حالا این درست که آرام آرام نسیم‌های خنک بهاری دارد جایش را به گرمای به پیشواز آمده تابستانی می‌دهد، اما طبیعت در بهار رخ عوض کرده و فصل عاشقان طبیعت ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۳۴۸۲۷
آمد بهار گل‌ها +عکس

بهار را فصل عشاق طبیعت می‌نامند، چراکه طبیعت ایران‌زمین چهره تازه‌ای به شما نشان می‌دهد آن‌قدر که اگر مسافر مقصد‌های تکراری هم باشید با چهره متفاوتی از آن مقصد رو‌به‌رو می‌شوید.

شک نکنید که دامنه‌های حیران اردبیل در طبیعت قاب تازه‌ای است و کاشان در بهار با کاشان در فصل‌های دیگر خیلی متفاوت است.

شهر گل

گل‌محمدی یا گل گلاب را باید در کوچه باغ‌های نیاسر کاشان استشمام کرد، آن هم درست در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد که این شهر کوچک سرشار از گل‌های محمدی است.

قمصر و برزک هم مناطق دیگری در اطراف کاشان هستند که در آنجا می‌توان به تماشای زیبایی این گل‌ها نشست.

صدها سال است در کاشان، گل سرخ، گل محبوب و دوست‌داشتنی مردم و کشاورزان بوده و هست و هیچ گلی به اندازه گل محمدی در سروده‌های سرایندگان ستایش نشده است.

ضمن این که در کنار دیدن گل‌ها می‌توان به تماشای مراسم سنتی گلابگیری هم نشست که هر سال با شکفتن گل‌ها در این مناطق برگزار می‌شود.

زمان باز شدن گل‌ها اوایل اردیبهشت تا اوایل تیر است و در هر منطقه مدت زمان بازشدن گل‌ها حدود سی روز طول می‌کشد.

دوام گل محمدی اما فقط یکی دو روز است و بعد از آن رنگ صورتی خوشرنگ گلبرگ‌ها به سفید می‌گراید و با اندک نسیمی گلبرگ‌ها پرپر می‌شوند و می‌ریزند.

شقایق‌های وحشی شمال

شقایق‌های وحشی هم از آن دسته گل‌های خودرو در این فصل هستند که بیشتر در دامنه کوهستانی شهر تالش در شمال گیلان دیده می‌شوند، هر چند شهرت گل‌های وحشی این منطقه دلیلی شده است تا عمر این گل‌ها بسیار کوتاه باشد.

چرای بی‌رویه دام نیز از دیگر مشکلات این دشت زیباست که مانع گرده‌افشانی و غنچه‌افشانی شقایق‌های وحشی می‌شود.

این دشت که از چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد منطقه تالش محسوب می‌شود، اواخر اردیبهشت تا روزهای اولیه خرداد به گل می‌نشیند.

شقایق‌ها اما محدود به این منطقه نمی‌شوند و بارش‌های مناسب بهاری باعث خلق جلوه‌های زیبا از رویش آنها اطراف شهرستان باشت در کهگیلویه و بویراحمد هم می‌شود.

بهشت بابونه اردبیل

اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد در اردبیل می‌توانید به تماشای گل‌های زیبای بابونه بنشینید، چراکه گل‌های بابونه در 5000 هکتار از اراضی و طبیعت زیبای منطقه گردشگری فندقلو شهرستان نمین (اردبیل) می‌روید و همه ساله در این موقع سال به گل می‌نشیند و طبیعت منطقه را به صورت فرشی زیبا با رنگی سفید و زرد می‌آراید.

جنگل فندقلو یکی از مناطق مهم گردشگری است که در فاصله 10 کیلومتر از شهر نمین و 30 کیلومتر از شهر اردبیل قرار گرفته است.

دشت‌های منتهی به این جنگل در این فصل سال به بهشتی از گل‌های بابونه تبدیل می‌شود و این بار چشم‌انداز روبه‌روی شما سفید از این گل می‌شود.

غمگین همچون لاله‌ها

عمر لاله‌ها کوتاه است، شاید همین است که صفت این گل‌های خودرو غمگین شده است. گلدهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و در فصل بارش پایان می‌یابد، بنابراین برای دیدن لاله‌های واژگون خیلی فرصت ندارید.

لاله‌های واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله ‌است که تاکنون 15 گونه آن در ایران شناسایی شده است، اما معروف‌ترین دشت لاله ایران را می‌توانید در چهارمحال و بختیاری ببینید.

گونه‌ای از لاله واژگون که در این دشت می‌روید بسیار نادر است و یک اثر طبیعی ملی به‌شمار می‌آید.

دشت لاله‌های واژگون فریدون‌شهر و اقلید نیز دیگر دشت لاله ایران است. غرب استان اصفهان، شهر ایوان، ایلام، خوانسار و منطقه بوئین میاندشت نیز لاله‌های زیادی دارند.

میثم اسماعیلی - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها