ماشین‌های بدون راننده‌

خودنمایی‌ بازیگران عرصه خودران

بسیاری به این واقعیت اشاره می‌کنند که خودروهای خودران در مرزی بسیار حساس و تاریخی قرار دارند؛ تحول در صنعت حمل و نقل. این تحول همراه با پیدایش مجموعه‌ای از فناوری‌های نوظهور دیگر همراه بوده است و حالا پیش بینی می‌شود، بازار این دسته از خودروها در آینده‌ای نه‌چندان دور رونق چشمگیری پیدا خواهد کرد. برآوردها گویای آن است که ارزش بازار خودروهای خودران تا سال 1414/ 2035 به 77 میلیارد دلار (نزدیک به 290 هزار میلیارد تومان) خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۲۰۴۵۱
خودنمایی‌ بازیگران عرصه خودران

این ارقام حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و قطعا آنها که سهمی در این تولیدات نداشته باشند بازنده اصلی لقب خواهند گرفت.بریانت اسمیت از صاحب‌نظران عرصه قوانین مربوط به خودروهای خودران در دانشکده حقوق دانشگاه استنفورد می‌گوید: پول زیادی وارد این عرصه شده و پیش‌بینی می‌شود با موفقیت این صنعت، پول بیشتری هم به آن تزریق شود. به باور این کارشناس، حجم قابل توجهی از سرمایه به این بازار تزریق شده و نکته اینجاست که درآمدزایی در آن دست‌یافتنی است.

اما بازیگران اصلی این عرصه چه شرکت‌هایی هستند؟ گوگل، تسلا و اوبر ازجمله این بازیگران به شمار می‌آیند. آنها تلاش می‌کنند استانداردهای خاصی برای این صنعت تعریف کنند. در چند ماه اخیر نیز رقابت دیدنی میان آنها شکل گرفته و هر یک تلاش می‌کنند دست به نوآوری‌هایی بزنند که بیشتر آنها حول محور تأمین امنیت مشتریان می‌چرخد. همزمان با توسعه صنایع مرتبط با خودروهای خودران، شرکت‌های دانش بنیان زیادی نیز دست به کار شده و محصولات جذابی در عرصه نرم‌افزارهای مرتبط با خودروهای خودران ارائه می‌کنند.

این خیزش بی‌سابقه حتی بزرگ‌ترین نام‌ها در عرصه خودروسازی را نیز به تکاپو واداشته است. جنرال موتورز که اکنون بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا به حساب می‌آید، فورد که بتازگی قافیه را به تسلا باخته و پس از این شرکت نوظهور در جایگاه سومین خودروساز بزرگ این کشور قرار گرفته در کنار فیات کرایسلر و مرسدس بنز مدعی هستند به این دست خودروها علاقه‌مند بوده و بدشان نمی‌آید برای جلب نظر مشتریان خاص‌شان محصولاتی در این عرصه هم ارائه کنند. شواهد حکایت از آن دارند که سرمایه‌گذاری‌هایی نیز از جانب آنها صورت گرفته است. به این ترتیب هر روز بر شمار آنهایی افزوده می‌شود که معتقدند در نهایت پیوندی غیرقابل اجتناب میان خودروسازان بزرگ که نگرش سنتی خاص خود را در جذب مشتری دارند با خودروهای خودران برقرار خواهد شد، اما بحث جدیدی نیز در این میان مطرح شده و آن اتهاماتی است که برخی بازیگران اصلی عرصه خودروهای خودران به یکدیگر وارد می‌کنند. آنها رقبا را به سرقت اطلاعات محرمانه متهم می‌کنند. این مباحث جدید نشان می‌دهد در آینده بیش از آنچه تصور می‌شود باید منتظر اخبار هیجان‌انگیز درباره خودروهای خودران بود.

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها