نتایج مطالعات جدید نشان داده است رمزگذاری گوشی‌های هوشمند با اثر انگشت، آنقدرها هم مطمئن نیست
کد خبر: ۱۰۲۰۹۰۸
ناامنی رمزگذاری گوشی با اثر انگشت
این روزها بسیاری از کاربران تلفن همراه به خرید گوشی‌های مجهز به حسگر اثر انگشت روی آورده‌اند، زیرا باور دارند امنیت استفاده از اثر انگشت در رمزگذاری گوشی‌های هوشمند از سایر روش‌های معمول مانند تعیین اسم رمز یا الگو بالاتر است. شرکت اپل ادعا می‌کند احتمال اشتباه گرفته شدن اثر انگشت یک کاربر با کاربری دیگر توسط حسگرهای تعبیه شده روی گوشی‌های آیفون فقط یک در 50 هزار است. پس حتما تعجب می‌کنید اگر بدانید حسگرهای اثر انگشتی که روی گوشی‌های هوشمند تعبیه می‌شوند، خطاپذیرتر از این حرف‌ها هستند.

پژوهشگران دانشگاه نیویورک و دانشگاه ایالتی میشیگان بتازگی ادعا کرده‌اند این حسگرها را براحتی می‌توان با اثر انگشت‌های جعلی فریب داد. در این پژوهش، مجموعه‌ای از اثر انگشت‌های جعلی که در واقع همان شاه‌ کلید ورود غیرمجاز هستند، با بهره‌گیری از الگوهای پرتکرار در اثر انگشت‌های واقعی ساخته شدند و در بیش از 65 درصد موارد در باز کردن قفل گوشی‌های رمزگذاری شده موفق عمل کردند.

اندازه حسگرهایی که در حال حاضر روی گوشی‌های هوشمند تعبیه می‌شوند به اندازه‌ کافی بزرگ نیست تا اثر انگشت کامل را یکباره ثبت کند. به همین دلیل، معمولا چند تصویر از اثر انگشت کاربر ثبت می‌شود تا گوشی بالاخره بتواند اثر انگشت کاربر را در هر تلاش برای باز کردن قفل با یکی از تصاویر ثبت شده مطابقت دهد. گفته شده است همین تصاویر ناقص که فقط بخشی از اثر انگشت کامل را پوشش می‌دهند، علت اصلی آسیب‌پذیری امنیتی در مقابل اثر انگشت‌های جعلی هستند.

ناگفته نماند اثر انگشت‌های جعلی ساخته شده در پژوهش فوق هنوز روی گوشی‌های واقعی امتحان نشده‌اند و موفقیت‌ فعلی‌شان فقط در محدوده محیط‌های شبیه‌سازی شده رایانه‌ای است. با این حال، پژوهشگران تأکید می‌کنند به علت پیشرفت برق‌آسای سیستم‌های ساخت اثر انگشت تقلبی، نباید نسبت به ارتقای امنیت این حسگر بخصوص در گوشی‌های هوشمند بی‌توجه بود. پیشتر پژوهشگران چینی نیز به کاربران هشدار داده بودند در مورد به اشتراک‌گذاری عکس‌هایی که در آنها دست خود را به علامت پیروزی نگه داشته‌اند تجدید نظر کنند، زیرا هکرها به آسانی می‌توانند اثر انگشت فرد را از روی این عکس‌ها جعل کنند و به این ترتیب به محتویات گوشی دستبرد بزنند.

گرچه هنوز رمزگذاری گوشی با استفاده از اثر انگشت تازگی و محبوبیت دارد، ولی بعضی شرکت‌های سازنده‌ تلفن همراه به معرفی روش‌های جدید احراز هویت روی آورده‌اند. گوشی سامسونگ گلکسی اِس8 که مدت زیادی از عرضه آن نمی‌گذرد، مجهز به اسکنر عنبیه و تشخیص چهره است. هرچند سیستم تشخیص چهره این گوشی نیز به طور کامل قابل اعتماد نیست!

منبع: The Telegraph

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها