نگاهی به آثار و زندگی جوجو مویز

روزنامه نگاری که می فروشد

جوجو کیست؟نام اصلی سوژه اصلی گزارش ما «پائولین سارا جو مویز» است. وی در ۴ اوت سال ۱۹۶۹ در لندن متولد شده و در رویال هالووی و دانشگاه لندن تحصیل کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۶۹۴۹
روزنامه نگاری که می فروشد

به گزارش جام جم آنلاین از صبح نو، وی سال ها در زمینه روزنامه نگاری فعالیت داشته است. او بورسیه روزنامه ایندیپندنت را برای تحصیلات تکمیلی در رشته روزنامه نگاری کسب کرد و 10 سال پس از آن برای این نشریه کار کرد. مویز در یک مزرعه با شوهر روزنامه نگارش، چارلز آرتور و سه فرزند خود زندگی می کند.

در این سالها او با عنوان هایی از قبیل گزارشگر اخبار، دستیار سردبیر و خبرنگار بخش هنر و رسانه مشغول به کار بود؛ اما از سال ۲۰۰۲ و با انتشار نخستین رمانش «پناه گرفتن از باران» نویسندگی شغل دائم او شد و فقط گاهی مقالاتی برای دیلی تلگراف مینویسد.

کتابها و افتخارات

او تا به امروز سیزده رمان را روانه بازار کرده و استقبال مخاطبان از کتاب های او در نوع خود بی‌سابقه بوده است. شهرت او نزد خوانندگان در سال ۲۰۰۴ و با رمان میوه خارجی آغاز شد.

این رمان برنده جایزه بهترین رمان عاشقانه سال شد. مویز از معدود نویسندگانی است که دو بار به این جایزه دست پیدا کرده است. یک بار در سال ۲۰۰۴ و دیگری در سال ۲۰۱۱ برای کتاب آخرین نامه عاشقت.

از زمان آغاز به کار نویسندگی، شهرت او روزافزون بوده است اما در سالهای اخیر به اوج خود رسیده است.

کتاب های او به 11 زبان ترجمه شده اند و فیلمسازان برخی از داستانهای او را به فیلم تبدیل کرده یا در تلاش هستند که بر مبنای آنها فیلمی بسازند.

اگرچه تقریباً تمام کتابهای او با استقبال عمومی مواجه شده اند، اما می توان طبق آمار بیان کرد که کتاب های آخرین نامه عاشقت، من پیش از تو و دختری که رهایش کردی در مقایسه با دیگر رمان های او، از محبوبیت بیشتری برخوردارند. رمانهای عاشقانه او چنان پرشور و احساس برانگیزند که حتی نظر افرادی را که با رمان عاشقانه میانه ای ندارند، جلب کرده اند. اکثریت قریب به اتفاق منتقدان اذعان داشتند که بسیار تحت تأثیر داستانهایی مویز قرار گرفته اند و قدرت این نویسنده در برقراری ارتباط مؤثر با خواننده را فوق العاده ارزیابی کردهاند.

او در مصاحبه ای بیان کرده است که اگر روزنامه نگار و نویسنده نمی شد، دوست داشت یک روان درمانگر باشد؛ چرا که همیشه در مورد چیزهایی که در ذهن انسانها می گذرد بسیار کنجکاو بوده است و دوست دارد بداند که تصمیمات چگونه در ذهن انسانها اتخاذ می شوند.

وی در گفت‌وگویی و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اغلب ادبیات داستانی معاصر به قلم زنان اهمیت کمتری نسبت به همین ادبیات از سوی مردان دارد و این موضوع شما را ناامید میکند، گفت: فقط به این دلیل که کتابی با عبارت مخوف «ادبیات داستانی تجاری زنان» دسته بندی میشود به این معنی نیست که نگاهی به مسائل اجتماعی ندارد و اشارهای به اتفاقاتی که در دنیا می افتد نکرده است، یا اینطور بگویم چه اتفاقی می افتد وقتی برای شرکتی کار میکنی که در قراردادش ساعت کاری تعریف نشده است. اگر بتوانم مردم را به فکر کردن وادارم و در عین حال داستانی قابل فهم بنویسم و همزمان آنها را بخندانم و بگریانم، بعد، رک و راست بگویم، اصلاً اهمیت نمیدهم به من چه لقبی میدهند. دوست دارم [جاکومو] پوچینی ادبیات باشم. از اینکه احساسات را در خواننده برانگیزانم شرمسار نمیشوم.

آثار مویز

رمانهایی که مویز تا به حال منتشر کرده است عبارتند از؛ میوه خارجی، پناه گرفتن از باران، مرکز فروش طاووس، کشتی عروسها، خلیج نقرهای، موزیک شب، اسب رقصان، آخرین نامه معشوق، من پیش از تو، ماه عسل در پاریس، دختری که رهایش کردی، یک به علاوه یک و پس از تو.

من پیش از تو

یک درام عشقی است درباره مردی عاشق هیجان و زندگی، که در پی یک تصادف رانندگی تمام بدنش فلج میشود و ناچار است تا پایان عمر روی صندلی چرخدار بماند. دختر پرستاری که برای مراقبت از او وارد خانه میشود به طور اتفاقی می فهمد که او قصد دارد از طریق مرکزی در سوییس، به طور قانونی دست به خودکشی بزند و در واقع برای 6 ماه بعد وقت گرفته... دختر تمام سعی اش را میکند تا در این مدت او را دوباره به زندگی امیدوار کند.

پس از تو

رمان «پس از تو» در ادامه رمان «من پیش از تو» نوشته شده است و این اثر به نوعی ادامه دهنده داستان رمان نخست از این نویسنده به شمار میرود. در این رمان راوی دختری جوان با نام لوسیا کلارک است؛ دختر پرستاری که درهای دنیای بزرگتری به رویش گشوده شده است و سعی دارد تا با عبور از آنها زندگی را از سر بگیرد و آهنگی دیگر از بودنِ خویش بنوازد. لوسیا که اینک تحول عظیمی در او رخ داده است، با تجربه جدیدی روبه رو میشود و شرایط به گونه ای رقم میخورد که یک بار دیگر در آزمون زندگی شرکت میکند و بر سر دوراهی میایستد. در نهایت مجبور میشود انتخابش را انجام داده و بزرگترین تصمیم زندگی اش را بگیرد.

حضور سه کتاب از یک نویسنده زن در تمام فهرست های پرفروش سال 95 و طرح عیدانه کتاب جالب توجه است. «من پیش از تو»، «پس از تو» و «یک بعلاوه یک» نوشته جوجو مویز از اوایل سال گذشته تا به امروز خوب میفروشد و مخاطبان تشنه خواندن آثار جدیدی از مویز هستند. این سه کتاب را در ایران خانم مریم مفتاحی ترجمه و انتشارات آموت نیز آنها را منتشر کرده است. در اینکه نمیتوان به برخی آمارها در زمینه پرفروشهای کتاب اعتماد کرد شکی نیست اما یک گشت کوتاه در خیابان انقلاب و کتابفروشی های آن ما را نسبت به این بخش از آمار مطمئن می کند. به تازگی اقتباس سینمایی رمان «من پیش از تو» به کارگردانی تیا شروک روی پرده رفت. این فیلم نخستین تجربه فیلمنامه نویسی را برای مویز رقم زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها