رئیس فراکسیون مدیریت شهری در گفتگو با جام جم آنلاین؛

سهم دولت در توسعه مترو فقط 5 درصد، الباقی از جیب مردم تأمین می‌شود

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با نامطلوب ارزیابی کردن روند توسعه حمل و نقل کشور گفت: متأسفانه دولت تاکنون از فاینانسهای پیش بینی شده برای توسعه راه‌آهن درون شهری و ساخت و ساز جاده به خوبی استفاده نکرده و اکنون 800 کیلومتر از سرانه افق 1404 کشور عقب هستیم. انتظار داریم دولت از فرصت طلایی سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری بخش خارجی در توسعه خطوط ریلی استفاده کند.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۷۷
سهم دولت در توسعه مترو فقط 5 درصد، الباقی از جیب مردم تأمین می‌شود

«مهرداد بائوج لاهوتی» در گفتگو با جام جم آنلاین پیرامون آخرین وضعیت توسعه ناوگان ریلی شهری و ساماندهی راه‌های مواصلاتی اظهار داشت: در شرایط فعلی 90 درصد حمل و نقل کشور بر دوش جاده‌ها بوده و تنها 10 درصد ناوگان هوایی، ریلی و دریایی زیر بار صنعت نقل انتقالات بار و مسافر قرار می‌گیرد وبه همین خاطر است که ما جز کشورهایی هستیم که بیشترین تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با نگاهی به سند توسعه‌ای چشم انداز 20 ساله در افق 1404 افزود: تا پایان سال 1404 پیش بینی شده، کشور دارای 26 هزار کیلومتر خطوط ریلی شود و این در حالی است که فعلا 11 هزار کیلومتر از این چشم انداز محقق شده است.

لاهوتی افزود: با احتساب پروژه‌های در دست احداث ما باید سالی 1000 کیلومتر بر خطوط ریلی خود بی‌افزاییم، اما امروز متوسط بهره‌برداری از 170 تا 200 کیلومتر بیشتر تجاوز نمی‌کند و این بدان معناست که عمران ریلی کشور یک فاصله 800 کیلومتری با افق 1404 دارد.

نماینده مردم لنگرود در خانه ملت با بیان اینکه حداکثر 40 درصد از منابع 10 هزار میلیارد تومانی دو بخش حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری تحقق یافته است، تصریح کرد: در حوزه قطار شهری هم 50 درصد تامین منابع به عهده دولت است اما تاکنون به طور میانگین پرداختی دولت تنها 5 درصد بوده و 95 درصد منابع توسعه مترو از جیب مردم پرداخت شده است.

رییس فراکسیون مدیریت شهری با انتقاد از عدم پایبندی دولت به تعهدات خود در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی، گفت: در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تاکید شده که سالیانه 4 هزار میلیارد تومان در بخش حمل‌ونقل درون شهری و 6 هزار میلیارد تومان در بخش حمل‌ونقل برون شهری هزینه شود اما متوسط تخصیص منابع در بخش درون شهری کمتر از هزار میلیارد تومان و حوزه برون شهری حدود 3 هزار میلیارد تومان است.

لاهوتی با تاکید بر ضرورت‌های توسعه حمل و نقل عمومی، گفت: در مجلس به دنبال تحقق مصوبه مجلس نهم پیرامون تخصیص 2 هزار میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو بوده و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا خلاء‌های موجود برطرف شود. بعلاوه مجلس به دولت اجازه داده تا به میزان 50 میلیارد جذب سرمایه‌گذاری خارجی بمنظور رونق اقتصادی داشته باشد و این یک فرصت طلایی برای دولت در تکمیل و بهبود خطوط حمل ونقل از جمله مترو به حساب می‌آید.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی خانه ملت، خاطر نشان کرد: در لایحه هوای پاک نیز پیش‌بینی شده سالانه 5 درصد حمل و نقل عمومی افزایش یابد، در این زمینه دولت و شهرداری هر کدام سهم 50 درصدی بر عهده دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها