در معادن بحث ایمنی ، یکی از نکات مهم است که در اجرا و اکتشاف باید همیشه به آن توجه داشت.
کد خبر: ۱۰۲۶۶۱۰
نظارت بر ایمنی معادن جدی گرفته شود

در ایران برای ایمنی معادن دستور العمل ایمنی در نظر گرفته شده که این دستور العمل در زمان اجرای پروژه، اکتشاف و استخراج باید مورد‌توجه قرار گیرد تا شاهد حوادث مرگبار در معادن نباشیم.

متاسفانه در بخش نظارت بر اجرای این دستور العمل به نظر می رسد ضعف داریم. در این حوزه وزارت صنعت و معدن باید نظارت ها را قوی کند و ضعف نظارت از سوی این وزارتخانه می تواند در وقوع حوادث در معادن کشور نقش داشته باشد.

البته این نظارت در معادنی که احتمال ریزش آوار به دلیل سست بودن خاک وجود دارد باید بیشتر شود. وزارت صنعت و معدن باید این معادن را شناسایی و بحث ایمنی را در این معدن ها جدی تر دنبال کند .

وزارت کار و امور اجتماعی هم طبق ماده 150 قانون کار باید موضوع ایمنی را در محل کار مورد‌توجه قرار دهد و در صورت اطلاع از نا ایمنی در این محل ها ، نسبت به تذکر و ایمن سازی محل ها اقدام کند تا کارگران ما در محیطی امن مشغول کار شوند.

درست است که کارگران معادن با 20 سال سابقه کار بازنشسته می شوند اما باید شرایط ویژه برای آنها در نظر گرفته شود. در کنار کاهش سن بازنشستگی برای کارگران معدن، باید دستمزد و مرخصی بیشتری درنظر گرفت و به رفاه این قشر از کارگران توجه ویژه ای داشت.

موضوع دیگری که در بحث معادن باید به آن توجه داشت، تجهیزات امداد و نجات است. باید در کنار ایمنی به بحث امداد و نجات هم توجه شود. اگر حادثه ای در معادن رخ داد، گرفتاران سریع نجات پیدا کنند و عملیات امداد و نجات هم طولانی نشود. زیرا زمان برای گرفتاران در معادن طلایی است و نباید در عملیات نجات تعللی صورت گیرد.

در پایان دوباره اشاره می کنم بحث نظارت بر ایمنی معادن باید جدی گرفته شود و با افزایش این نظارت ها و بالا رفتن سطح ایمنی شاهد کاهش حوادث در معادن باشیم.

صدیف بدری - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها