• 1 9
  • 4

جام جم آنلاین گزارش می دهد

سوخت گیری های خطرناک در حاشیه شهر ها/ بمب های متحرکی که رو به فزونی است +عکس

یکشنبه 7 خرداد 1396 ساعت 09:34
راننده جاده قم بود بعد از طی مسیری به کوچه ای منحرف شد تا سوخت گیری کند اما نه در جایگاه سوخت گاز "سی ان جی"بلکه در کنار کارگاهی که کپسولهای بزرگی را برای سوخت گیری ماشین ها در مغازه چیده بود ،‌گاز ال پی جی همان گازی است که زمانی به صورت کپسول در خانه ها بسیار مورد استفاده بود.

آقای راننده بدون هیچ هشداری به مسافرانش برای پیاده شدن هنگام سوخت گیری یک راست به سراغ شیلنگ گاز رفت و موقع احساس خطرکردن مسافران به آنها اطمینان می داد که حتی اگر پیاده نشوند مشکلی برایشان پیش نمی آید.

وقتی از او پرسیدم که چرا از گاز "سی ان جی" استفاده نمی کنید در پاسخ گفت گاز" ال پی جی"خیلی مزایا دارد اولا اینکه ارزانتر است و دوم اینکه ماشین روانتر کار می کند و سوم اینکه آن معطلی که در جایگاههای" سی ان جی" به دلیل تعداد محدودشان ایجاد می شود را ندارد.

این راننده می گفت اگر کپسولش را با گاز"سی ان جی" پر می کرد باید برای طی کردن همان مسیر بیش از سه برابر ال پی جی، هزینه پرداخت می کرد. به گفته وی گاز" ال پی جی" چون مایع است موتور ماشین بهتر کار می کند و شتاب بیشتر ی دارد ،در حالیکه گاز" سی ان جی" خشک است و باعث می شود قطعات موتور سریعتر دچار فرسایش شود.

به اعتقاد یکی از مسافران نیز" ال پی جی" شتاب بیشتری نسبت به "سی ان جی" دارد اما چون سوخت گیری تو جایگاه انجام نمی شود و از طرفی تجهیزاتشم مورد تایید موسسه بهینه سازی و استاندارد نیست به هیچ وجه ایمنی اش تضمین نمی شود.

با این وجود یکی از جایگاه داران به جام جم آنلاین می گوید "ال‌ پی‌جی"‌ از سوخت‌های گران است که هزینه زیادی برای تولید و استخراج و نیز ترانزیت آن صرف می‌شود. این عوامل موجب بالارفتن قیمت تمام‌شده آن می‌شود و برای اینکه بتوانند وارد صحنه رقابت در بازار مصرف کنند باید قیمت‌گذاری آن به گونه‌ای انجام شود که قابلیت رقابت با بنزین و سوخت‌های اینچنینی را داشته باشد در غیراین صورت جذابیت مصرفی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت.

نقطه نظرهای مختلف نشان می دهد برای راننده ای که خودرویش گاز سوز است استفاده از گاز "ال پی جی "بسیار جذاب تر و مفید تر از گاز "سی ان جی" است، برای آنکه به اعتقاد راننده ها که از گاز به عنوان سوخت استفاده می کنند خودروی "سی ان جی" سوز با مخزن پر حداکثر 150 کیلومتردر جاده ای که ترافیک نباشد طی می کند درحالیکه خودرو" ال پی جی" سوز بیش از 400 کیلومتر را با یک مخزن پر تردد می کند و برای همین تعداد سوخت گیری ماشین در خودروهای" سی ان جی "سوز افزایش می یابد و نیاز به احداث جایگاهها ی بیشتری است. اما چرا به جای گاز "ال پی جی "استفاده از گاز "سی ان جی" درکشور دنبال شده است ،مقوله ای است جدا که باید به آن پرداخته شود . اما موضوعی که هم اینک مطرح است این است که بخشی از رانندگانی که خودرویشان گاز سوز است با استفاده از تجهیزاتی که گفته می شود استاندارد نیست و درمکانهای غیر مجازاقدام به سوخت گیری می کنند که می تواند هر خودوریی را به یک بمب متحرک تبدیل کند .

دغدغه رانندگان برای تامین سوخت ارزان آنها را از فکر کردن به فاجعه بزرگ آتش سوزی این خودرو ها غافل کرده است. نصب سیلندر گاز مایع بر روی خودرو کاری غیر مجاز و بسیار خطرناک است که سلامت و امنیت شهروندان را به خطر انداخته است.

این نوع سوختگیری بدون رعایت نکات ایمنی در حاشیه شهر ها به وفور دیده می شود و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

کارشناسان ایمنی معتقدند استفاده از سوخت گاز مایع و سیلندرهای این گاز در خودروها کاری غیرمجاز است چرا که در صورت کوچکترین تصادف به خاطر مهار نبودن کامل سیلندر احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه های دلخراش وجود دارد.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2859247594009067491
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 4 نظر )

اصلا اولین گازی که روی تاکسی ها امد ال پی جی بود اما گاز cngنفع اش برای دولت بیشتر است هوارا با کمپرسور فشرده میکنند و به خورد ملت میدهند
بارها شاهد بودیم که یک ماشین سی ان جی سوز در حال سوختگیری به یکباره بر اثر یا کیفیت نا مطلوب کپسول یا فشار زیاد پمپ گاز منفجر شده و راننده سرنشینان و خودرو به یکباره متلاشی شده ولی گاز ال پی چی احتمال انفجار آن شاید 5 درصد باشد فشار گازی که وارد کپسول سی ان جی میشه 200 بار بصورت معمولی هست ولی فشار گازی که در ال پی جی هست فقط 40 بار است گاز ال پی جی قابل اشتعال است و انفجار نداره و در خیلی از موارد قابل کنترل هست ولی سی ان جی اینطور نیست حالا بماند که به قطعات موتور آسیب میزنه و غیره واقعا مسئولین باید فکری بحال استفاده کنندگان ال پی جی کنند . با تشکر
چرا وقتی که بنزین را سهمیه‌بندی و یا دو نرخی می‌کردند که پدیده‌ای بنام انبار کردن بنزین و نیز بنزین‌فروشی در مکان‌های عمومی مثل سر چهارراه‌ها، حاشیه خیابان‌ها و جاده‌ها با نرخ کمتر بوجود می‌آمد و باعث افزایش آتش‌سوزی‌ها و تلفات بی‌شمار می‌گردید کسی به فکر این مسائل نبود؟ در حالی که باز هم زمزمه بازگشت کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین شنیده می‌شود... تا وقتی که یک خانواده مستضعف تمام هستی یعنی خانواده‌ش را سوار موتورسیکلت می‌کند از مجبوری، پدیده ال‌پی‌جی دیگر یک پدیده نیست... برای برطرف کردن این بمب‌های متحرک نیاز به اشتغال‌زایی، فرهنگ‌سازی و تأمین معیشت مردم است و تا وقتی آخرین مشتری هم برای ال‌پی‌جی‌ها باشد هر آن احتمال خطر و انفجار هم هست.
راهکارش ساده است هر شهری با توجه به نیاز بازار جایگاه LPG قانونی و استاندارد تاسیس بشه . وقتی سی ان جی جواب نداده ...