گفت وگوی جام جم آنلاین با دکتر کاظم زاده عطوفی در باره یک رفتار اجتماعی

عکس هایی که جان عکاس را می گیرد

شاید شنیده باشید دانشجوی 23ساله لهستانی که برای گذراندن تعطیلات خود به اسپانیا رفته بود ،زمانی که سعی داشت از خود عکس سلفی بگیرد بی خبر از عواقب آن ، به ناگاه به کام مرگ فرو رفت.
کد خبر: ۱۰۲۰۷۶۰
عکس هایی  که جان عکاس را می گیرد

این دانشجوی رشته پرستاری که بر روی لبه پلی قرار گرفته بود ،سعی داشت تا عکس سلفی جالبی از خود بگیرد که ناگهان بر اثر لیز خوردن پایش از ارتفاع 4.5 متری بر روی پایه های بتنی پل افتاد.اگرچه این دختر به سرعت به بیمارستان منتقل شد اما بر اثر جراحات وارده فوت کرد.خبرهایی از این دست زیاد است و ما هم آن را شنیده ایم.اما چرا این اتفاق ها رخ می دهد.می توان برای آن یک پاسخ داشت استفاده بی رویه از تکنولوژی.

به گزارش جام جم آنلاین ،درحالیکه گرفتن عکس سلفی امروزه به یک تکنیک عکاسی رایج و آسان برای گرفتن عکس تبدیل شده وطرفداران بسیاری را از آن خود کرده است ولی این تکنیک به واسطه استفاده نادرست خطراتی را نیزبه همراه داشته است.

از این رو برخی کشورها نظیر روسیه اخیرا پس از بروز تعداد بیشماری از حوادث، صدمات و مرگ و میری ناشی از عکاسی های سلفی تصمیم به راه اندازی کمپین اطلاع رسانی و هشدار دهنده خطرات عکاسی های سلفی کرده اند تا به شهروندان یادآور شوند که "لایک بودن" در شبکه های اجتماعی ممکن است به قیمت جان آنها تمام شود.

ایران نیز در زمینه حوادث ناشی از گرفتن عکی سلفی از رتبه بالایی برخوردار است وسلفی بگیران کشورمان از هیچ شرایطی برای گرفتن عکس یادگاری نمی گذرند،حتی به هنگام وقوع سیل که می تواند آنها را با خود ببرد . به طوریکه به گفته معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ، متاسفانه در حادثه اخیر سیل این استان برخی از مردم برای گرفتن عکس سلفی کنار رودخانه جمع شده بودند که سیل خودروی آنان را با خود برد.درحالیکه می توانست آنها را نیز با خود ببرد.

دکتر مهرداد کاظم‌زاده عطوفی معاون دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت گو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه غالبا این افراد درگیر موقعیت های هیجانی می شوند و می خواهند با انتشار عکس در این شرایط به نوعی خود را مطرح کنند،اظهارداشت:در واقع در پس ذهن این افراد این واقعیت نهفته است که این عکس را می گیرم چون می خواهم به دیگران بگویم در این شرایط قرار داشتم وناظر حادثه بودم.

وی افزود:آن وقت این پرسش می تواند برای ما مطرح شود که گفتن اینکه ما در آن حادثه قرارداشتیم چه منافعی دارد؟باید گفت از این طریق فرد سعی دارد خود را در میان دیگران مطرح سازد و معتقد است که موجب ارضا و افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

این روانشناس در پاسخ به این پرسش که اینگونه عکس های سلفی غالبا توسط چه افرادی انجام می شود؟گفت:براساس مطالعاتی که صورت گرفته این گونه رفتارها اغلب در میان جمعیت عام با اطلاعات اجتماعی و فرهنگی متوسط اتفاق می افتد.البته قصد ندارم موضوع مدرک تحصیلی را مطرح کنم .بلکه به عنوان روانشناس معتقدم این مسئله بیشتر مرتبط بامسئله اعتماد به نفس است.افرادی که برای خود دارای موقعیت اجتماعی هستند هیچگاه تمایلی به مطرح شدن ندارندو به ذهنشان هم نمی رسد که در این شرایط بخواهند عکس سلفی بگیرند.

وی با بیان اینکه ابزار تکنولوژی امروزه به کمک بیان وابراز خودشیفتگی انسان ها آمده است افزود:البته خود شیفتگی در حد لزوم اشکالی ندارد ولی اگر از مرز خود عبور کند آن وقت می توان آن را نوعی بیماری تلقی کرد.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که چنانچه این رفتارها موجب افزایش اعتماد به نفس شود می توان آن را مثبت ارزیابی کردگفت:این روش روش مناسبی برای افزایش اعتماد به نفس نیست چراکه منجر به توانمند سازی علمی ومنطقی اعتماد به نفس نمی شود بلکه این روش یک روش جبرانی است که منجر به اعتیاد می شود.

یکی از پرسش هایی که در مورد رفتارهای این افراد به هنگام وقوع حادثه به ذهن می رسد این است آیا این افراد به هنگام حادثه فکر نمی کنند که تعلل برای گرفتن عکس می تواند جان آنها را نیز به خطر بیندازد؟دکتر کاظمی در باره علت چنین رفتاری اظهارداشت:انسان وقتی سطح هیجانش بالا می رود ودرگیر مسائل هیجانی می شود ابزارهای استدلالی و منطقی اش تحت الشعاع آن قرار می گیرد. نظیر عصبانیت که افراد به هنگام وقوع آن ،رفتارهایی از خود نشان می دهندکه بعد از مدت کوتاهی از انجام آن پشیمان می شوند.این افراد نیز وقتی سیل وطوفانی رخ می دهند عکس می گیرند و می خواهند به دیگران بگویند ناظر آن بوده اند.

وی نقش رسانه ها و صدا وسیما را در افزایش آگاهی مردم موثر دانست و افزود :اگر سطح آگاهی این افراد را افزایش دهیم می توانیم از وقوع این رفتارهای جبرانی وآسیب زا جلو گیری کنیم.

سها روحانی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها