در میز روابط بین‌الملل برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

رشد اقتصاد آمریكا با فروش اسلحه و ایران‌ هراسی در دوران ترامپ

مدتی است که تشکیل ناتوی عربی در برخی از محافل خبری و رسانه‌ای شنیده و زمزمه می‌شود. این در حالی است که خود ناتو بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا با چالش‌های جدیدی مواجه شده است. علاوه بر این، به نظر نمی‌رسد ناتوی عربی برای توصیف تحولات جدید در عرصه نظامی و امنیتی منطقه مناسب باشد.
کد خبر: ۱۰۲۴۲۰۶
پروژه ایران‌هراسی ابزار تشکیل ناتوی سعودی ـ صهیونیستی

زیرا تصوری که این عبارت در ذهن مخاطب ایجاد و القا می‌کند این است گویا همه کشورهای عربی در برابر خطر و تهدید مشترک قرار گرفته‌اند حال آن‌که در جهان واقعی چنین چیزی به چشم نمی‌خورد و آشفتگی و ازهم‌گسیختگی جهان‌عرب را فراگرفته است به گونه‌ای که برخی از کشورهای عربی مانند عربستان (که سال‌ها ادعای رهبری جهان عرب و اسلام را یدک می‌کشید) اکنون با دشمن اصلی اعراب و مسلمانان یعنی رژیم صهیونیستی علیه سوریه (که همچنان موقعیت خود را در دشمنی با این رژیم حفظ کرده است) متحد شده است، ضمن این‌که همانند این رژیم جنگی خانمان‌سوز را علیه یک کشور اسلامی و عربی دیگر یعنی یمن به راه انداخته است که در دو سال گذشته از هیچ اقدام جنایتکارانه علیه مردم فقیر این کشور کوتاهی نکرده است.

بنابر این آنچه که از آن به عنوان ناتوی عربی یاد می‌شود در عمل هم‌پیمانی نظامی رژیم صهیونیستی و عربستان را در برمی‌گیرد که البته تلاش می‌شود عناصر دیگری از جمله امارات و اردن نیز به این مجموعه اضافه شود. علاوه بر این، در این ائتلاف سیاسی و نظامی جدید کشورهای غیرعرب مانند ترکیه، انگلیس و آمریکا نیز حضور دارند که هر یک در پی اهداف خاص خود هستند. در این راستا رجب طیب اردوغان در تلاش است با اتکا به ائتلاف سیاسی و نظامی جدید هم ناکامی‌های منطقه‌ای خود را جبران کند و همین این‌که با اطمینان خاطر به تسویه‌حساب‌های داخلی با مخالفان ادامه دهد.

انگلیس نیز می‌خواهد هزینه خروج از اتحادیه اروپا را از جیب شیخ‌نشین‌های عرب بخصوص عربستان پرداخت کند. به همین ترتیب دولت ترامپ نیز به تجاری‌سازی امنیت روی آورده و در تلاش است به جای صرف هزینه از احساس نیاز شیخ‌نشین‌ها برای درآمدسازی استفاده کند. همه این اهداف زمانی محقق می‌شود که یک دشمن مشترک ساخته شود تا در سایه آن ائتلاف سیاسی و نظامی جدید بتواند به بقای خود ادامه دهد. در این راستا پروژه ایران‌هراسی از چند ماه پیش در دستور کار قرار گرفته است و یکی از اهداف آن این است که برخی از کشورهای عربی مانند عربستان و امارات بتوانند نزدیکی به رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانی با آن را آن هم در زمانی که ضدانسانی‌ترین رفتارها را با مردم فلسطین به مرحله اجرا گذاشته است توجیه کنند و جلوی مخالفت و اعتراضات مردمی را بگیرند.

بر این اساس مشخص می‌شود که پروژه ایران‌هراسی و تشکیل ناتوی عربی هیچ سنخیتی با منافع واقعی دولت‌ها و ملت‌های منطقه ندارد و اقداماتی فریبکارانه در راستای بازکردن پای رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی و شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس محسوب می‌شوند.

احمد کاظم‌زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها