مردم یمن اکنون شرایط قحطی و سختی را تجربه می‌کنند که در طول چندین دهه در این کشور بی‌سابقه بوده است. شیوع بیماری وبا هم مشکلات شهروندان را دوچندان کرده است. در چنین وضعیت دشواری که سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت صریحا به کمبود مواد غذایی، امکانات درمانی، بهداشتی و گسترش بیماری وبا معترف بوده‌اند، کماکان جنگ ادامه پیدا کرده و افکار عمومی شاهد سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان است.
کد خبر: ۱۰۳۲۸۹۱
حمله موشکی پیام یمنی‌ها به آل‌سعود

دونالد ترامپ با انجام این سفر درصدد است با نشان دادن چراغ سبز به مقامات رژیم سعودی، آنها را برای ادامه این جنگ ناعادلانه و ضدانسانی ترغیب کند.

در شرایطی که جز معدودی از کشورها، هیچ کشور و نهاد بین‌المللی از یمنی‌ها در مقابل جنایت‌ها و ظلم‌های روا داشته شده به آنها، حمایت نمی‌کند و آن تعداد کشور محدود هم که تمایل دارند به کمک شهروندان یمنی بشتابند با محاصره و موانع متعدد برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه مواجه هستند، مردم این کشور ناگزیرند برای ادامه حیات، متکی به توانمندی‌های درونی خود باشند و این اتکا به ظرفیت‌های داخلی به دو منظور است؛

اول، تلاش برای ایجاد و برقراری نیروی موثر و بازدارنده با استفاده از توانمندی نظامی و موشکی است.

در این رابطه، تجربه دنیای کنونی هم ثابت کرده است که مقامات کشوری و ملت‌هایی که به بازدارندگی نظامی کم توجهی کرده‌اند در نهایت خود را در مقابل یک تهاجم ویرانگر قرار داده‌اند که یا متحمل خسارات بسیاری شده یا به‌ناچار در برابر دشمن تسلیم شده و سپر انداخته‌اند. مثال کره‌شمالی نمونه بارزی است از بازدارندگی موثر که آمریکا در مقابله با آن تاکنون نتوانسته اقدامی انجام دهد و مجبور به عقب‌نشینی شده است.

یمنی‌ها با شلیک موشک بالستیک به ریاض در آستانه سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان (که متضمن فروش تسلیحات بیشتر به این کشور است)، این پیام را انعکاس داده‌اند که به‌رغم سختی و تنگناها ما برای دفاع از حقوق حقه خود همچنان ثابت‌قدم هستیم و این نکته مشروع‌ترین حق دفاعی است که افکار عمومی دنیا و قوانین بین‌المللی هم به‌درستی آن معترف هستند.

دوم، ملت یمن با شلیک این موشک در این بازه زمانی، پیامی هم به جهان انعکاس دادند، مبنی بر این‌که ملت‌های دنیا و منطقه باید به فکر همیاری و کمک به مردم یمن باشند. این پیام حکایت از آن دارد که یمنی‌ها با تحمل محاصره‌ها و سختی‌ها در دفاع از تمامیت ارضی و سلطه‌ناپذیری مقابل برخی از حکام ارتجاعی و مستبد منطقه و آمریکا به‌عنوان قدرت فرامنطقه ای، با تمام توان و نیرو ایستادگی کرده‌اند.

اکنون نوبت ملت‌های آزاده و سازمان‌های غیردولتی است که در زمینه تامین و ارسال مواد غذایی، دارو و درمان، اقدامات موثری را انجام دهند. نکته دیگری که یادآوری‌اش ضروری است، طرح جدید اتحادیه اروپا برای برقراری صلح در یمن است. گفتنی است، اروپا هم در گذشته و هم در حال، همواره به دلارهای عربستان چشم دوخته است.

این موضوع فقط منحصر به رفتار اروپا هم نیست، بلکه شاهدیم که رای شورای امنیت، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان سازمان ملل که وظیفه برقراری صلح و امنیت را برعهده دارد با دلارهای سعودی‌ها قابل تغییر است. طرح و پیشنهادهای صلحی که اروپایی‌ها تاکنون ارائه داده‌اند همه با در نظر گرفتن منافع عربستان تنظیم شده است. این موضوع به این دلیل است که کشورهای اروپایی با فروش سلاح به عربستان منافع سرشاری را از آن خود می‌کنند که حاضر نیستند از این درآمد چشم‌پوشی کنند. متاسفانه باید اذعان کرد شرایط جهان ما بشدت ناعادلانه است و مردم یمن هم با درک این مورد، با تمام طرح‌های صلحی که مبتنی بر خواست عربستان به‌عنوان یک کشور متجاوز که درصدد است یک حکومت دست نشانده مانند زمان استعمار در یمن به قدرت برساند، مخالفت کنند.

در پایان گفتنی است که یمنی‌ها با وحدت و تدبیر، دولتی را در این کشور به نام «نجات ملی» تشکیل داده اند که با این شرایط سخت، تمشیت امور را برعهده گرفته است و توانسته در زمینه نظامی تجاوزهای سعودی‌ها را دفع کند تا جایی که متجاوزان مجبور شده اند برای پیشبرد اهداف نامشروع خود طرح‌های موردنظر را با حمایت از تکفیری‌های داعش و القاعده در یمن به پیش ببرند.

جعفر قنادباشی

کارشناس ارشد مسائل یمن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها