با هدف آشنایی بیشتر با هواپیماها و این که هر کدام از چه قابلیت‌هایی برخوردار هستند، این بار سراغ یکی از مظلوم‌ترین و البته ایمن‌ترین هواپیماها می‌رویم که در شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۲۳۵۷۴
هواپیمای جت بهتر است یا ملخی؟!

مظلوم از این نظر که همواره به خاطر طراحی خاص و ظاهر به نسبت ویژه‌اش نمی‌تواند اقبال عموم و حتی خواص صنعت هوانوردی را به خود جلب کند و ایمن از این نظر که با تولید بالغ بر 900 فروند از سال 1366 خورشیدی تا امروز، تعداد سوانح و آمار خسارات جانی بسیار پایینی نسبت به رقبای هم رده خود داشته است.

ای‌تی‌آر72 (ATR72) هواپیمای کوتاه برد منطقه‌ای با دو موتور توربوپراپ که ایرانیان از همان سال‌های نخستین تولید و به واسطه خریداری این هواپیما توسط یکی از خطوط پرواز داخلی، آشنایی بصری خوبی با این پرنده دارند. هواپیمایی که با داشتن تقریبا 70 صندلی مسافربری و قابلیت نشست و برخاست از باندهای پروازی بسیار کوتاه می‌تواند پل ارتباطی خوبی بین شهرهای مختلف بوده و با برقراری ارتباط هوایی از پایتخت و شهرهای بزرگ به دیگر شهرهای کوچک و کمتر توسعه یافته، مسیر پیشرفت اقتصادی و افزایش سرعت رشد همه‌جانبه آنها را فراهم آورد.

قراردارد خرید

طبق توافق‌های صورت گرفته میان شرکت هواپیمایی هما و کارخانه فرانسوی ـ ایتالیایی ای‌تی‌آر، پیرو برچیده شدن تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی علیه کشورمان، تعداد 20 فروند از این نوع هواپیما تا سال‌های آتی وارد سامانه حمل و نقل هوایی کشورمان خواهند شد. براساس آخرین اخبار، چهار فروند از این سفارش تا چند هفته آینده آماده تحویل است. همان طور که گفته شد، مدل‌های نخست ای‌تی‌آر72، با موتورهای دارای بهره‌وری پایین، طراحی ساده‌تر تجهیزات و ابزارآلات دقیق خلبان و محدودیت‌های بیشتر در انتخاب فرودگاه مبدأ و مقصد، از سال‌ها قبل در اختیار شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بوده که تمام این نقص‌ها در آخرین مدل ساخته شده این شرکت بهبود فراوان یافته و اینک با همه توان خود آماده ورود مجدد به بازار هوایی ایران است.

توربو یا پراپ

پراپ معادل فارسی کلمه ملخ یا همان پروانه نصب شده در جلوی موتور هواپیماهاست و وقتی بعد از کلمه توربو می‌آید (که معرف سرعت زیاد است) نشان از چرخش ملخی با سرعت زیاد خواهد بود. برخلاف آنچه انتظار می‌رود و همواره مسافران این گونه هواپیماها فکر می‌کنند تمام موتورهای ملخی، پیستونی چهار زمانه بوده و همچون سال‌های دور از قابلیت پایینی برخوردار هستند باید گفت ای‌تی‌آر و تمام هواپیماهای هم‌رده این هواپیما، با داشتن موتور جت و ملخ شش پره فیبر کربنی سبک و فوق مقاوم نصب شده روی آنها، قدرت پیشران زیادی ایجاد می‌کند. این پیشران‌های قوی، وقتی با یک بدنه سبک با طراحی پیشرفته و جنس فیبر کربن (در برخی بخش‌ها) و آلیاژهای جدید همراه می‌شود، نوید هواپیمایی با قابلیت پروازی و مانورپذیری بالا را می‌دهد؛ هواپیمایی با قدرت جت و انعطاف‌پذیری ملخ.

خلبان محمدتقی امیرسام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها