قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد

تمرکز بر پیشگیری از اعتیاد بین دانش‌آموزان و دانشجویان

افزایش 42 درصدی اقدامات پیشگیرانه در حوزه مواد مخدر، ساماندهی 40 هزار معتاد متجاهر، رشد 14 درصدی کشف مواد مخدر و بسیاری آمارهای دیگر؛ قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر دیروز با دستی پر از اقدامات انجام شده در سال 95 پا به اولین نشست خبری این ستاد در سال جدید گذاشت.
کد خبر: ۱۰۱۷۸۸۸
تمرکز بر پیشگیری از اعتیاد بین دانش‌آموزان و دانشجویان

به گزارش جام‌جم، علی مویدی گفت: خوشبختانه با توجه به ورود مقام معظم رهبری به موضوع حل آسیب‌های اجتماعی و بسیج دستگاه‌های مختلف در این امر گام‌های خوبی برداشته شده است و برای اولین بار اقدامات پیشگیرانه در این حوزه به میزان 42 درصد افزایش یافت.

مویدی از رشد 14 درصدی کشف مواد مخدر در سال 95 نیز خبر داد و افزود: طی این مدت بیش از 705 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد و این نشان می‌دهد در امر مقابله، مرزبانان ما همچنان با این مافیا در حال جنگ هستند و یک لحظه غفلت نکرده‌اند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه درمان معتادان متجاهر گفت: با تلاش‌های انجام شده 40 هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور ساماندهی شدند و برای اولین بار این رکورد در کشور ثبت شد. همچنین در پایان سال در 12 استان طرح جدیدی را طراحی کردیم و در ایام نوروز همکاران ما در دستگاه‌های مقابله‌ای، بیش از 16 هزار و 300 معتاد متجاهر و 8000 خرده‌فروش را ساماندهی کردند.

شناسایی کلونی خرید و فروش نوزادان زنان معتاد

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره معضل خرید و فروش نوزاد زنان معتاد بویژه در محله شوش تهران نیز گفت: ما از قبل اخباری را در این زمینه داشتیم. بعد از رسانه‌ای شدن این مبحث از سوی عضو شورای شهر، دو تیم مجرب برای شناسایی دیگر مناطق آلوده در شوش اعزام شدند و یک تیم هم موظف به شناسایی افرادی شد که به عنوان دلال به ترغیب زنان معتاد به بارداری اقدام می‌کنند، اما به آن کیفیتی که در گزارش‌ها مطرح شد نبود. با این حال این کلونی‌ها مشخص شد و برخوردهای لازم صورت گرفته است. در آینده‌ای نزدیک نتایج برخورد با آنها به مردم ارائه می‌شود.

مویدی با بیان این‌که شهر تهران دارای ظرفیت نگهداری 10 هزار معتاد متجاهر در کشور است، گفت:‌ هم‌اکنون 20 هزار معتاد متجاهر در سطح کشور دوره درمان سه ماهه خود را می‌گذرانند و این دوره با حکم مقام قضایی قابل تبدیل به شش ماه است تا ما بتوانیم طی این مدت این افراد را به خانواده‌هایشان تحویل دهیم و آنها تحت چتر حمایتی خانواده‌های خود قرار گیرند.

وی درباره هزینه نگهداری معتادان متجاهر گفت: هزینه نگهداری معتادان متجاهری که ساماندهی شده‌اند سنگین است، به طوری که تنها هزینه خوراک هر معتاد متجاهر ساماندهی شده، روزانه بیش از ده هزار تومان و این هزینه بدون محاسبه هزینه محل نگهداری و... آنهاست.

تدوین کتاب پیشگیری اولیه از اعتیاد

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخشی از صحبت‌هایش با تاکید بر ادامه اجرای اقدامات پیشگیرانه در بین دانش‌آموزان گفت: هم‌اکنون این طرح در 12 استان اجرا شده است و دو میلیون دانش‌آموز این آموزش‌ها را فراگرفته‌اند.

وی با اشاره به این‌که آمار دانش‌آموزان معتاد نگران‌کننده نیست، افزود: شیوع‌شناسی در بین دانش‌آموزان انجام شده است، اگر مبادی قانونی اجازه بدهند آمار و اطلاعات درباره آمار اعتیاد دانش‌آموزان معتاد ارائه می‌شود.

تدوین کتابی با عنوان پیشگیری اولیه از اعتیاد، از فعالیت‌های دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر بود که مورد توجه مویدی قرار گرفت و وی با اشاره به آن بیان کرد: این کتاب بزودی از سطح ابتدایی تا دبیرستان در مدارس کشور تدریس خواهد شد. در مقطع دانشگاه هم در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دو واحد درسی تنظیم شده است که به صورت عمومی دانشجویان باید این درس را بگذرانند. امیدواریم این کتاب‌ها برای سال 97ـ 96 به دست دانش‌آموزان برسد.

مینا مولایی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها