• 1 0
  • 0

سخاوت 10 هزار میلیاردی خیرین مدرسه‌ ساز

شنبه 2 اردیبهشت 1396 ساعت 07:48
هر جا که مردم پیشقدم شده‌اند و بدون اتکا به اقدامات دولتی به اصلاح امور پرداخته‌اند، در همان حوزه‌ها توانسته‌ایم بسیاری از نارسایی‌های اجتماعی را رفع کنیم.

نمونه بارز این جنبش مردمی، حضور فعال و پرشور خیرین مدرسه‌ ساز در 20 سال اخیر است که حالا به گفته محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، تعداد این خیران به 650 هزار نفر رسیده است.

به قول او، به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تعهدات جامعه خیرین مدرسه‌ ساز از 160میلیارد ریال در سال نخست فعالیت‌شان، اکنون به ده هزار میلیارد ریال رسیده؛ یعنی تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در یک بازه 20ساله، بیش از 62 برابر افزایش یافته است.

جالب اینجاست که موج این حرکت خودجوش به خارج از کشور هم رسیده است. براساس آمارهای جامعه خیرین مدرسه‌ ساز، حدود هزار خیر مدرسه‌ساز در خارج از کشور داریم که برای مدرسه‌ سازی در ایران، آستین بالا زده و دست به جیب شده‌اند.

کمتر شهری را در کشور می‌توان پیدا کرد که موج مدرسه‌ سازی خیران به آن نرسیده باشد. حضور خیران در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور، نقشی مهم در توسعه «عدالت آموزشی» داشته است.

براساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش، حدود 30 درصد مدارس کشور از سوی خیران ساخته شده که البته در برخی استان‌ها، آمار مدارس خیرساز بسیار بیشتر از این میانگین ملی است. به طور مثال، در استان اصفهان بیش از 50 درصد مدارس توسط خیران ساخته شده است.

چرا به خیران مدرسه‌ ساز نیاز داریم؟

فقط حوزه آموزش و پرورش نیست که نیاز به حضور خیران دارد، اگر پای صحبت کارشناسان حوزه اجتماعی بنشینید، به این مهم تاکید شده است که نیاز به حضور خیران در نظام آموزش عالی بویژه در حوزه سلامت، دست‌کمی از حوزه آموزش و پرورش ندارد.

محمدحسین علیزاده، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: اگرچه این حوزه‌ها نیز نیاز به حضور خیران دارد، اما همچنان در حوزه مدرسه‌سازی، نیازمند حضور جدی و گسترده خیران هستیم؛ زیرا هنوز در برخی مناطق محروم، کودکان از داشتن مدرسه محروم هستند و حتی گاهی می‌بینیم که در برخی نقاط کشور، دانش‌آموزان در چادر درس می‌خوانند.

معاون اداره نوسازی مدارس آموزش و پرورش استان خراسان رضوی تاکید دارد که حدود 50 درصد مدارس کشور نیز در بافت‌های فرسوده و ناایمن واقع شده است که حضور خیران را برای بازسازی فوری و مقاوم‌سازی آنها طلب می‌کند.

به گفته علیزاده، این مشکلات نشان می‌دهد تا وقتی که سراسر کشور از عدالت آموزشی برخوردار نشود و همه مدارس ما برای حضور دانش‌آموزان ایمن نباشد، مدرسه‌سازی و حضور خیرین مدرسه‌ساز باید در اولویت باشد.

از سوی دیگر، این مقام