انتخابات، تعریفی افقی و عمودی دارد. تعریف افقی انتخابات یعنی فرآیند معین برای نتیجه نامعین. انتخابات به عنوان پدیده مدرن براساس ساز و کار مشخص و تعریف‌شده‌ای است و نتیجه آن هم علی القاعده برای رای‌دهندگان و برگزار‌کنندگان مشخص نیست، مگر این‌که به کمک ابزارهایی مانند نظرسنجی بتوان نتایج آرا را پیش‌بینی کرد. در مورد تعریف عمودی انتخابات نیز باید گفت نظام‌های سیاسی به مشروعیت نیاز دارند.
کد خبر: ۱۰۳۱۶۱۰
پیام‌های حضور حداکثری

مشروعیت نظام‌های سیاسی زمانی به‌دست می‌آید که مردم مشارکت داشته باشند. مشارکت هم زمانی شکل می‌گیرد که بستر رقابت به‌وجود آید، بی‌شک هر چه میزان مشارکت مردمی در انتخابات افزایش یابد، نشانه این است که مردم نسبت به عملکرد، کارویژه و کارآمدی نظام باور دارند.

هر چه میزان مشارکت افزایش یابد تا حد بسیاری نظام سیاسی را بیمه کرده و منشأ اقتدار و تعامل آن با نظام بین‌الملل از یک سو و نیز استحکام ثبات سیاسی کشور در داخل می‌شود.

اما به میزانی که میزان مشارکت کمتر شود، نتایج بالا حاصل نمی‌شود. در جوامعی که بستر رقابت هم بالاست، مشارکت بالای مردم در سرنوشت نامزدها بسیار موثر است.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و هر چه میزان مشارکت بالا رود، آثار و پیامدهای مثبتی را هم در سطح داخلی و هم بین‌المللی به همراه دارد.

بنابراین ضرورت دارد مردمی که تا کنون به هر دلیل هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات را نگرفته‌اند، پای صندوق رای حاضر شوند و آینده خود را به همان میزانی که به رای‌شان بستگی دارد، بسازند.

دکتر جهانبخش ایزدی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها