اختصاصی جام جم آنلاین / گزارش تصویری

روایت ترور یک اسطوره + عکس

مارتین لوتر کینگ جونیور یک اسطوره به مفهوم واقعی کلمه بوده و خواهد ماند. وی در زمانی که نژادپرستی در آمریکا به ویژه در ایالت های جنوبی بیداد می کرد علیه این تبعیض آشکار به پا خواست و یک تنه برای احقاق حقوق مدنی جامعه سیاهپوستان این کشور مبارزه کرد.
کد خبر: ۱۰۱۵۸۵۲
روایت ترور یک اسطوره + عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، 49 سال پیش در شب چهارم آوریل سال 1968 میلادی دکتر مارتین لوترکینگ ،کشیش سیاهپوست و نماد مقاومت سیاهان آمریکا علیه تبعیض نژادی در شهر ممفیس ایالت تنسی مورد سوءقصد قرار گرفت و به قتل رسید.قاتل او یک مرد سفیدپوست به نام «جیمز ارل رای» بود که بعدها به حبس ابد محکوم شد.

مرگ غم انگیز و قابل پیش بینی مارتین لوترکینگ جونیور ، کشیش سیاهپوست هیجان و تاسف زیادی را در ایالات متحده و سراسر جهان ایجاد کرد و موجب بروز شورش هایی در گتوهای سیاهپوستان در شهرهای بزرگ آمریکا شد که توسط ماموران پلیس و گارد ملی با خشونت هرچه تمامتر سرکوب شدند.

مدت 12 سال ، مارتین لوترکینگ علیه تبعیض نژادی شدید در ایالت های جنوبی آمریکا مبارزه کرده بود.

او به مناسبت تحریم شرکت اتوبوسرانی شهر مونتگمری ایالت آلاباما که در اتوبوس هایش میان سیاهپوستان و سفیدان تبعیض قائل می شد ، به شهرت دست یافت.

در روز اول دسامبر سال 1955 میلادی روزا پارکز یک زن خیاط سیاهپوست که در اتوبوس نشسته بود حاضر نشد از جا برخیزد و جایش را به یک مرد سفیدپوست بدهد . به همین دلیل راننده او را به زور از اتوبوس پیاده کرد.

در پی این تبعیض آشکار جنبش تحریم علیه شرکت اتوبوسرانی شهر مونتگمری آغاز شد.

مارتین لوترکینگ کشیش جوان شهر در راس این جنبش معترضانه قرار گرفت و با الهام از مقاومت منفی و غیر خشونت بار گاندی علیه استعمارگران بریتانیایی در هندوستان جنبش تحریم را هدایت کرد.

سپس ، مارتین لوترکینگ رهبری جنبش حقوق مدنی را به عهده گرفت و در 28 اوت سال 1963 میلادی در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی راهپیمایی بزرگ واشنگتن را به راه انداخت.

وی در مقابل 250 هزار نفر از هوادارانش مشهورترین سخنرانی خود را که با جمله «من رویایی دارم » آغاز می شد ، انجام داد.

سرانجام در دوم ژوئیه سال 1964 میلادی لیندون جانسون که پس از قتل جان اف کندی ، رئیس جمهور آمریکا شده بود در حضور مارتین لوترکینگ قانون مدنی را که به هرگونه تبعیض نژادی خاتمه می داد ،امضا کرد.

در روز 14 اکتبر سال 1964 میلادی مارتین لوترکینگ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

به رغم لغو تبعیض نژادی این پدیده از بین نرفت و سرکوب سیاهان آمریکا شدت یافت که این مساله موجب بروز شورش های سیاهپوستان در شهرهای بزرگ این کشور شد. خدماتی که مارتین لوترکینگ جونیور به جامعه سیاهپوستان آمریکا کرد قابل توصیف نیست و حتی سفیدپوستان آمریکایی نیز نمی توانند منکر خدمات وی به کل جامعه این کشور شوند.

او در روز 15 ژانویه سال 1929 متولد شده بود.هر سال در سومین دوشنبه ماه ژانویه مردم آمریکا روز تولد مارتین لوترکینگ را به یاد خدمات و فداکاری هایش در راه جامعه مدنی بدون تبعیض گرامی می دارند.


بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
۰
۰
درود بر همه آزادیخواهان جهان
كارگر ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
۰
۰
كاش روزی اسلام ناب محمدی (ص ) به یاری خدا و با ظهور حضرت ولیعصر (عج ) در سراسر عالم حكمفرما گشته و رویایت محقق گردد .

نیازمندی ها