گزارش تحلیلی جام جم آنلاین

رابطه امنیت با انتخابات در ایران

اقتدار برای دولت‌ها مهم‌ترین مولفه‌ای است که اعمال قدرت از سوی آنها را امکان‌پذیر می‌کند و لازمه اقتدار هر کشور این است که آن حکومت بتواند در عرصه بین‌الملل بازیگری مهم باشد.
کد خبر: ۱۰۲۵۲۴۱
مشارکت مردم مولفه اقتدار آفرین

برخی از بازیگران بین‌المللی به‌واسطه قدرت نظامی، این اقتدار را به‌دست آورده‌اند. در عین حال باید تاکید کرد همواره این اقتدار ناشی از قدرت نظامی و اقتصادی نیست و مولفه دیگر که نقشی مهم در اقتدار ایفا می‌کند نقش مردم است بنابراین برای سنجش اقتدار یا عدم‌اقتدار حکومتی در صحنه بین‌الملل باید میزان پشتیبانی مردم از آن حکومت را در نظر گرفت.

اقتدار کشوری چون جمهوری اسلامی ایران بیش از آن‌که به پشتوانه قدرت نظامی باشد به‌واسطه پشتوانه مردمی است و همین باعث شده در صحنه جهانی قادر به اعمال نفوذ باشد و این پشتوانه صرفا منوط به داخل مرزها نیست و می‌تواند به عنوان مثال پشتیبانی مردم دیگر کشورها از جمله لبنان و عراق از ایران باشد.

نفوذ حکومت میان مردم اقتدارآفرین است و از جمله معیارها و سمبل‌های آن میزان حضور مردم در تظاهرات ملی و... است. همچنین یکی از سازوکار‌های بسیار مهم در محاسبه قدرت و اقتدار، میزان مشارکت مردم در انتخابات است که در صحنه بین‌الملل نیز کاملا محاسبه می‌شود. به عنوان مثال مشارکت 39 درصد مردم در انتخابات کنگره آمریکا نشان می‌دهد کنگره صرفا نماینده 38 درصد مردم است و این کنگره نمی‌تواند ادعای نمایندگی مردم آمریکا را داشته باشد، یا حضور 55 درصدی مردم آمریکا در انتخاب رئیس‌جمهور این کشور نیز به همین شکل.

میزان مقاومت حکومت در برابر سلطه‌گران به میزان پشتوانه مردمی آنها بستگی دارد و این میزان را می‌توان از حضور مردم در انتخابات متوجه شد.

مردم باید بدانند کاهش مشارکت آنها در انتخابات در اقتدار سیاسی، حقوقی و نظامی کشور در صحنه بین‌الملل تاثیر‌گذار است.

برهمین اساس است که همواره مسئولان از اهمیت مشارکت مردم در انتخابات صحبت می‌کنند و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات دیروز خود بار دیگر بر این مهم تاکید کردند.

بنابراین نباید تبلور مخالفت احتمالی مردم با گروه، جناح یا فردی خاص در حضور نیافتن‌شان در انتخابات تجلی یابد و قطعا مردم این بار نیز با لبیک به بیانات رهبر معظم انقلاب با حضور گسترده در انتخابات، حماسه‌ای دیگر خلق خواهند کرد.

مصطفی مصلح‌زاده - سفیر پیشین ایران در اردن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها