هر نوع عزم و تصمیمی برای حملات جدید سعودی‌ها به مناطقی در یمن، بی‌شک بدون مشاوره با سفارتخانه‌های آمریکا و انگلستان صورت نمی‌گیرد. بنابراین هرگونه اتفاق تازه‌ای در تحولات میدانی یمن را باید نتیجه اشتراک نظر ارتجاع منطقه با دنیای غرب دانست.
کد خبر: ۱۰۲۷۹۵۶
تهدید به حمله در یمن سرپوش بر شکست‌های عربستان

بر همین اساس می‌توان گفت آنها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که چاره‌ای جز حمله‌ای جدید به بندر الحدیده در جنوب یمن که اصلی‌ترین انبارهای آذوقه و دارو در آن است، ندارند. در حقیقت این تهدید به حمله علیه این شهر بندری مهم به این معناست که آنها احساس می‌کنند مردم یمن در آستانه یک موفقیت بزرگ قرار گرفته‌اند.

برای تشریح علل این تهدید و اجرای آن، به دلایل زیرمی‌توان اشاره کرد. اول این‌که نگاهی به خبرهای چند روز گذشته نشان می‌دهد مردم یمن، جنبش انصارالله و کمیته‌های مردمی این کشور در پاسخ به حملات ددمنشانه سعودی‌ها بسیار موفق عمل کرده‌ و بسیاری از اهداف راهبردی را در خاک عربستان با موشک‌های میان برد هدف قرار داده‌اند که این ضربه‌ای مهلک به سعودی‌ها به حساب می‌آید. اما دلیل دیگر تحرکات بسیار مهمی است که در عرصه سیاسی صورت می‌گیرد. در حال حاضر شورای عالی سیاسی یمن با گذشت زمان در حال تقویت پایه‌های خود است و اکثریت مردم و قبایل یمن را نمایندگی می‌کند و به سمت برپایی یک حکومت مردم‌سالار و اتحاد بیشتر گروه‌ها پیش می‌رود. عامل بعدی به فضای بین‌المللی بر می‌گردد که در آنجا آمریکا و دولت‌های غربی علاقه‌مند به فروش سلاح‌های بیشتر به عربستان هستند. در کنار این مسائل، باید به نگرانی‌های رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد. در حال حاضر اعتصاب غذای اسرای فلسطینی، وضعیت دشواری را برای صهیونیست‌ها رقم زده است. غربی‌ها عقیده دارند باید توجهات مردم منطقه از مساله فلسطین به موضوع دیگری معطوف شود. در همین حال، تحرکات صورت گرفته در سوریه یک موفقیت بزرگ برای جبهه مقاومت و شکستی خفت بار برای ارتجاع منطقه و غرب است.

مجموعه این شکست‌ها موجب شده تا آنها مجبور به ورود به ماجراجویی تازه‌ای شوند. در واقع آنها با انجام حمله به شهر الحدیده به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست‌های منطقه‌ای خود هستند. از سوی دیگر نباید این حمله را به هیچ وجه یک حمله تهاجمی به‌حساب آوریم، چراکه در واقع این تهدید نتیجه انفعال مجموعه‌ای از نیروهای غربی و منطقه‌ای در برابر مردم یمن است. از سوی دیگر سعودی‌ها در حالی تهدید به این حمله می‌کنند که اخبار مربوط به قحطی و گرسنگی اکثریتی از جمعیت یمن طی چند هفته اخیر انتشار گسترده‌ای پیدا کرده، به حدی که مقامات سازمان ملل ناگزیر به واکنش نسبت به این مساله شدند. اعلام این خبر موجب شد عربستان در موقعیت انفعالی بیشتری قرار بگیرد. در واقع آنها به دنبال یک حمله منفعلانه هستند تا توجهات را نسبت به آن جلب کرده، خشنودی غربی‌ها را به دست آورده و ضربه‌ای به مخالفان داخلی بزنند. بالاخره نباید از یاد یرد که محمد بن سلمان، شاهزاده و وزیر دفاع عربستان برای برتری در رقابت‌های خانوادگی آل‌سعود، نیاز به موفقیت ظاهری در یمن دارد تا به‌این صورت انتقادهای داخلی نیز خاموش شود.

جعفر قنادباشی

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها