در تعطیلات نوروز گرچه چرخ بسیاری از کسب و کارها از چرخش افتاد یا کندتر شد، اما چرخ ماشین گردشگری و در سایه آن فروش و عرضه صنایع دستی، تندتر از همیشه و هرسال به گردش افتاد و رونق چشمگیری داشت، به طوری که نوروزی متفاوت برای هنر و هنرمندان صنایع دستی رقم زد که نشان از سالی پرامید و پربرکت برای این قشر و آینده‌ای پررونق برای هنر و صنعت بومی صنایع دستی کشورمان دارد.
کد خبر: ۱۰۱۴۹۹۵
نوروزی متفاوت برای صنایع دستی

به گزارش جام‌جم، برگزاری نوروزی متفاوت در سال 96 پیش از فرارسیدن سال جدید و در چند ماه آخر سال 95 بارها توسط مسئولان میراث فرهنگی اعلام و درخصوص آن برنامه‌ریزی شده بود. از مهم‌ترین برنامه‌های طراحی شده، برگزاری نوروزگاه‌ها در بازه دوم تا 12فروردین بود که سال گذشته فقط در 12 مرکز استان برگزار شد، اما امسال دامنه نوروزگاه‌ها به تمام مراکز استان‌ها و حتی برخی شهرستان‌ها تسری یافت و کل کشور را تحت پوشش قرار داد.

نوروزگاه‌ها با برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری پایگاه‌های جهانی، ملی و منطقه‌ای صنایع دستی به استقبال مسافران و گردشگران نوروزی (که اتفاقا امسال بر جمعیت‌شان افزوده شده بود) رفتند. آمار و ارقامی که این روزها در رسانه‌ها منتشر می‌شود، گویای آن است که مردم نیز استقبال خوبی از نمایشگاه‌های صنایع دستی کردند و بازار این صنعت بومی را از رخوت و رکود درآوردند تا بار دیگر شاهد شور و شکوفایی و رونق در این صنعت اشتغال‌زا و ارزآور باشیم؛ صنعتی که با وجود ظرفیت بالای اشتغال‌زایی و درآمدزایی و درصورت توجه می‌تواند بیش از هر صنعتی در جهت اشتغال و تولید ملی و درآمدزایی جوامع محلی و همچنین همسو با منویات رهبری که سال 96 را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامیدند، گام بردارد.

فروش 2 میلیارد تومانی صنایع دستی در مازندران

یکی از استان‌هایی که حقیقتا نوروزی متفاوت را به لحاظ رونق و شکوفایی بازار صنایع دستی تجربه کرد، مازندران بود که طبق آمار منتشره، حدود نیم میلیون نفر از نمایشگاه‌های صنایع دستی نوروزی آن بازدید کردند.

رحیم موسوی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی مازندران در این باره گفت: 12 نمایشگاه نوروزی صنایع دستی با فراگیری ملی، منطقه‌ای و استانی از سوم تا 12 فروردین در شهرهای ساحلی مازندران برپا شد و در این مدت مسافران نوروزی 20 میلیارد ریال سوغاتی از این نمایشگاه‌ها خریداری کردند.

دلاور بزرگ‌نیــا، مدیــرکــل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران نیز از اهدای بیش از 5000 قلم صنایع دستی این استان تا دهم فروردین به مسافران و گردشگران نوروزی خبر داد و گفت: اهدای صنایع‌دستی مازندران به مسافران نوروزی در ورودی شهرهای استان و با هدف آشنایی هموطنان با هنرهای بومی این استان و همچنین به‌جا آوردن رسم ادب و احترام به مهمانان در مازندران، انجام شده است.

افزایش فروش در سایر استان‌ها

استان‌های دیگر هم گرچه هنوز آمار کامل و دقیقی از میزان فروش صنایع دستی خود اعلام نکرده‌اند، اما با افزایش فروش و استقبال مسافران از نمایشگاه‌های نوروزی صنایع دستی مواجه بودند. در همین زمینه جعفر صفاخواه، معاون صنایع‌دستی استان سمنان، به افزایش 10‌درصدی فروش صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های نوروزی این استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه‌ها که از 25 اسفند 95 و در 18 نقطه از استان برپا شد و تا فردا یعنی 15 فروردین 96 به‌روی علاقه‌مندان باز است، با فروش خوبی مواجه بودیم، طوری که فقط تا نهم فروردین، صنایع‌دستی به‌ارزش 65میلیون تومان به‌فروش رفته است.

مرتضی آبدار، دبیر ستاد اجرایی خدمات‌سفر استان آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به برپایی 28 نمایشگاه نوروزی صنایع‌دستی در محوطه‌های تاریخی شهرستان‌های این استان گفت: در نخستین روزهای سال 96، در راستای اعتلای صنایع‌دستی استان در ستاد‌های نوروزی، هدایای صنایع دستی با طرح تبریز 2018 و شهر جهانی فرش دستباف در میان مهمانان نوروزی توزیع شد.

خراسان‌جنوبی هم سال پررونقی را در بخش صنایع دستی آغاز کرد که فعالیت 175 غرفه عرضه محصولات صنایع‌‌دستی و سیاه‌چادر عشایر در 26بازارچه نوروزی در سراسر این استان در تعطیلات نوروزی گواه این ادعاست.

حسین عباس‌زاده، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی دراین باره گفت: بازارچه‌های صنایع‌دستی استان خراسان‌جنوبی، برای حمایت از صنعتگران و ترویج و توزیع صنایع‌دستی استان در بین مسافران، در مکان‌های پرتردد گردشگران ایجاد شده است.

هدیه لباس بلوچی سوغات مردم چابهار

و اما مردم چابهار در ابتکاری جالب به توزیع لباس بلوچی در بین مسافران نوروزی اقدام کردند. نواب کیشکوری، مدیر موسسه مردم نهاد پارت چابهار که این ابتکار توسط آنها صورت گرفته، با اشاره به این‌که توزیع لباس رایگان بین سنین یک تا 15 سال از ابتدای نوروز آغاز شد و تا 15 فروردین ادامه دارد، گفت: تاکنون 500 دست لباس بلوچی بصورت رایگان در بین مسافران نوروزی و با هدف نزدیک تر شدن اقوام ایرانی با مردم بلوچ و شناساندن فرهنگ و آداب مردم منطقه توزیع شده است تا مسافران و گردشگران خود سفیران معرفی استان سیستان و بلوچستان باشند.

به گفته وی، در اذهان برخی افراد این لباس به عنوان افغانستانی، پاکستانی یا عربی ترسیم شده، در حالی که لباس بلوچی دارای قدمت و شخصیت متعلق به یک قوم بنام، معروف و اصیل ایران اسلامی به نام «بلوچ» است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی و نوروزگا‌ه‌ها

ایجاد نوروزی متفاوت با رونق گرفتن بازار صنایع دستی، اتفاقی بود که بهمن نامور مطلق، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز به آن اشاره کرد و درخصوص آن گفت: در نوروز امسال شاهد تفاوت‌های مختلفی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم که از میان آنها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و رویداد نوروزگاه در شهرهای مختلف تفاوت شاخص نوروز متفاوت 96 است.

به گفته وی، راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی و عرضه کالاهای ایرانی باعث شد تا امسال مسافران نوروزی بتوانند به‌راحتی صنایع‌دستی ایرانی را به‌عنوان سوغات تهیه کنند.

طرح حمایت از صنایع‌دستی در دستور کار مجلس

در همین حال مرتضی شکوهی، مدیرکل امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز از اختصاص 5/1میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای حمایت از اشتغال روستایی در سال 1396 خبر داد.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: این اعتبار در بخش حمایت از اشتغال روستایی در حوزه‌های صنایع‌دستی و گردشگری و کشاورزی هزینه خواهد شد.

شکوهی با بیان این‌که با اجرای این طرح تحول مناسبی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری در کشور اتفاق خواهد افتاد، از ارسال طرح بسته حمایتی صنایع‌دستی به مجلس شورای اسلامی در سال 96 نیز خبر داد و افزود: طرح حمایت از صنایع‌دستی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و از سوی کمیسیون صنایع نیز تصویب شده است. در قالب این طرح که در سال جدید به صحن علنی مجلس می‌رود، فعالیت‌های حوزه صنایع‌دستی بویژه با تاکید بر حوزه بازرگانی این صنعت مورد توجه قرار گرفته که امید است با تصویب این طرح بسیاری از مشکلات حوزه صنایع‌دستی حل شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها