شورای نگهبان براساس اختیارات قانونی خود درباره احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری، تصمیم‌گیری کرد و صلاحیت شش نفر را برای حضور در مرحله پایانی رقابت‌ انتخاباتی تائید و صلاحیت نامزدهای دیگر را احراز نکرده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۰۱۱
یارگیری نامزدها؛ تعیین‌کننده نتیجه انتخابات

تحلیل کنونی از ترکیب نامزدهای انتخاباتی این است که عملا دو گروه راست و چپ یا اصولگرا و اصلاح‌طلب نامزدهایی دارند که اگر براساس برنامه‌های خود در عرصه رقابت حضور پیدا کنند، می‌توانند صحنه انتخابات را گرم کنند.

در هر صورت فضایی جناحی و سیاسی در انتخابات شکل گرفته است و یارگیری‌ها در آینده این رقابت‌ها اهمیت فراوان دارد.

باید منتظر ماند و دید که حسن روحانی تا چه اندازه می‌تواند در بین آن بخش از اصولگرایان که فکر می‌کنند نامزد مورد نظرشان در انتخابات حضور ندارد و همچنین آن بخش از بدنه اصولگرایی که سابقا با او همراه بودند، یارگیری کند. در مقابل هم محمدباقر قالیباف سعی خواهد کرد با انتقادات صریح و برنامه‌های مختلفی که دارد، خود را به‌عنوان رقیب اصلی در انتخابات نشان دهد.

سید ابراهیم رئیسی هم با یک شیب ملایم در انتخابات حضور دارد و نوع حسابی که وی روی انتخابات دارد، عمدتا محاسبه نخبگانی است، اما محمدباقر قالیباف سعی خواهد کرد در بین قاطبه مردم که در دولت اول روحانی به اهداف و آرمان‌های خود نرسیدند، یارگیری کند.

البته در روزهای آخر تبلیغات انتخابات، اگر فضای رقابت جدی باشد،حتما فعالیت اسحاق جهانگیری برای کمک به روحانی بیشتر خواهد شد، ولی اگر فضا به‌گونه‌ای باشد که حامیان دولت فعلی حس کنند اوضاع به نفع آنان است،‌ ممکن است کل برنامه‌های انتخاباتی آنها روی روحانی متمرکز باشد. در طرف مقابل هم این رقابت‌ها ادامه خواهد یافت تا مشخص شود قالیباف یا رئیسی،کدام‌یک رای قاطبه منتقدان دولت را به خود اختصاص خواهند داد. نگارنده این یادداشت معتقد است در شرایط کنونی آقای روحانی در یک‌سو و آقایان قالیباف و رئیسی در دیگر سو با هم رقابت می‌کنند و بقیه در حاشیه انتخابات قرار خواهند گرفت.

بسته به این‌که رقبای آقای روحانی چقدر بتوانند انتقاداتی را که به او دارند با برنامه‌های خود به مردم ارائه کنند، می‌توانند وزن خود را در رقابت افزایش دهند، وگرنه طبق روال معمول، شرایط به سود رئیس دولت مستقر است که در مقطع فعلی حسن روحانی است. البته در شرایط کنونی، نامزد و چهره‌های سیاسی اعم از کسانی که امکان حضور یافتند یا امکان حضور نیافتند، وظیفه دارند که تنور انتخابات را گرم نگه دارند.

فارغ از نتیجه، مشارکت حداکثری در انتخابات حتما مولفه‌های امنیت ملی را تقویت خواهد کرد.چنین مولفه‌هایی است که باعث شده با وجود این‌که ترامپ بیشترین شعارها را علیه برجام داده، اما عملا به سمت تمدید تعلیق تحریم‌های ایران حرکت کند.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - استاد دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها