سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با جهت‌دار خواندن اظهارات اخیر مدیر کل آژانس مبنی بر احتمال نقض برجام از سوی تهران گفت: موضع گیری علیه ایران، در راستای کاهش فشارهای بین‌المللی از روی کشورهای نقض کننده برجام است. وی ضمن اشاره به تصمیم کمیسیون برای تسریع بخشیدن به ارایه گزارش شش ماهه دوم در خصوص روند اجرای برجام به صحن علنی، از نشست مشترک کمیسیون متبوع خود با وزارت کشور و حضور اعضا در وزارت خارجه در چند روز آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۶۴۰۶
غائله انباشت آب سنگین از سوی آژانس جهت دار است/ بازدید کمیسیون امنیت از ستاد انتخابات وزارت کشور

به گزارش جام جم آنلاین، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» مدعی شد: ایران طی سال گذشته، دو بار به نقض تعهداتش از طریق تولید آب سنگین نزدیک شد.

به گفته آمانو، اگر خریداران آب سنگین در آمریکا و کشورهای دیگر حاضر به خرید آب سنگین از ایران نشوند، ایران سقف 130 متریک تن آب سنگین بر اساس برجام را نقض می‌کند.

وی افزود: ایران ظرفیت تولید 15 متریک تن آب سنگین در سال را حفظ کرده و مدعی شد این خطر وجود دارد که این امر به نقض تعهدات ایران در آینده بی انجامد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تصریح کرد: اگر ایران به تولید آب سنگین ادامه دهد، رسیدن مجدد ذخایر این کشور به آستانه 130 تن دیر یا زود اتفاق می‌افتد.

اما در ارتباط با ادعای جهت‌دار مدیر کل آژانس دال بر احتمال نقض تعهدات هسته‌ای از طرف تهران،« سید حسین نقوی حسینی» در گفتگو با جام جم آنلاین ابراز داشت: به نظر من موضع گیری آمانو درباره مسئله آب سنگین همراه با جهت گیری سیاسی بوده است، زیرا کشورهای طرف توافق بارها در سال‌های اخیر برجام را نقض کرده‌اند و نهادهای متولی از جمله آژانس هیچ موضع گیری نسبت به این مسئله نداشته‌اند.

نماینده مردم ورامین در مجلس در ادامه تصریح کرد: در شرایط کنونی به علت بدعهدی‌های صورت گرفته، کشورهای غربی متهم به نقض برجام هستند، اما طرح مسائل مبهمی مانند نقض برجام از سوی آژانس موجب تغییر فضای بین‌المللی در رابطه با ایران می‌شود.

وی افزود: به نظر من موضع گیری آمانو درباره نحوه اجرای برجام از سوی ایران و مسئله میزان انباشت آب سنگین، در راستای فضاسازی علیه ایران و کاهش فشارهای بین‌المللی به کشورهای نقض کننده است، زیرا با این گونه اقدامات، همان طوری که ما غربی‌ها و آمریکایی‌ها را به نقض برجام متهم می کنیم، آن ها هم می‌توانند از این مسئله استفاده کنند.

نقوی حسینی با استناد به گزارش‌های ادواری آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران گفت: جمهوری اسلامی به تعهدات خود در راستای اجرای برجام عمل کرده و ادعاهایی درباره احتمال نقض برجام از سوی ایران بی پایه و اساس است.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: طبق توافق هسته‌ای، ایران در مسئله آب سنگین دو راه را در پیش روی دارد، نخست اینکه آب سنگین مازاد 130 تن خود را به کشورهای متقاضی بفروشد که تاکنون این اقدامات در چندین مورد صورت گرفته است، راه حل دوم نیز انتقال و انباشت این محصول در کشور ثالث است که این مسئله نیز رخ داده است.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به جای رویکردهای سیاسی نسبت به جمهوری اسلامی، در جهت اجرای منصفانه وظایف خود عمل کند.

اهم برنامه‌های کمیسیون امنیت ملی از زبان سخنگو

در ادامه مصاحبه از سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره برنامه‌های آتی کمیسیون متبوعش سوال شد که وی در تشریح آن گفت: در جلسه‌ای دیروز داشتیم، قرار شد کمیسیون نشست مشترکی با وزارت کشور داشته باشد و از ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور بازدید کنند.

وی افزود: همچنین اعضای کمیسیون دوشنبه 21 فروردین مهمان وزارت خارجه خواهند بود و مباحث حوزه سیاست خارجی در جلسه مشترک کمیسیون و وزارت خارجه به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

نقوی حسینی همچنین از دیدار کمیسیون با مراجع عظام در قم و بازدید از جامعة المصطفی در هفته‌های آتی خبر داد و گفت: دیدار با علما و زعمای ادیان الهی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی نیز برای هفته اول اردیبهشت در دستور کار کمیسیون خواهد بود.

وی با بیان اینکه «کمیته‌های دفاعی و امنیت کمیسیون یکشنبه و دوشنبه آینده از مرزهای سیستان و بلوچستان بازدید می‌کنند» گفت: همچنین در پی سفر سال گذشته آقای بروجردی به پاکستان و توافق نشست مشترک کمیسیون امنیت ایران و پاکستان، حضور در مکران و گواتر برای نیمه اول اردیبهشت در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: نشست مشترک کمیسیون با وزارت اطلاعات نیز جز رئوس کار کمیسیون بوده، بعلاوه قرار است کمیسیون در ارایه گزارش شش ماهه دوم کمیسیون در خصوص روند اجرای برجام به صحن علنی تسریع بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نصیری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
۰
۰
واقعیت اینكه آمانو خودش آدم آمریكا واسراییله و این رو همه دولتمردان دنیا در عرصه سیاسی میدون اساسا این ساز كار(آژانس) بنوعی حافظ منافع قدرتهای جهان هستند واگه كشوری همچون ایران بخواهد قد بكشه براش فضا سازی میكنن آقای آمانو بهتره به زرادخانه اتمی اسراییل یه سر ی بزنه لطفا؟؟؟؟!!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها