سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری قطعا احراز صلاحیت نمی‌شوند.
کد خبر: ۱۰۱۹۴۵۵
تعداد زیادی از ثبت‌نام کنندگان احراز صلاحیت نمی‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، عباسعلی کدخدایی در حاشیه بازدید از روند نام نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: باید توجه کنیم که این حجم از مراجعات و اشتیاقی که برای نام نویسی وجود دارد باید اشتیاقی واقعی باشد و نباید فکر کنیم که اینجا جشنواره ثبت نام است.

وی افزود: به هرحال سمت ریاست جمهوری سمت بسیار مهمی است و طبق قانون اساسی، رئیس جمهور دومین مقام کشور است که به سوابق مدیریتی بالا نیاز دارد و قانون اساسی شرایط را به خوبی ترسیم کرده است.

کدخدایی رجل سیاسی، مذهبی بودن را از شروط اصلی داوطلبان ریاست جمهوری دانست و گفت: طبعاً رجال سیاسی - مذهبی بودن شرط گرانسنگی است که باید به لوازم آن توجه کنیم و نباید اینگونه باشد که برای ثبت نام تفننی به وزارت کشور مراجعه شود البته ما قبول داریم که قوانین و مقررات ما هم کافی نیست و حداقلی است و با تلاش دولت و همت نمایندگان مجلس امیدواریم هر چه زودتر لایحه جامع انتخابات به تصویب برسد و در ادوار آینده شاهد این وضعیت نباشیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره زمان بررسی صلاحیت داوطلبان گفت : طبق قانون پس از پایان نام نویسی ها 5 روز برای این کار فرصت داریم ضمن اینکه کارشناسان ما از شورای نگهبان از ابتدای نام نویسی داوطلبان در وزارت کشور بر روند ثبت نام نظارت داشتند و در پایان هر روز اسامی و مدارک داوطلبان ثبت نام کننده را به این شورا ارسال کردند.

کدخدایی افزود: کارشناسان شورای نگهبان نیز مشغول بررسی پرونده های دریافتی هستند و امیدواریم بتوانیم در همان فرصت اولیه 5 روزه درباره نتایج بررسی صلاحیت افراد اعلام نتیجه کنیم اما اگر نشد طبق قانون 5 روز دیگر امکان استمهال وجود دارد.

وی گفت: فردا در جلسه شورای نگهبان نخستین بررسی های رسمی را درباره صلاحیت افراد انجام می دهیم و اعلام نتیجه می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: باتوجه به اصل 115 قانون اساسی و شرایطی که در قانون آمده است بسیاری از افرادی که نام نویسی کرده اند احراز صلاحیت نخواهند شد؛ شاید این خبر خوبی نباشد اما بهرحال انتظار نداشته باشند که این تعداد ثبت نام کننده صلاحیت شان برای سمت ریاست جمهوری تایید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بهروزرجبی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
۰
۰
سلام.طی چندروزاخیرعده زیادی كه كمترین شرایط احرازصلاحیت پست ریاست جمهوری را ندارندواغلب خودنیز به این موضوع واقفند برای شوخی ویا سرگرمی وامثالهم به ستاددانتخابات وزارت كشورمراجعه وثبت نام نموده اند برخی مسئولین هم برای جلوگیری ازاین پدیده غیراصولی مرتب صحبت ازتغییرویا اصلاح قانون می كننددرحالی كه اصلا نیازی به تدوین قانون وافزایش شرایط جدیدنیست كافی است وزارت كشوربا هماهنگی شورای نگهبان اعلام نمایند داوطلبان ریاست جمهوری علاوه برداشتن شرایط قانونی می بایستی مبلغ پانصدهزارتومان بحساب دولت نزدبانك مركزی ایران، بابت هزینه های ثبت نام واریزنمایندكه این وجه به هیچ عنوان مستردنمی گرددودرامورخیریه و عام المنفعه مثل كمك به مددجویان كمیته امدادوبهزیستی هزینه خواهدشد. وبرای هردوره هم این مقدار باتوجه به تورم چهارساله افزایش یابد.دراینصورت دیگر بنظر نمی رسد كسی بی جهت مبادرت به ثبت نام بیهوده وبی هدف نماید.

نیازمندی ها