انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران که با دست باکفایت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذاری شد و به ثمر نشست، دست‌آوردها و برکات فراوانی به ارمغان آورد.
کد خبر: ۱۰۲۳۸۶۵
در ستایش سلوک شهید شفیع زاده

به گزارش جام جم آنلاین یکی از مهم‌ترین ثمرات آن پرورش نسل جوان و انقلابی و مؤمن بود که در مقطع شروع انقلاب اسلامی (1342) پا به عرصه‌ وجود گذاشت و در دوران اوج‌گیری انقلاب اسلامی (57-1356) شکوفا شد و در دوران دفاع مقدس به ثمر نشست، بخش عمده‌ای از این نسل جوان را قشر دانشگاهی تشکیل می‌دادند که به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی مانند آگاهی و روشن‌بینی، عدالت‌طلبی، وارستگی و روحیه‌ ضد استبدادی و ظلم‌ستیزی، همواره در نوک پیکان حرکت‌های انقلابی و آزادی‌خواهی قرار داشته‌اند.

شهید همت، شهید باکری، شهید بروجردی، شهید باقری، شهید کاظمی، شهید خرازی و ... همگی از همین قشر بودند که اعتماد حضرت امام به جوانان و واگذاری مدیریت صحنه‌ی دفاع مقدس به آنان موجب رشد و اعتلای نسل انقلاب و موفقیت ملت مسلمان ایران در دفاع مقدس گردید.
در پی پیروزی درعملیات طریق القدس و آزاد سازی بستان، امام خمینی (ره) در 8 آذر 1360 طی پیامی این عملیات را فتح الفتوح نامیدند و فرمودند: «‌آنچه برای اینجانب غرور انگیز و افتخار آفرین است ،‌روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزانی که سربازان حقیقی ولی الله اعظم ارواحنا له فداء هستند. و این است فتح الفتوح، من به ملت بزرگ ایران و به فرماندهان شجاع، قبل از آنکه پیروزی شرافتمندانه و بزرگ خوزستان را تبریک بگویم، وجود چنین رزمندگانی را که در دو جبهۀ معنوی و ظاهر و باطن از امتحان سرافراز بیرون آمده اند تبریک می گویم»

شهید شفیع زاده یکی ازمصادیق بارز این رزمندگان بود که درعملیات طریق القدس شکوفا شد و مسیر اعتلا را به سرعت پیمود ودیری نپائید که به عنوان فرمانده ای موثر وکاردان ومدیری توانمند وخوش فکردر عرصۀ طراحی وهدایت عملیاتها جلوه کرد. او با درایت ودوراندیشی دریافت که درجنگ آیندۀ به مراتب سخت تری پیش رو داریم سازمان رزم سپاه نیز درحال توسعه می باشد لذا نیازمبرم به آتش پشتیبانی و توپخانه قوی داریم.

الطاف وعنایات الهی درعملیاتهای ظفرمند فتح المبین وبیت المقدس بر رزمندگان اسلام نازل گردید وده ها قبضه توپ به غنیمت گرفته شد.شهید حسن مقدم که حکم سازماندهی توپخانۀ سپاه را ازفرمانده کل سپاه دریافت نموده بود باشناختی که از شفیع زاده و توانمندیهای بی بدیل وی داشت ودرآبادان وسوسنگرد با اوهمرزم بود.به سراغش شتافت وآن دو یاریکدل وصمیمی باتفاق تنی چند ازهمرزمانشان توپخانۀ قدرتمند سپاه را ایجادنمودند.

درسال 63 شهید مقدم با مشاهدۀ شرارت های صدام ملعون درموشک باران و بمباران شهرها وبه خاک وخون کشیدن مردم بی دفاع وبی گناه وفریاد آنان مبنی بر موشک جواب موشک ،عزم راه اندازی قدرت موشکی برای جمهوری اسلامی ایران نمود تا دست امام درمقابله با دشمنان خدا خالی نباشد.

وقتی از وی سئوال شد که تکلیف توپخانه درغیاب شما چه می شود با اطمینان پاسخ داد با وجود شفیع زاده وهمکارانش قطعا توپخانه با قدرت به رشد وتوسعۀ خود ادامه خواهد داد.وحقا که با یاری خداوند متعال همینطور هم شد. موشک های شهید مقدم دراواخر همان سال (1363) بغداد را به لرزه در آورد و توپخانۀ شهید شفیع زاده درعملیات والفجر8 (1364) جهنم آتشین وسوزان رابه بعثیون کافر نشان داد. وآتش متمرکز وانبوهی را که ازاول جنگ بی سابقه بود برسرآنان ریخت .یگانهای دشمن که ازبصره به طرف فاو حرکت می کردند در طول مسیر حدود یکصد کیلومتری زیر آتش توپخانه قرار داشتندو بخش قابل توجهی ازاستعداد خود را ازدست می دادند بطوریکه وقتی به خط مقدم می رسیدند آمادگی رزمی خود را ازدست داده بودند وقادربه اقدام موثری نبودند. همۀ فرماندهان پیروزی عملیات والفجر8 را مرهون آتش موثر وقدرتمند توپخانه می دانندو این میسر نبود مگر به نبوغ عملیاتی وتوانائی ستودنی فکری ومدیریتی شهید شفیع زاده .او نه تنها درطراحی پشتیبانی آتش مورد اتکا واعتماد فرمانده کل سپاه وسایرفرماندهان ارشد جنگ بود بلکه ازمشاوره ها ونظرات وی درمورد طرح های عملیاتی نیز بهره وافر گرفته می شد.

شهید شفیع زاده محبوبیت خاصی بین فرماندهان جنگ حتی فرماندهان ارتش داشت واین نتیجۀ شرح صدر وحسن سلوک وادب وی بود. با زیردستان نیز در امورمأموریتی وانجام وظائف کاملأ جدی ومحکم ولی در روابط شخصی فوق العاده متواضع و مهربان بود.

خطۀ مردپرور آذربایجان همواره دربرهه های سرنوشت ساز دردفاع از دین ومیهن و ارزشها واعتقادات رسالت خود را ادا نموده ودراین رهگذرنام های بزرگی را درتاریخ به ثبت رسانده است ، حسن شفیع زاده غیورمردی است ازتبارآن بزرگان که نامش در کتیبۀ دلهامحفوظ خواهد ماند. روحش شاد،یادش جاودان وراهش پررهرو باد

سرتیپ پاسدار یعقوب زهدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها