مسئول کمیته حقوقی مجلس در گفتگو با جم جم آنلاین؛

هبه سعودی نه شرعیست و نه حقوقی

مسئول کمیته ویژه حقوقی، قضایی خانه ملت اختصاص هبه سعودی برای قربانیان فاجعه منا را غیر شرعی و غیر حقوقی خواند و گفت: توقع می رفت مسئولین حج از مقصران فاجعه منا طبق قانون، دیه را مطالبه می کردند و نباید اجازه می دادند عزت مردم کشورمان زیر سئوال برود.
کد خبر: ۱۰۳۰۹۱۸
هبه سعودی نه شرعیست و نه حقوقی

«محمد علی پور مختار» در گفتگو با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین در خصوص مذاکرات نمایندگان کشورمان با مقامات سعودی با هدف اعزام حجاج به سرزمین وحی اظهار داشت: مستقل از اینکه آل سعود همچنان قصور خود در فاجعه منا را نپذیرفته میزان هبه برای بازماندگان فاجعه منا هم هنوز نامعلوم است، از این رو شایسته بود نمایندگان ما چنین توافقی را نمی پذیرفتند.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری ما باید در کلیه امور از جمله مناسک حج و اعزام حجاج عزت، حکمت و مصلحت مردم و نظام جموری اسلامی ایران را در نظر بگیریم. لذا ضرورت دارد مسئولین حج در خصوص مسایل مطرح شده اخیر به ملت توضیحات لازم را داده تا شفاف سازی شود.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس درباره طرح دولت عربستان مبنی بر استفاده دستبندهای الکترونیکی از سوی حجاج بیت الله الحرام، در مناسک امثال حج عنوان داشت: گذشته از این که این دستبندها با مشاوره چه کسانی و در کدام کشور تولید می شود بیش از آنکه ابزاری برای حفظ امنیت حجاج باشد یک وسیله کنترل کننده است.

وی تصریح کرد: به هر روی نصب دستبند الکترونیکی به دست میهمانان خانه خدا با اما و اگرهای زیادی همراه است و علامت سوال بزرگی که با خود یدک می کشد این است که بر فرض با هدف حفظ جان افراد تعبیه شده باشد، در نهایت باید بدانیم اطلاعات و مشخصات حاجیان در کدام مرکز و با چه مقاصدی غیر از موضوعات امنیتی، ذخیره می گردد؟

وی با طرح سئوالی دیگر خاطر نشان کرد: اگر خدای ناکرده باز هم اتفاقی مانند فاجعه منا برای حجاج رخ دهد، دستبند الکترونیکی تا چه میزان نجات جان آسیب دیگان احتمالی را ضمانت خواهد نمود؟

عضو کمیسیون حقوقی مجلس افزود: در سالهای اخیر شوربختانه اتباع ایرانی در موسم حج با بی احترامی و بی حرمتی سعودیها مواجه شده اند و ضرورت دارد دست اندرکاران و متولیان امر بیشتر و بهتر در جهت استیفای حقوق ایرانیان از سوی رژیم ریاض گام بدارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها