درحالی که سه روز از زلزله بزرگ خراسان رضوی می‌گذرد و مسئولان استانی و کشوری در بخش‌های مختلف درحال رسیدگی به آسیب‌دیدگان و کاهش و جبران پیامدهای زلزله هستند و از پایان یافتن عملیات امداد و نجات اولیه به زلزله‌زدگان این استان خبر می‌دهند، اعطای وام 20 میلیون تومانی برای آسیب‌دیدگان نیز در دستور کار استانداری خراسان رضوی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۹۷
جبران سریع خسارت‌های زلزله خراسان رضوی

به گزارش جام‌جم، به گفته حجتعلی شایانفر، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی و طبق آخرین آمار تعداد روستا‌های خسارت دیده به 68 رسید.

زلزله روز چهارشنبه همچنین باعث تخریب 1518واحد مسکونی بین صد تا 30 درصد شده که اکثر آنها جزو خانه‌های روستایی و نزدیک کانون زلزله بوده‌اند. از این تعداد 324 واحد بین 30 تا 60 درصد، 476واحد بین 60 تا 100 درصد و بقیه کمتر از 30 درصد آسیب دیده است. در همین حال دولت به سرعت کار جبران خسارات را آغاز کرد.

اعطای وام 20 میلیون تومانی

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان‌رضوی در این باره گفت: به دنبال دستور و سفارش ریاست جمهور و براساس تصمیمات گرفته شده قرار شد به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر مشهد وام 20 میلیون تومانی با کارمزد 5درصد و بازپرداخت 15 ساله پرداخت شود و تا 5 میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض به این افراد پرداخت شود. وی با اشاره به برگزاری جلسه با مدیران بانک‌های استان برای اعطای این تسهیلات، افزود: اولویت ما در این برنامه شناسایی منازل آسیب‌دیده، آواربرداری و صدور جواز ساخت رایگان برای ساخت و سازهاست.

حضور وزیر بهداشت

امدادرسانی و بررسی وضعیت منطقه و خسارت‌دیدگان زلزله با حضور دکتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت و هیات همراه وی و همچنین معاونان وزیر راه و شهرسازی و تعاون و کار و امور اجتماعی و رئیس بنیاد مسکن همراه بود.

حضور این هیات‌ها به منطقه بنا به سفارش مستقیم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور انجام شد. رئیس جمهور همچنین دستور داد تا در این راستا و در صورت لزوم از امکانات استان‌های همجوار استفاده شود.

توزیع بسته‌های غذایی

از سوی دیگر محسن گودرزی، رئیس مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: بسته‌های غذایی برای مصرف یک ماه بین مردم مناطق زلزله‌زده این استان توزیع می‌شود. گودرزی با بیان این‌که این بسته‌ها دو و سه نفره است که برای مصرف غذایی یک ماه هر نفر در نظر گرفته شده است، افزود: هر بسته شامل برنج، روغن، چای، مسواک، خمیر دندان، حبوبات و کنسرو است.

کلاس‌های درس موقت

و اما مدارس مناطق زیادی از خراسان رضوی ( مشهد و توابع) که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته تعطیل شده بود و همچنین مدارس مناطق زلزله‌زده از امروز دایر است. هرچند علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفته کلاس‌های مدارسی که در مناطق زلزله‌زده استان تخریب شده‌، از امروز در فضاهای موقت پیش‌بینی شده تشکیل خواهد شد.

امدادرسانی‌های آستان قدس

مصطفی خاکسار قهرودی، معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی نیز با اشاره به توزیع بسته‌های غذایی از سوی آستان قدس رضوی در مناطق زلزله‌زده، یادآور شد: 2000 بسته مواد غذایی روز پنجشنبه 17فروردین ماه در مناطق «دو قلعه»، «فریمان»، «تربت‌جام» و «رضویه» میان زلزله‌زدگان توزیع شد و سری دوم کمک‌های غذایی نیز روز جمعه با توزیع 1200 بسته ادامه یافت.

از هرج و مرج تا طنازی شهروندان در شب زلزله مشهد

در غیاب مدیریت موثر شهری در مشهد، شهروندان مشهدی شب وقوع زلزله را در شرایطی ناآرام و
پر از هرج و مرج در پارک‌ها و بوستان‌ها، حرم مطهر رضوی و اماکنی چون نمایشگاه بین‌المللی مشهد و در سرما، درون خودروها یا زیر چادر سپری کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، چهارشنبه شب هفته گذشته مردم مشهد شبی پراسترس و ناآرام را سپری کردند. به دنبال بروز پس‌لرزه‌های زلزله چهارشنبه صبح در مشهد و برخی دیگر از شهرهای خراسان رضوی بیشتر شهروندان خروج از منزل را به ماندن در آن ترجیح دادند، اما در غیاب مدیریت موثر شهری و بنابر مشاهدات، پمپ‌بنزین‌ها در این روز لبریز از جمعیت و سطح شهر پر از گره‌های ترافیکی بود، حتی برخی شهروندان که عازم خروج از شهر بودند نیز باعث ایجاد ترافیک سنگینی در مبادی خروجی شدند. کم‌لطفی شهروندان در حق یکدیگر، بی‌توجهی به حق تقدم و نوبت در استفاده از فضاهای شهری و پایین بودن فرهنگ رانندگی، صحنه‌های نامناسبی را در سطح شهر مشهد خلق کرد و در مواقعی به پیچیده‌تر شدن مسائل،معطلی و بلاتکلیفی جمعی منجر شد. این درحالی بود که هم شایعات متعددی درفضای مجازی درباره درپیش بودن پس‌لرزه‌های شدید باعث اضطراب مردم می‌شد و هم پس‌لرزه‌های واقعی رخ داده استرس شهروندان را افزایش می‌داد. شدت شایعات منتشره به حدی بود که پلیس فتای خراسان رضوی وارد عمل شد و شماری از شایعه‌پراکنان را شناسایی و دستگیر کرد. با این حال این شرایط استرس‌زا باعث جلوگیری از طنازی مردم خراسان رضوی نشد و لطیفه‌ها و تصاویر طنزآمیز زیادی از نحوه پناه‌گیری مردم در برابر زلزله در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

فاطمه مرادزاده - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها