با سعید پرویزی، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

قهرمانان قرآنی در کشور ناشناخته‌اند

امروز سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد. گرچه این مسابقات در بخش‌های مختلفی برپا می‌شود، اما بیشتر نگاه‌ها به بخش تلاوت آقایان، بویژه به ستاره ایران در این رقابت‌هاست. سعید پرویزی، نماینده ایران در بخش تلاوت بزرگسالان آقایان در این دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.
کد خبر: ۱۰۲۳۲۵۶
قهرمانان قرآنی در کشور ناشناخته‌اند
پرویزی متولد سال 1366 در تهران است. از سه‌سالگی با گوش جان با نور قرآن کریم محشور بوده و در شش‌سالگی به تقلید از قاریان بزرگ تلاوت می‌‌کرده است. او دانش‌آموخته کارشناسی نرم‌افزار و دوره کارشناسی ارشد علوم قرآنی است. با او که نخستین بار است در رقابت‌های بین‌المللی شرکت می‌کند درباره این دوره مسابقات قرآن و فعالیت‌هایش گفت‌وگو کردیم.

ارزیابی‌تان از این دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم چیست؟

به گمانم برنامه‌ریزی و توجه به امور متسابقین و شرکت‌کنندگان بویژه نماینده‌های ایران در این دوره کم بود. به‌عنوان مثال، کارت ورود به سالن مسابقات به من داده نشد که برای ورود و خروج از سالن با مشکل مواجه شدم یا قرار است متسابقین کشورهای دیگر را به مشهد مقدس ببرند، ولی برای نماینده ایران چنین سفری در نظر نگرفته‌اند. شاید به این دلیل که من در هتل اقامت نداشتم. ناهماهنگی با شرکت‌کنندگان ایرانی در این دوره مشهود بود. شاید دلیلش این باشد که برای نخستین بار چند رشته را به طور همزمان با هم برگزار می‌کنند و شاهد کاهش کیفیت بودیم.

شما و دیگر فعالان قرآنی موافق برگزاری همزمان این مسابقات بودید؟

به نظر می‌رسد تعداد بخش‌ها و رقابت‌ها بسیار زیاد بود. جا داشت به جای وسعت مسابقات، بخش‌های کمتری در نظر می‌گرفتند تا از کیفیت مسابقات کم نشود. از سوی دیگر، مصلای امام خمینی (ره) محل خوبی برای برگزاری بخش تلاوت نیست. این فضا به دلیل شکل هندسی آن، آکوستیک نیست و صدا در آن خوب انتشار پیدا نمی‌کند. در مرحله مقدماتی شاهد اشکال در سیستم صوتی بودیم، هر چند در مرحله نهایی سیستم صوتی بهتر شد، ولی باز کیفیت مطلوب را نداشت. همچنین برخی دوستان و علاقه‌مندان گله داشتند که همه صندلی‌ها پر بود و جا برای نشستن آ‌نها وجود نداشت.

تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای برگزاری این دوره از مسابقات چطور بود؟

مطلوب نبود. اگر نوبت تلاوت من در صفحه‌ و کانالم در شبکه‌های اجتماعی اعلام نمی‌شد بخشی از علاقه‌مندان مطلع نمی‌شدند که چه زمانی برای تلاوت به روی سن می‌روم؛ هم در بخش مقدماتی و هم در بخش نهایی. پوشش رسانه‌ای مطلوبی صورت نگرفت.

از تلاوت خودتان راضی بودید؟ چقدر امیدوارید که رتبه نخست این دوره را کسب کنید؟

نسبتا راضی بودم. درباره نتیجه هم هرچه خداوند بخواهد همان می‌شود.

سطح قاریان کشورهای دیگر را چگونه دیدید؟ رقبای سرسختی داشتید؟

نمایندگان عراق، لبنان، افغانستان و مغرب خوب بودند. همچنین نماینده آلمان که اصالتا مراکشی است.

در مقایسه با مسابقات دیگر کشورها، سطح مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این نخستین بار است که در یک مسابقه بین‌المللی شرکت می‌کنم. اما به نظر می‌رسد مسائل سیاسی در داوری کشورهای دیگر نقش پررنگی ایفا می‌کند. یکی از داوران سوری اعتراف می‌کرد که مسابقات ایران از نظر داوری پاک و سالم است.

به نظر می‌رسد برنامه‌هایی نظیر مسابقات بین‌المللی قرآن یا نمایشگاه قرآن ظرفیت خوبی برای جذب مخاطبان به قرآن و ترویج فعالیت‌های قرآنی فراهم آورد. بهتر نیست این برنامه‌ها در طول سال چند مرتبه برپا شوند؟

البته که خوب است. حتی باید پرسید چرا تلاوت قرآن بجز شبکه قرآن در شبکه‌های دیگر پخش نمی‌شود؟ چرا شبکه یک و دو و سه که پرمخاطب هستند، تلاوت قرآن پخش نمی‌کنند؟ از سوی دیگر، اگر مقایسه کنیم یک ورزشکار را در شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف بارها تبلیغ و معرفی می‌کنند اما یک قهرمان قرآنی را کسی در جامعه نمی‌شناسد.

برای توجه بیشتر مردم چه باید کرد؟

رسانه‌ها باید بیشتر به فعالیت‌های قرآنی بپردازند. نه فقط شبکه قرآن و رادیو قرآن. وقتی کسی شبکه قرآن را نگاه نمی‌کند و آمار مخاطبانش پایین است، مطمئنا برنامه‌هایش اثرگذار نخواهد بود. رسانه قدرتمند یعنی شبکه‌های یک، دو و سه و.... این شبکه‌های باید وارد عرصه شوند.

چه شد به تلاوت قرآن علاقه‌مند شدید؟ از چه زمانی فعالیت‌های قرآنی‌تان را آغاز کردید؟

مادرم همیشه تلاوت‌های مرحوم عبدالباسط را گوش می‌داد. از همان سه‌سالگی به صوت دلنشین قرآن علاقه‌مند شدم و زمانی که شش سال داشتم تعدادی از تلاوت‌های استاد عبدالباسط را یاد گرفتم و در مراسم‌ها و جمع‌ها می‌خواندم تا این که در 12 سالگی به جلسات استاد حاج مسعود نوری رفتم و از راهنمایی‌های ایشان در تلاوت بهره بردم. همان زمان‌ در مسابقات استان تهران شرکت کردم و رتبه آوردم. پس از آن در مسابقه‌ای حضور نداشتم تا این که در چهار دوره در مسابقات بزرگسالان کشوری سازمان اوقاف شرکت کردم و سال 95 موفق به کسب رتبه نخست این رقابت‌ها شدم.

خبر شهادت شهید محسن حاج‌حسنی و حسن دانش (از قاریان ممتاز کشور که در حادثه منا به شهادت رسیدند) را که شنیدید چه احساسی داشتید؟

تا چند روز باورم نمی‌شد. من با آقا‌محسن از سال 81 آشنا بودم و اتفاقا چند روز قبل از این که به مکه مشرف شود، در یکی از محافل با هم بودیم. با آقای دانش هم دوست بودم و زمانی که رتبه نخست کشور را کسب کرد به ایشان تبریک گفتم. از دست دادن این عزیزان خیلی سخت بود.

چه توصیه‌ای برای نوجوانانی دارید که می‌خواهند وارد حوزه تلاوت قرآن شوند؟

اولویت‌شان همواره ادب و اخلاق و زندگی قرآنی باشد. نخست باید با زندگی قرآنی آشنا شوند و در آن قرار بگیرند و در کنار آن به مقولات صوت و لحن و حفظ و ... بپردازند. پیش‌زمینه همه اینها مسائل اخلاقی و اعتقادی است.

دیدار با رهبر معظم انقلاب

سعید پرویزی تا کنون 2 بار در سال‌های 89 و 92 در حضور رهبر معظم انقلاب به تلاوت قرآن پرداخته است. او درباره این تجربه به جام‌جم می‌گوید:‌رهبر معظم انقلاب ضمن این که شخصیتی معنوی هستند، در بحث تلاوت هم خبره و کارشناس به شمار می‌آیند و مطمئنا خواندن قرآن نزد اهل فن لذتبخش است.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها