فضای انتخابات در کشورها همواره فضایی متفاوت از سایر مقاطع سال است و معمولا شور و هیجان ناشی از رقابت‌های انتخاباتی بر سایر مسائل سایه می‌اندازد.
کد خبر: ۱۰۲۸۹۷۶
خط قرمز تبلیغات نامزدها از نگاه کارشناسان

جمهوری اسلامی ایران نیز از این مساله مستثنا نیست و این روزها مردم کشورمان بار دیگر شور و هیجان انتخابات را تجربه می‌کنند. در چنین شرایطی، فضای کشور نسبت به سایر مواقع بازتر و انبساطی می‌شود و گاهی اوقات حرف‌ها و مطالبی میان نامزدها و هوادارانشان رد و بدل می‌شود که در مقاطعی غیر از انتخابات، کمتر بیان می‌شود.

گرچه خیلی‌ها چنین وضعیتی را اقتضای شرایط انتخاباتی می‌دانند و معتقدند ممانعت از طرح آزادانه مواضع نامزدها و هوادارانشان به شور انتخابات لطمه وارد می‌کند، اما سوال این ‌است که حد و مرز و خط قرمز در موضعگیری‌های انتخاباتی کجاست؛ سوالی که پاسخ‌های مختلفی می‌توان به آن داد، اما قطعا فصل مشترک همه این پاسخ‌ها به امنیت ملی ختم می‌شود.

پرهیز از وعده‌های بی‌اساس

در همین زمینه، هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم، برخی وعده‌های انتخاباتی را پوچ دانست و افزود: این وعده‌ها فقط انتظارات را بالا می‌برد و از نامزدها می‌خواهیم در مباحث انتخاباتی و ارائه نظراتشان به ابعاد اقتصادی به‌صورت منصفانه توجه کنند و اقتصاد تولیدمحور را بر اقتصاد توزیعی مثل یارانه و تزریق پول ترجیح دهند.

حریم‌های خصوصی حفظ شود

اردشیر نوریان، رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: ‌در رقابت‌های این دوره ریاست جمهوری، متاسفانه برخی خطوط قرمز، اخلاقی و مباحث امنیتی رعایت نشد.

وی با بیان این‌که بهتر است نامزدها به جای نقدهای تند که جز زیر پا گذاشتن مبانی اخلاقی و اجتماعی نتیجه‌ای ندارد، به ارائه برنامه خود بپردازند، افزود: البته طرح نقدهای منطقی توام با متانت بدون این‌که افراد وارد برخی حریم‌های خصوصی یکدیگر شوند، می‌تواند به انتخاب مردم کمک کند. وی گفت:‌ بحث انتخابات تحولی مقطعی است، ولی بحث امنیت ملی امری بنیادین است،‌ لذا نباید خدشه‌ای به آن وارد شود.

نامزدها سیاه‌نمایی نکنند

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسـی نیــز در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که نامزدها نباید در تبلیغات خود سیاه‌نمایی کنند، اظهار کرد: کاندیداها نباید برای نقد رقیب، نظام را زیر سوال ببرند و اسرار نظام و امنیت ملی باید به عنوان خط قرمز مورد توجه همه نامزدها باشد.

وی حمایت بیگانگان را یکی دیگر از خطوط قرمز در دوران تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد و گفت: یک نامزد در صورت حمایت بیگانگان و اپوزیسیون خارج‌نشین از او، باید از این حمایت‌ها اعلام برائت کند.

ترقی افزود: نامزدها باید در اظهارات خود به اقتدار نظام در بعد دفاعی نیز توجه داشته باشند. وی همچنین با بیان این‌که برخی اظهارات نامزدها در خصوص مسائلی ازجمله آزادی ممکن است در آینده از سوی دشمنان به عنوان مستنداتی برای اعمال فشارهای حقوق بشری علیه ایران استفاده شود، گفت: کاندیداها باید در این زمینه مراقبت کنند و آب به آسیاب دشمن نریزند.

ورود به حوزه‌های امنیتی؛ ممنوع

هاجر چنارانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم با تاکید بر این‌که نامزدهای انتخاباتی باید از تخریب دیگران بشدت بپرهیزند، افزود: تمام گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار در کشور قابل احترام هستند و تاکید موکد بر این است که نامزدها نباید برای به‌دست آوردن آرای بیشتر وارد حوزه‌هایی شوند که امنیت ملی کشور را خدشه‌دار می‌کند.

رعایت خطوط استراتژیک

ولی‌الله نانواکناری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با بیان این‌که انتظار می‌رود نامزدها برنامه‌های خود را برای آینده بیان کنند، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران، خطوط استراتژیکی را برای خود مشخص کرده و همه مردم و نامزدهای انتخابات موظف به رعایت آن هستند و امنیت کشور ازجمله مواردی است که همه نامزدها باید به آن توجه کنند و هیچ‌کس حق ندارد به امنیت کشور خدشه وارد کند.

وی با بیان این‌که پایبندی به اصول اخلاقی اسلامی سرلوحه زندگی ماست، تاکید کرد: از نامزدهای انتخاباتی انتظار می‌رود موضوعاتی را مطرح کنند که به پیشرفت، توسعه و تعالی کشور منجر شود و با ارائه برنامه‌های مناسب زمینه‌ای را فراهم کنند تا مردم بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

وزیر اطلاعات: نامزدها به امنیت ملی آسیب نزنند

وزیر اطلاعات با بیان این‌که یکی از عوامل تامین امنیت، حضور مردم در صحنه است گفت: حضور مردم در انتخابات نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و هرچه این حضور بیشتر باشد، تاثیرگذاری آن هم بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدمحمود علوی در برنامه تلویزیونی تیتر امشب شبکه خبر سیما همچنین از نامزدها خواست به گونه‌ای عمل کنند که نخست امنیت ملی آسیب نبیند، دوم وحدت ملی و یکپارچگی ملی حفظ شود و سوم اخلاق و ارزش‌های جامعه آسیب نبیند.

فاطمه امیری - سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها