به دلیل تبلیغات زودهنگام صورت گرفت

احضار تعدادی از نامزدهای شورای شهر کرج به دادسرا

انتخابات یکی از شاخص‌های مهم دموکراسی و از منابع پایداری جمهوری اسلامی ایران است که معمولا در کشور با مشارکت حداکثری ‌و قابل توجه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۷۹۷
مقابله با تبلیغات زودهنگام

اما برگزاری انتخابات و رعایت قانون از نکات حائزاهمیتی است که باید از سوی مجریان و نامزدها جدی گرفته شود، یکی از مواردی که خلاف آشکار قانون محسوب می‌شود، تبلیغات زودهنگام در فصل انتخابات است که شاهدیم نامزدها، طرفداران یا گروه‌های حامی با تبلیغات‌های خارج از زمان مقرر، درصدد معرفی فرد مورد نظر خود با هر روشی هستند که به‌نظر می‌رسد شورای محترم نگهبان در بررسی صلاحیت افراد باید این موارد را به‌صورت مشخص مدنظر قرار دهد.

قانون، نوع تبلیغات را مشخص کرده و هرگونه اقدام خارج از محدوده خلاف بوده و متخلفان باید مجازات شوند، اما متاسفانه شاهدیم که نامزد‌ها از اکنون در حال فعالیت‌های انتخاباتی هستند و برخی با استفاده از امکانات متعدد و رسانه‌ها، اقداماتی را انجام می‌دهند که شورای محترم نگهبان و هیات نظارت باید با متخلفان برخورد قانونی کند.

یکی دیگر از مواردی که مردم را این روزها آزرده‌خاطر کرده، نحوه ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است. در قانون اساسی برای رئیس‌جمهور، جایگاه ویژه و برجسته‌ای بعد از مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده و رئیس‌جمهور، رئیس قوه مجریه است که تمام مدیران اجرایی کشور و کابینه دولت را تعیین می‌کند.

در قانون برای فردی که باید در این جایگاه قرار گیرد، تعریف رجال سیاسی و مذهبی عنوان شده که بر این مبنا فرد مورد نظر باید خوشنام بوده و از سوابق درخشانی برخوردار باشد. اما این روزها شاهدیم که این ویژگی‌های ذکر شده ‌با حضور افرادی با رنگ و لعاب‌های مختلف، تیپ‌ها و سطح سوادهای گوناگون و با سطوح سنی متفاوت دچار خدشه شده و قضاوت مردم بر این است که هرچند این افراد شرایط اولیه را برای این جایگاه ندارند، اما امکان ثبت‌نام برایشان مهیاست.

لذا ضرورت دارد که مجلس شورای اسلامی با مشورت شورای محترم نگهبان، فکری برای این وضعیت کرده و هنگام نام‌نویسی شرایطی گذاشته شود که هر فرد با هر شکل و شرایطی نتواند ثبت‌نام و این جایگاه را دچار وهن کند. انجام چنین ثبت‌نام‌هایی موجبات وهن نظام و جایگاه ریاست جمهوری را ایجاد می‌کند و ادامه این وضعیت مناسب نیست.

البته مجلس درنشستی با وزیر کشور در این زمینه رایزنی‌هایی داشته و وزیر کشور تاکید کرد لایحه قانون جامع انتخابات تنظیم و تهیه شده و آماده تقدیم به مجلس است، منتها حوزه ریاست جمهوری نیازمند تفسیر قانون اساسی است و این تفسیر به عهده شورای محترم نگهبان است، لذا مجلس در وضعیت فعلی نمی‌تواند ورود پیدا کرده و قانون را در این زمینه اصلاح کند، از این رو، شورای نگهبان باید در این بخش ساز وکاری فراهم آورد. البته مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد با مشورت شورای نگهبان، اگر مسیر قانونی لازم باشد ورود پیدا کند و در این بخش قانون را اصلاح نماید.

سید حسین نقوی‌حسینی - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها