معاونت نظارت مجلس از عودت بیش از ۲۳۳ میلیارد ریال از مازاد دریافتی‌های غیرمتعارف توسط ۳۹۷ نفر به حساب خزانه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۵۸۲۱
۲۳میلیارد تومان از حقوق‌های نجومی به خزانه بازگشت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حسین مظفر در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارشی از اقدامات نظارتی مجلس در اجلاسیه اول دوره دهم مجلس ارائه کرد.

مجلس گزارش خود از اقدامات نظارتی را در یک ساله گذشته نمایندگان ارائه کرد.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، گزارش اقدامات نظارتی مجلس را در سال اول دوره دهم قرائت کرد.

در این گزارش که مشتمل بر ۱۹ بخش در موضوعات مختلف است تصریح شده است: مجلس شورای اسلامی در اولین سال دوره دهم در ۵۷ قانون مصوب خود به لزوم تهیه و تصویب ۱۱۰ فقره آیین نامه اجرایی و سایر مقررات توسط هیئت وزیران حکم کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش همچنین اشاره شده است: در سال اول دوره دهم مجلس در مجموع ۵۷ فقره قانون به رئیس جمهور ابلاغ شده است که مقایسه عملکرد دولت یازدهم طی اجلاسیه چهارم دوره نهم و اجلاسیه اول دوره دهم نشان می دهد که خوشبختانه تعداد روزهای تاخیر رئیس جمهور در ابلاغ قوانین به دستگاه های اجرایی و روزنامه رسمی ۵۳ درصد کاهش یافته است.

در بخش تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان به رئیس جمهور نیز در این گزارش تصریح شده است: در سال اول دوره دهم مجلس در مجموع ۲۶۸۹ مرتبه به اعضای هیئت وزیران از سوی نمایندگان تذکر کتبی داده شده که بیشترین تذکر با ۴۳۵ فقره به رئیس جمهور و کمترین آن با ۱۴ فقره به وزیر اطلاعات بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است: میزان تذکر کتبی نمایندگان در سال اول دوره دهم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین در این مدت ۱۱۸۴ تذکر شفاهی نمایندگان به اعضای هیئت وزیران و دستگاه های اجرایی به ثبت رسیده است.

در گزارش معاونت نظارت مجلس در خصوص عملکرد سال اول دوره دوازدهم در خصوص سوال از وزرا و رئیس جمهور نیز آمده است: از مجموع ۷۸۰ تقاضای سوال از وزرا که به هیئت رئیسه تقدیم شده است تعداد ۲۸ فقره پس از بررسی های صورت گرفته در صحن مطرح و در نهایت منجر به سه مورد عدم اقناع در صحن علنی و ارائه کارت قرمز به وزیر مربوطه گردیده و ۲۵ مورد دیگر موجب اقناع نمایندگان در صحن علنی شده است که در مقایسه با تعداد سوالات مطرح شده از وزرا در صحن علنی با مدت مشابه در مجلس دهم افزایش ۲۲ درصدی دارد.

در بخش تحقیق و تفحص نیز در این گزارش تصریح شده است: ۵۸ تقاضای تحقیق و تفحص در این مدت به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است که از این تعداد یک پرونده برای تعیین محورهای تحقیق و تفحص به نمایندگاه متقاضی عودت شده و ۵۷ پرونده به کمیسون تخصصی ارجاع شده است تا کمیسیون گزارش خود را مبنی بر تصویب یا رد تقاضای تحقیق و تفحص به هیئت رئیسه ارائه دهد. همچنین از این ۵۷ پرونده ارجاعی ۵ پرونده به دلیل انصراف متقاضیان مختومه و ۱۶ پرونده به هیئت رئیسه ارسال شده است که از این تعداد گزارش ۱۰ پرونده در صحن علنی مطرح شده که منجر به تصویب ضرورت انجام تحقیق و تفحص ۸ پرونده و رد دو پرونده در صحن علنی شده است و گزارش ۶ پرونده نیز در انتظار طرح در صحن علنی می باشد و ۳۶ پرونده موجود همچنان در حال رسیدگی در کمیسیون های تخصصی ذی ربط است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در سال اول مجلس دهم سه وزیر پیشنهادی جدید از نمایندگاه رای اعتماد گرفته اند و همچنین جلسه استیضاح یک وزیر دیگر نیز مورد طرح و بررسی قرار گرفت که پس از رای گیری وزیر مربوطه در سمت خود ابقا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها