اروپا صادقانه اعتراف کرد

حقوق بشر از ایران صادر شد + عکس

رئیس نهاد حقوق بشر اروپا گفت: در سفری که چند سال قبل به ایران داشتم، متوجه شدم که حقوق بشر از ایران و شیراز پایتخت تمدن دنیا شکل گرفته و منشور حقوق بشر به عنوان میراث فرهنگی دنیا نشات گرفته از مهد تمدنی است.
کد خبر: ۱۰۳۵۶۶۲
حقوق بشر از ایران صادر شد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، «مورتن کی روم» در نشست تخصصی «صیانت از میراث و فرهنگ جهانی از منظر نظام بین المللی حقوق بشر» در شیراز افزود: همه دنیا باید بدانند که شیراز جایی است که در 2 هزار و 500 سال سال قبل، برده‌داری در آن نقض و از برخورد خشونت آمیز با زندانیان جلوگیری شد و به زنان نیز به عنوان نیمی از اجتماع، حقوق اجتماعی و برابر با مردان تعلق گرفت، بنابراین نمی توان پذیرفت که حقوق بشر محصول تفکر غرب باشد.

وی ادامه داد: باید صادقانه اعتراف کنیم که حقوق بشر محصول تفکر غربی نیست بلکه تلاشی جهانی است که همه دنیا به سهم خود چیزی به آن افزوده و هیچکس نباید بر آن حس مالکیت داشته باشد.

کی روم ادامه داد: امروز وقتی می‌بینم با وجود برخی مشکلات، به جز تهران تنها کمیسیون فعال حقوق بشر در کشور در شیراز است برایم قابل تحسین است که علاوه بر پایتخت در منطقه 2 ایران نیز گام های مهمی برداشته شده است.

رئیس نهاد حقوق بشر اروپا، با اشاره به علت اهمیت محافظت از مجموعه جهانی تخت جمشید، تصریح کرد: این مجموعه بخشی از هویت ایرانیان و همه ماست و در واقع جزیی از خود ما محسوب می شود، اگرچه متعلق به شیراز است اما با افتخار می‌گویم که بخشی از بسیاری از افراد در سراسر جهان است.

کی روم تاکید کرد: محافظت از تخت جمشید، حراست از کرامت انسانی و حقوق انسانهاست و این همان دفاع از حقوق بشر است. متاسفانه امروز در منازعات مسلحانه، میراث فرهنگی هدف نابودی قرار می گیرد که این برای همه دوستداران میراث فرهنگی و افراد انسان دوست دردناک است. بدون تردید اگر در طولانی مدت راجع به آثار منفی جنگ بر میراث فرهنگی صحبت نشود این آثار و میراث به تدریج از بین می‌رود.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. این مجموعه در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها