دانش آموزان و خانواده هایشان باید نسبت به این موضوع آگاهانه برخورد کنند و بدانند که ترفند این افراد سودجو این است که با بررسی سوالات سال های قبل اقدام به ارائه سوالات بکنند. چون مثلا در بعضی دروس مثل دینی ساختار سوالات یکی است و ممکن است در این ساختار چندتا سوال مشابه هم وجود داشته باشد. به خاطر همین آنها تعدادی از این سوالات تکرارشده را کنار هم قرار می‌دهند و به اسم سوالات لو رفته می‌فروشند.

مینا مولایی - خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها