توسعه صادرات گل و گیاه محلات می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش درآمد و اشتغالزایی و توسعه اقتصادی این شهرستان و استان مرکزی داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۲۴
افزایش صادرات با افزایش بهره‌وری و بهبود تولیدات

اگر مسئولان همت و حمایت کنند، می‌توان در بخش تولید و صادرات به شرایط بسیار بهتری دست یافت. به طور مثال، میزان صادرات گل محلات در سال 93 ، 5/7 میلیون دلار بود که در سال 1394 به بیش از 12/5 میلیون دلار افزایش یافت. سال گذشته نیز انتظار افزایش صادرات را حدود 17 تا 22 میلیون دلار داشتیم، اما این اتفاق به خاطر شرایط ناایمن کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان و سوریه نیفتاد، چنان که شاهد صادرات 12/5 میلیون دلار یعنی مشابه میزان صادرات سال 94 بودیم.

با وجود عدم افزایش صادرات، از نظر کارآفرینی و ایجاد اشتغال 15 درصد افزایش تولید داشتیم و 50 واحد تولیدی هم به واحدهای موجود اضافه شده است، ضمن این که سال گذشته، سال خوبی را به لحاظ ثبات بازار ( ثبات در بخش حامل‌های انرژی و هزینه‌های تولید) داشتیم که شرایط مناسب و مطمئنی برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده بود و باعث افزایش سطح زیر کشت از 900 هکتار به 940 هکتار و همچنین افزایش واحدهای تولیدی و اشتغالزایی در این بخش شد. در سال‌های پیشتر و قبل از سال 90 با نوسانات زیادی در بخش هزینه‌های تولید مواجه بودیم که خطر سرمایه‌گذاری در این بخش را بسیار زیاد می‌کرد.

افزایش صادرات همچنان در سایه برنامه‌ریزی و تحقیق و پژوهش امکان‌پذیر است. در این راستا اولا بحث افزایش بهره‌وری در تولید و ثانیا برداشتن موانع صادرات مطرح است که هر دو مورد در حال انجام است. به‌طور مثال، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی خصوصی و دولتی در حال انجام مطالعاتی هستند تا بتوانند با شناسایی ذائقه بازارهای هدف، بهترین نوع از گل و گیاه تولیدی در دنیا را برای هر بازار تولید کنند تا به همان بازار صادر شود.

در همین ارتباط، همکاری‌هایی با شرکت‌های بلژیکی و هلندی و ترکیه‌ای برای واردات مواد اولیه باکیفیت از جمله پیازهای جدید گل و گیاه داشته‌ایم که استفاده از این مواد باعث افزایش بهره‌وری تولید و بهبود کیفیت تولیدات شده، طوری که اکنون گل و گیاه محلات به لحاظ تنوع رقم، رنگ و کیفیت حرف اول را در کشور می‌زند.

همچنین با یک شرکت کانادایی در حال عقد قرارداد برای خرید صفحه‌های خورشیدی به منظور جایگزین کردن انرژی خورشیدی به جای انرژی‌های فسیلی و سوختی هستیم که می‌تواند هزینه تولید را بسیار کاهش دهد. در این خصوص گفت‌وگویی‌هایی کرده‌ایم و اکنون به طور آزمایشی در حال کار روی 5000 مترمربع هستیم تا در صورت مناسب بودن، از این پنل‌های خورشیدی در سطحی گسترده استفاده کنیم. مواد اولیه دیگری چون بسترهای کشت را نیز از کشورهایی چون سریلانکا وارد می‌کنیم که در مجموع واردات و استفاده از این مواد اولیه، باعث بهبود کیفیت تولیدات گل و گیاه محلات شده است. اگرچه میزان صادرات ما به لحاظ حجمی ثابت است، اما ارزش صادرات‌مان بالاتر رفته، زیرا افزایش قیمت داشته‌ایم و مشتریان ما در خارج از کشور نیز این افزایش قیمت را به دلیل بهبود کیفیت و ارقام گل‌ها پذیرفته‌اند.

بابک لریجانی

عضو اتاق بازرگانی استان مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها