در کوران لباس‌ خریدن و شادی آن، یک نکته است که کمتر به آن توجه کرده‌اید و آن علائم لباس‌هاست که معمولا روی یقه وصل شده است.
کد خبر: ۱۰۳۴۸۴۰
زبان بین‌المللی لباس‌ها

مطمئنا شما هم این علامت‌ها را روی لباس‌های خود دیده‌اید، اما شاید به پیامی که هرکدام از آنها در بر دارند توجهی نکرده باشید.

در اینجا اصلی‌ترین این علائم را به همراه معنای هرکدام به شما ارائه می‌کنیم:

شست‌وشو

تشتی که آب داخل آن درحال تکان خوردن است و به همین دلیل حالت مواج گرفته است. این تصویر نماد شست‌وشو است و اطلاعاتی راجع به درجه دمایی می‌دهد که الیاف لباس می‌تواند تحمل کند.

معمولا داخل این تشت شماره‌های 30، 40، 50 یا 60 نوشته می‌شود. هریک درجه سانتی‌گراد آب لازم برای شست‌وشو را نشان می‌دهد.

دست داخل تشت به این مساله اشاره می‌کند که این پارچه فقط باید با دست شسته شود و هرگز نباید آن را داخل ماشین لباسشویی انداخت. این لباس نباید آبکشی شود. با چنین لباسی هرگز نباید شنا کنید.

سفیدکننده

لباسی که نماد مثلث سفید بر آن نقش بسته را می‌توانید به وسیله سفیدکننده کلر یا غیرکلر سفید کنید. پارچه آن آسیبی نمی‌بیند. این نماد ضربدر روی مثلث نشان می‌دهد که برای این پارچه به‌هیچ‌وجه نباید از سفیدکننده استفاده کرد. استفاده از سفیدکننده به آن آسیبی جدی وارد خواهدکرد.

اتو

بعضی از پارچه‌ها قابل اتوکردن و برخی دیگر نیستند. لباسی که نقش اتو را پشت آن می‌بینید یعنی قابلیت اتوکردن را دارد و شما می‌توانید آن را حسابی مرتب کنید. معمولا داخل اتو نقاطی دیده می‌شود.

اگر یک نقطه باشد یعنی لباس باید با درجه دمای پایین اتو شود. دو نقطه یعنی درجه دمای اتو باید متوسط باشد و سه نقطه اشاره به درجه دمای بالای اتو دارد. برای افرادی که به اتوکشی علاقه خاصی ندارند این علامت نوعی مژده به‌شمار می‌آید. ضربدر روی اتو یعنی این لباس نباید اتو شود. به همین راحتی!

خشک‌کن چرخشی

دایره‌ای که داخل مربع جای گرفته نشان می‌دهد که این لباس تحمل خشک شدن داخل ماشین لباسشویی را دارد. اگر چنین لباسی دارید دیگر مجبور نیستید آن را روی بند پهن کنید و نگران بارش باران روی آن باشید.

لباس حاوی این علامت را به راحتی داخل ماشین لباسشویی خشک کنید و از نتیجه کار مطمئن باشید.

اگر یک نقطه داخل دایره بود یعنی با درجه حرارت کمتر خشک کنید. دو نقطه داخل دایره یعنی با درجه دمای معمولی خشک کنید. این علامت ضربدر روی دایره نشان می‌دهد که لباس را نباید داخل ماشین خشک کنید وگرنه باید با آن وداع کنید.

لیلا رعیت - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها