این روزها خیلی از افراد که بودجه اندکی در اختیار دارند، با توجه به اختلاف اندک قیمتی، بر سر دو راهی انتخاب یکی از خودروهای تیبا و پراید قرارگرفته‌اند.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۹۸
تیبا یا پراید؟ مساله این است!

به گزارش جام جم آنلاین، این دسته از محصولات شرکت سایپا خودروهایی هستند که عموماً بدنه‌هایی سبک و شتاب متوسط دارند. شرکت سایپا، پراید 131 را در سال 1389 و خودروی تیبا را در سال 1388 به بازار معرفی کرد.

خودروی پراید 131 که تقریباً همان پراید صبا با اندکی تغییر بود، چهره جدیدی را عرضه نکرد و تیبا نیز با کپی‌برداری از چند خودرو خارجی، توانست صورت جدیدی را به نمایش بگذارد. تفاوت بهای این دو خودرو در حدود 5 میلیون تومان است.

تیبا که پیشرانه‌ای با حجم 1500 سی‌سی را در دل خود جای‌داده است، شتاب نسبتاً خوبی را تولید می‌کند. این خودرو می‌تواند در 5300 دور در دقیقه نیرویی معادل 87 اسب بخار را تولید کند. گشتاور تولیدی نیز 128 نیوتن متر برای 4000 دور در دقیقه است. تیبا، با توجه به حجم بیشتر پیشرانه و جثه تقریباً یکسان با پراید، شتاب و توان بهتری را به نمایش می‌گذارد.

پراید 131 هم مجهز به پیشرانه‌ای قدیمی و آشنا با 1300 سی‌سی است که می‌تواند تا 71 اسب بخار را در 5250 دور در دقیقه تولید کند. همچنین گشتاور تولید این خودرو 108 نیوتون متر در 2750 دور در دقیقه است که 20 نیوتون متر از تیبا کمتر است و نشان از شتاب درحرکت کمتر این خودرو نسبت به تیبا دارد.

شرکت سایپا، پس از انتقادات فراوان مردم نسبت به بدنه پراید صبا که منجر به تصادفات رانندگی در جاده‌ها می‌شد، اقدام به مقاوم‌کردن نسبی بدنه خودروی 131 کرد که با توجه به تغییر نکردن قوای محرکه خودرو، شتاب آن کاهش یافت.

مصرف سوخت پراید، از قدیم مشهور بود. این خودرو به‌واسطه مصرف بنزین پایین در مصارف شهری وارد شد. پراید 131 با مصرف سیکل ترکیبی 6.44 لیتر در هر 100 متر، جزو کم‌مصرف‌ترین خودروها قرار دارد که در جایگاه بهتری از مصرف سوخت ترکیبی 6.95 لیتری خودروی تیبا قرار دارد.

قیمت خودرو پراید 131 در کارخانه معادل 20.837.000 تومان و همین خودرو به‌صورت صفر، در بازار با قیمت 21.000.000 معامله می‌شود که تفاوت آن تنها حدود 200.000 تومانی است. همچنین قیمت خودروی تیبا نیز در کارخانه 24.968.000 تومان است که در بازار با 200.000 تومان افزایش بدست مشتریان می‌رسد.

با توجه به اینکه در حجم پیشرانه و امکانات دو خودرو تفاوت چندانی وجود ندارد، خرید خودروی پراید نظر به قیمت و مصرف سوخت پایین‌تر و همچنین بازار دست دوم مطلوب عاقلانه‌تر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
96
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
۰
۰
این حرفا همش الكیه اون تیبا هست موتورش فلان اون قشنگتره و ....... اینها سركاریه فقط جیب مردم خالی میكنن 5 میلیون تفاوت تیبا با پراید مربوط به اندازه لاستیك و رینگ و قالپاق می باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
۰
۰
من اسفند سال 95 یه دستگاه تیبا گرفتم و نظر شخصی خودم بعد از 10 سال داشتن پراید میگم كه شاید به درد بعضی از دوستان بخوره، از نظربدنه واقعا از پراید محكم تره اینو توی فشار دست روی كاپوت و گلگیر میشه تشخیص داد از نظر نرمی و كمك ها با توجه به سیستم جلوبندی ریو و كمك های ریو باز سواری خیلی نرم تر از پراید را تجربه می كنید ، موتور بعد از طی 5000 كیلومتر واقعا پرشتاب تر از پراید هستش و جاهایی كه نیاز به سبقت و قدرت موتور وجود داره تمایزش نسبت به پراید را نشان میده؛ صندلی ها واقعا بهتر از پراید هستش و چیز عجیب و واقعا جالب سفت شدن فرمان توی سرعت های بالا هستش كه به نظرم گزینه جالبی هستش ماشین توی دنده چهار هم قدرت لازم برای مانور را داره و به خاطر حجم موتور بیشتر كولر خیلی عالی جواب میده و با استفاده از دینام قویتر اون مشكل لرزش فن هنگام گرم شدن موتور به وجود نمیاد كلا اگه 5 میلیون واقعا فشاری به خریدار نیاره من از نظر خودم تیبا رو تایید می كنم با تشكر
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
۰
۰
با سلام. به نظرم این بیشتر بابت تولید پراید نوشته شده و توجیهی برای از رده خارج نشدن خودرو پراید است. البته من قبلا پراید داشتم و الان تیبا دارم و واقعا نسبت به هم تفاوت دارند ولی در كل تمام تولیدات داخل بی كیفیت و گران هستند و ما چاره ای جز خرید این گونه خودروها نداریم.
ایران
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
۰
۰
هردوآشغال است مسئله این است

نیازمندی ها