در انتخابات تاکید بسیاری بر رعایت حق‌الناس می‌شود و مقام معظم رهبری بارها بر رعایت حق‌الناس تاکید داشتند، در بیانات امام خمینی(ره) نیز بر امانتداری رای مردم تاکیدات بسیاری صورت می‌گرفت و بنا بر فرمایش ایشان میزان رای ملت است.
کد خبر: ۱۰۲۹۸۸۸
مناظره فرصتی برای انتخاب عقلانی

شاید بتوان گفت در کمتر جایی از دنیا در حوزه انتخابات به این میزان تاکید بر بعد اخلاقی، دینی و شرعی انتخابات بخصوص در انتخابات ریاست جمهوری شده است، به گونه‌ای که نظام اسلامی سعی کرده است حداکثر شرایط برابری را برای شش کاندیدا حتی رعایت ثانیه‌ها در مناظره‌های انتخاباتی توسط رسانه ملی که اقدام کم‌بدیل در دنیای امروز است، داشته باشد.

در بحث مقدماتی انتخابات استفاده برابر از جهت تبلیغاتی فراهم است اما اصل روز رای‌گیری و رعایت حق الناس است و بدیهی است حق مردمی که زمان صرف کرده‌اند و با امید و‌ آینده‌نگری کاندیدایی را انتخاب کرده‌اند محترم و مطمئن شمرده می‌شود. بنابراین دستگاه‌های مربوط اجرایی و نظارت باید این واقعیت را در نظر بگیرند که رای از بالاترین حق‌الناس‌هاست، مردم اهداف و آرمان‌های بسیار بویژه در زمینه مشکلات اقتصادی و فرهنگی دارند، به دلیل کثرت و گسترده شدن فضای سیاسی انتخاباتی بخش اعظمی از مردم امیدشان به کاندیداها و رقابت‌های انتخاباتی است، بنابراین رای فقط حق یک دقیقه‌ای نیست که نوشته شود بلکه مبتنی بر سایر حقوق و آرمان‌های مردم است.

در حوزه تبلیغاتی تلاش نظام در جهت شکل‌گیری مناظره‌های مستقیم و توزیع مناسب وقت بود تا به این ترتیب در عمل امکانی فراهم شود و مردم انتخاب عقلانی داشته باشند. این همان اصلی بود که در 3 مناظره تلویزیونی مبنای عمل قرار گرفت.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - استاد دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها