ایلان ماسک می‌گوید برای فرار از ترافیک باید به تونل‌های زیرزمینی پناه برد!
کد خبر: ۱۰۲۶۸۶۵
حل مشکل ترافیک به روش آقای ماسک

تازه‌ترین ماجراجویی ایلان ماسک، مردی که قرار است پای انسان را به مریخ باز کند، نه در فضا، بلکه این بار در زیر‌ زمین محقق می‌شود. او که نامش با گروه خودروسازی تسلا و شرکت فضایی اسپیس ایکس گره خورده، حالا در نظر دارد تحولی بزرگ در حمل و نقل ایجاد کند. او و مهندسانش پس از بررسی‌های زیاد به این نتیجه رسیده‌اند که برای فرار از ترافیک باید به زیر زمین پناه برد.

این سرمایه‌دار متمول که در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از ثروت خود را صرف توسعه فناوری‌های نوظهور و تلاش برای تحقق ایده جاه‌طلبانه سفر به مریخ کرده است، این روزها پروژه‌هایی نظیر سیستم حمل و نقل بسیار سریع هایپرلوپ و نسل جدید سلول‌های خورشیدی را توسعه داده و حتی در نظر دارد مغز انسان‌ها را با رایانه پیوند بزند. او حالا ایده فرار از ترافیک‌های خسته‌کننده را مطرح می‌کند که طی آن شبکه‌ای از تونل‌ها برای این منظور به کار گرفته می‌شوند. ماسک این ایده را در جریان برگزاری کنفرانس سالانه تِد (TED) در ونکوور کانادا مطرح کرد.

همین چند ماه پیش بود که ماسک در پیامی به کلافه شدنش در ترافیک لس‌آنجلس اشاره کرد. همان موقع بود که ایده راه‌اندازی شرکتی دیگر را مطرح کرد و جالب این که نامش «شرکت کسالت‌آور» است. او این نام را به طرز هوشمندانه‌ای انتخاب کرد تا نشان دهد در پشت این انتخاب عجیب، چه برنامه‌های متفاوتی در ذهن دارد. او در آن پیام که در فضای مجازی منتشر کرد و حسابی هم خبرساز شد، نوشت: «ترافیک کلافه‌ام می‌کند. می‌خواهم تونلی ایجاد کنم و تازه در ابتدای حفاری هستیم.»

حالا ایده او بخوبی رنگ واقعیت به خود گرفته است. ماشین حفاری جدیدی که برای این منظور به کار گرفته شده از چندی پیش شروع به ایجاد تونلی در زیر مقر اصلی اسپیس ایکس در نزدیکی لس‌آنجلس کرده و بزودی هم برنامه‌های آزمایشی استفاده از خودروها در آن آغاز می‌شود. استفاده از خودروها در این تونل به این ترتیب است که آنها سوار بر ساختارهای اسکیت‌مانندی شده و به نوعی در دل تونل‌ها سر می‌خورند. در انتهای تونل هم خودروها به سطح زمین منتقل می‌شوند. به این ترتیب آنها به مقصد می‌رسند بدون آن که در ترافیک گیر کنند.

ایلان ماسک به موفقیت این پروژه در ابعاد کلان امیدهای زیادی دارد. او در نظر دارد آن را در شهرهای مختلف توسعه دهد. ماسک برای این منظور ویدئویی جالب نمایش داد که در آن ایده مورد نظرش بخوبی به تصویر کشیده شده بود. جالب اینجاست خودروها با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت حرکت داده می‌شوند. با این سرعت آیا فکر می‌کنید ترافیک معنایی خواهد داشت؟

ماسک به این واقعیت اشاره کرده که برای توسعه این فناوری باید امکان حفر تونل در سطوح چندگانه زیرزمینی فراهم شود. آنچه ایلان ماسک مطرح می‌کند اگرچه نتیجه حیرت انگیزی به همراه دارد، اما باید در نظر داشت دستیابی به آن بسیار دشوار است. در واقع حفر تونل آن هم در چنین ابعادی به فناوری‌های پیشرفته‌ای نیاز دارد و از یاد نبریم که حفر طولانی‌ترین تونل ریلی دنیا در سوئیس 17 سال طول کشیده است.

منبع: newatlas.com

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها