استاندار زنجان با تأکید بر فرهنگ‌سازی در رابطه با مصرف صحیح آب در بین مردم و کشاورزان گفت: ۷ هزار و ۳۶۹ چاه غیرمجاز در استان داریم که از آب‌های زیرزمینی استفاده غیرمجاز می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۲۲۵۴۹
۷۳۶۹ چاه غیرمجاز در زنجان

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از زنجان، اسدالله درویش امیری در جلسه ستاد حفاظت از منابع آب با اشاره به افت میانگین سطح آب‌های زیر زمینی افزود: شورای حفاظت منابع آب و عملیات اجرایی باید وارد جلسه شوند و برای جلوگیری از هدر رفت آب برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: در هر سال 77 سانتیمتر از سطح آب‌های زیر زمینی افت پیدا می‌کند و این موضوع باید به طور جدی پیگیری شود.

استاندار زنجان تصریح کرد: دشت ابهر در سال یک متر و 40 سانتی‌متر آب مصرف می‌کند و این شرایط بحرانی باید به مردم بازگو شود. این تهدید باید به جامعه روستایی و کشاورزان بازگو شده و هشدار کم آبی و قحطی مطرح شود.

درویش امیری خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از منابع و ذخایر آب زیرزمینی که یک سرمایه ملی است نباید به شکل غیر مجاز برداشته شود.وی عنوان کرد: مصرف آب چه از منابع زیر زمینی و چه از نزولات آسمانی باید برنامه‌ریزی شود و صحیح و درست و به نفع تولید کننده مصرف شود. در حال حاضر 7 هزار و 369 چاه غیرمجاز در استان داریم که از آب‌های زیرزمینی استفاده غیرمجاز می‌کنند.

وی گفت: در سال‌های گذشته ما آنچنان موفق نبوده‌ایم که چاه‌های غیرمجاز را ببندیم و کشاورزانی هستند که از چاه‌های غیر مجاز استفاده می‌کنند و با تدبیر مناسب باید راه آن‌ها بسته شود.

امیری با اشاره به نصب دستگاه‌‌های هوشمند افزود: باید به سرعت دستگاه‌های هوشمند استقرار پیدا کنند تا به شکل اختیاری از ثروت ملی استفاده غیرمجاز نشود. در همین رابطه باید فرهنگ سازی مصرف آب در بین مردم و کشاورزان گسترش یافته و دستگاه‌های مربوطه وارد کار شوند تا هشدار‌های لازم و فرهنگ‌سازی در بین مردم نهادینه شود.

استاندار زنجان با اعلام این که افت میزان سطح آب‌های زیرزمینی برای زمین شناسی و زیست محیطی تبعات بدی در آینده دارد، یادآور شد: با آغاز فصل کشاورزی و زراعی انسداد چاه‌های غیرمجاز صحیح نیست و باید برداشت غیرمجاز از چاه‌ها به کشاورزان هشدار داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها