عربستان سعودی اول سال 1394 حمله به یمن را آغاز کرد به امید آن‌که بتواند با تسلط بر یمن اهداف منطقه‌ای خود را جامه‌عمل بپوشاند.
کد خبر: ۱۰۱۸۷۹۹
عربستان در سیاهچاله جنگ یمن

دو سال از حمله عربستان به یمن می‌گذرد. سعودی‌ها که تصور می‌کردند یمن کشور ضعیفی است و به‌راحتی با حملات نظامی می‌توانند آن را مطیع خود سازد تا کنون نتوانسته‌اند نیروهای یمنی را وادار به تسلیم سازند. بررسی وضعیت هم نشان می‌دهد تحقق این هدف در آینده قابل پیش‌بینی غیرممکن است. بنابراین عربستان نه در یمن به اهداف خود دست یافته و نه در دستیابی به اهداف منطقه‌ای موفق بوده است.

نتیجه‌ای که جنگ یمن برای عربستان به همراه داشته تحمیل مشکلات اقتصادی بر این کشور از یک سو و تخریب وجهه و از دست رفتن اعتبار منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور از سوی دیگر است. کسری بودجه بیش از 52 میلیارد دلار و پیش‌بینی سیاست ریاضت اقتصادی در چارچوب بودجه سال 2017 عربستان، مشکلات اقتصادی این کشور را دو سال بعد از اتخاذ سیاست جنگی در یمن به خوبی نشان می‌دهد؛ وضعیتی که می‌تواند منشا بحران‌های داخلی بیشتری برای عربستان باشد. از طرف دیگر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی با بررسی وضعیت جنگ در یمن در باره وقوع فاجعه انسانی در این کشور هشدار داده‌اند. فاجعه‌ای که مسئول آن دولت عربستان از یک سو و حاکمان کشورهای غربی حامی سیاست‌های عربستان از سوی دیگر است. این امر موجب شده است جنگ یمن نه تنها هزینه‌های نظامی و اقتصادی برای عربستان به همراه داشته باشد، بلکه هزینه‌های سیاسی سنگینی را نیز بر سعودی‌ها تحمیل کند.

بررسی آثار جنگ یمن بر عربستان نشان می‌دهد، سعودی‌ها هزینه سنگینی را تحمل کرده‌اند تا به اهداف جنگی‌شان در یمن دست یابند. اما در دوسال گذشته به آن دست نیافته‌اند. وضعیت نیز به گونه‌ای پیش می‌رود که اگر جنگ ادامه یابد هزینه بیشتری را روی دست سعودی‌ها خواهد گذاشت، اما نتیجه‌ای برای آنها به همراه نخواهد داشت. جنگ یمن را می‌توان به سیاهچاله‌ای برای عربستان تشبیه کرد که هرچه در آن می‌ریزد، به درون خود می‌کشد و می‌بلعد بدون آن‌که حاصلی برای ریاض داشته باشد. بنابر معقول آن است که سعودی‌ها به تجدید نظر در راهبرد جنگ‌طلبانه خود بیندیشند و با به رسمیت شناختن حق انتخاب مردم یمن، راه دیگری را برای تعامل با همسایگان در پیش گیرند.

حاکم قاسمی

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها