بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه این کشور همراه با جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به عنوان طرف‌های ضمانت نظارت بر رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه به تفاهم‌نامه‌ای مشترک در مورد ایجاد منطقه عاری از خشونت در سوریه دست یافتند.
کد خبر: ۱۰۲۷۵۳۹
متن تفاهم‌نامه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در مورد آتش‌بس در سوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش وزارت خارجه روسیه متن این تفاهم به شرح زیر است:

در این تفاهم‌نامه بندهایی در مورد نحوه اجرای رژیم آتش‌بس از سوی طرف‌ها و در مناطق مختلف و اقداماتی که باید در این راستا انجام شود، مشخص و تعیین شده است.

در این تفاهمنامه که در راستای ابعاد قطعنامه 2254 سال 2015 سازمان ملل است؛ طرف‌ها برحاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارزی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند و همچنین بر عزم خود برای کاهش میزان تنش نظامی و فراهم کردن امنیت شهروندان جمهوری عربی سوریه نیز متعهد شدند.

بنابر این تفاهمنامه طرف‌ها بر بندهای زیر موافقت کردند:

- ایجاد مناطق کاهش تنش باید با هدف ارتقاء دادن به روند پایان خشونت انجام شود؛ وضعیت حقوق بشری را بهبود بخشد و شرایط موردنیاز برای حل سیاسی درگیری در سوریه را فراهم کند.

در بند یک تاکید شده است که با کاهش زودهنگام خشونت‌ها منطقه در بخش‌هایی از ادلب؛ قسمت‌هایی از شمال استان حمص؛ قوطه‌ شرقی، درعا و قنیطریه ایجاد خواهد شد.

ایجاد مناطق کاهش تنش و مناطق امنیتی یک اقدام موقتی است که ابتدا به مدت 6 ماه و سپس به طور خودکار و با توافق طرف‌های تضمین‌کننده تهدید خواهد شد.

در بند دوم این توافق بر لزوم توقف استفاده از انواع سلاح‌ها از جمله تسلیحات هوایی میان دولت سوریه و گروه‌های مسلح مخالف تاکید شده است.

همچنین باید بسته لازم برای کمک‌رسانی‌های سریع بشردوستانه فراهم شود و نیز شرایط ارسال کمک‌های این بند همچنین شامل بازسازی تاسیسات زیربنایی ضروری مثل شبکه‌های برق و آبرسانی است. شرایط بازگشت این پناهندگان و آوارگان به منازل خود باید فراهم شود.

در بند سوم نیز ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث جنگی از جمله برخوردهای جنگی میان دو طرف مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش در نظر گرفته شده است.

فعالیت ایستگاه‌های بازرسی و گذرگاه‌ها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش‌بس از دیگر تدابیر پیش‌بینی شده در بند چهارم تفاهمنامه نشست آستانه است. همچنین کارکرد ایستگاه‌های بازرسی و مقرهای ویژه نظارت باید از طریق نیروهای مورد تفاهم طرف‌های ضامن عملی شود.

بند پنجم به اقداماتی که طرف‌های ضامن (ایران، روسیه و ترکیه) باید انجام دهند، پرداخته و در این بند آمده است: کشورهای ضامن متعهد می‌شوند همه تدابیر لازم را در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف‌های مناقشه بکار گیرند. اقدامات لازم با هدف ادامه مبارزه ضدتروریستی علیه داعش، جبهه النصره و همه گروه‌های مرتبط با آن‌ها اعمال می‌شود و همزمان تلاش‌ها برای پیوستن گروه‌های معارض به آتش‌بس ادامه می‌یابد.

در بند ششم تفاهمنامه نشست آستانه درباره سوریه نوشته شده است: برای تعیین مناطق کاهش تنش، کمربندهای امنیتی و حل مسائل فنی و عملیاتی، سه کشور ضامن کارگروهی تخصصی تشکیل می‌دهند و اقدامات لازم را برای تهیه نقشه این مناطق انجام می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها