انتخابات در فرانسه بر مبنی تکثر نامزدها شکل گرفته است. جناح‌های مختلف با ایده‌های متنوع در انتخابات امروز شرکت کرده‌اند که از میان نامزدهای موجود،‌ رقابت اصلی میان امانوئل مکرون، رهبر جنبش «به پیش»، خانم مارین لوپن، رئیس «جبهه ملی» از گرایش راست افراطی و فرانسوا فیون، از راست میانه جمهوریخواه در جریان است.
کد خبر: ۱۰۲۲۳۳۰
مکرون می‌تواند پیروز دور دوم باشد

با بررسی نتایج نظرسنجی‌های اخیر، درصد آرای فرانسوان فیون با توجه به طرح اتهاماتی راجع به سوءاستفاده‌های مالی خود و همسرش رو به افول نهاده است و پیش‌بینی می‌شود که انتخابات به دور دوم بینجامد که در این دور، ماکرون در مقابل لوپن قرار می‌گیرد. وضعیت انتخاباتی سال 2017 فرانسه شاید از جهاتی شبیه به نتایج مرحله دوم انتخابات سال 2002 باشد که در آن سال، ژان ماری لوپن (پدر خانم لوپن) با ژاک شیراک به رقابت پرداخته بودند که این مبارزه به سود ژاک شیراک پایان یافت.

اکنون از شواهد این‌طور استنباط می‌شود که مکرون پیروز دور دوم انتخابات باشد. آقای مکرون از وضعیت سیاسی خاصی برخوردار است. به این معنی که او هم نماینده سوسیالیست‌های میانه‌رو و هم تا حدودی نماینده راست معتدل است. راست معتدل که در گذشته تحت عنوان «اتحاد فرانسه»‌ توسط والری ژیسکاردستن، رئیس جمهور اسبق فرانسه پایه‌گذاری شد بعد از سال‌ها به حزب مردم «جنبش دموکراتیک» تغییر یافت. اکنون فرانسوا بایرو، رهبر این جنبش و آقای دومینیک دو ویلپن سیاستمدار نام‌آشنای فرانسوی که از جمهوریخواهان است، از مکرون حمایت کرده‌اند. در واقع جناح معتدل سوسیالیست‌ها و گلیست‌ها از مکرون حمایت می‌کنند و وی نماد میانه روها در فرانسه محسوب می‌شود. اگر مکرون به ریاست جمهوری برگزیده شود، سیاست اعتدالی این کشور و باقی ماندن در اتحادیه اروپا با چهره‌های سیاسی جدید ادامه پیدا خواهد کرد.

دکتر محمدرضا دهشیری

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها