این روزها شهر آفتاب در خارج از پایتخت برای دومین سال متوالی میزبان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است، سری به نمایشگاه کتاب زدیم و برای شما از نمایشگاهی می‌گوییم که سی امین دوره اش در هیاهوی انتخابات و فضای سیاسی بشدت سردتر و کم رونق تر از همیشه در حال برگزاری است.
کد خبر: ۱۰۲۸۷۸۲
تاثیر منفی سیاست در نمایشگاه کتاب / کاهش محسوس فروش / سخنرانی برای صندلی‌های خالی

به گزارش جام‌جم آنلاین، امسال برای دومین سال متوالی است که برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران باید شال و کلاه کرد و تا رسیدن به شهر آفتاب مسافتی طولانی را پیمود اما بنظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل باعث شده است تا نارضایتی ناشران و مراجعه کنندگان به این رویداد مهم فرهنگی بیشتر از همیشه به چشم بیاید.

نمایشگاه کتاب، فرزندی سرراهی و مظلوم

رضا حاجی آبادی، نویسنده، پژوهشگر و مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس، درباره شرایط برگزاری سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگار ما می‌گوید: از نظر من نمایشگاه کتاب اکنون شبیه فرزندی سی ساله، مظلوم، سرراهی و بی پدر و مادر است بخصوص این شرایط در دو دوره اخیر که شهرآفتاب میزبان نمایشگاه است بیشتر به چشم می‌آید، چراکه زیرساخت را یک ارگان بر عهده دارد و مسوولیت محتوا بر عهده نهاد دیگری است، آن هم در شرایطی که مدیریت عالی این دو ارگان اکنون رقابت داغ سیاسی و انتخاباتی با هم دارند.

حاجی آبادی می‌افزاید: دعواهای سیاسی کاملا در برگزاری نمایشگاه نمود یافته است و تمام تلاش دو جناح این است که ثابت کنند طرف مقابل در برگزاری نمایشگاه کم کاری کرده است و همین کشیده شدن پای سیاست و رقابت‌های تند و تیز باعث می‌شود که می‌بینیم روز سوم نمایشگاه را آب می‌برد و مسوولان در خواب هستند و هیچ کسی صدایش در نمی‌آید.

او ادامه می‌دهد: آنچه ما در این چند روز دیده ایم بیشتر شبیه کارناوال شده است تا نمایشگاه کتاب، تعبیر خوبی نیست اما اکنون واقعا با یک بازار مکاره مواجه هستیم یعنی همه چیز داخل آن هست، به بیان دیگر متاسفانه متولیان نمایشگاه گویا به هیچ کس نه نگفته‌اند، ضمن احترام به عزیزان آتش نشان، معدن چیان گرامی و ... ولی واقعا نمایشگاه کتاب جای غرفه‌های اینچنینی و کودکان سرطانی و انواع بازی‌های دیجیتالی و ... نیست.

صندلی های فاضل!

مدیر انتشارات هزاره ققنوس که چندین بار در رویدادهای فرهنگی مختلف به عنوان ناشر برتر تجلیل شده است، انتقاداتش را این گونه ادامه می‌دهد: ما در نمایشگاه یک بخش‌هایی داریم که نشست‌های تخصصی برگزار می‌کند عنوان بزرگ و خوبی هم دارد، من به عنوان یک مراجعه کننده چندبار این نشست‌ها را نظاره کردم واقعا بزرگان اهل قلم ما تشریف می‌آورند و برای صندلی‌های خالی سخنرانی می‌کنند، تصورم این هست که صندلی‌های بخش کمیته فرهنگی نمایشگاه در این چند روز باید خیلی باسواد و فاضل شده باشند!

کاهش فروش و شرایط نابرابر

اما فروش نمایشگاه کتاب چگونه بوده است؟ آیا ناشران از شرایط اقتصادی راضی هستند؟ پرسشی که عباس جبلی مدیر انتشارات ابرار درباره آن به خبرنگار ما می‌گوید: امسال دومین تجربه برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب است و سال گذشته به دلیل تجربه اول خیلی نمی‌شد قضاوت درست و کاملی داشت اما امسال مهم‌ترین مساله کاهش محسوس تعداد بازدیدکنندگان است که به طور طبیعی افت فروش کتاب را هم در پی داشته است.

او می‌افزاید: دوری مسافت و همچنین کافی نبودن امکانات رفاهی و ... باعث شده است که کسی هم اگر با هر دشواری خودش را به نمایشگاه می‌رساند خستگی راه و تلاش برای رسیدن به این مکان انرژی برایش نمی‌گذارد که بخواهد به طور دقیق از غرفه‌ها بازدید کند و زود خسته می‌شود.

جبلی در پایان تاکید می‌کند: به دلایل مختلف امسال شرایط عادلانه‌ای هم میان ناشران برقرار نیست و ناشرانی که کمتر شناخته شده هستند شرایط کاملا نابرابری در مقایسه با ناشرانی با نام‌های بزرگ دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها