احتمالا شما هم شنیده اید که می گویند «فحش رو که بندازی روی زمین، صاحبش خودش برش می داره!» ...
کد خبر: ۱۰۱۴۷۸۳
سهم من و حمید گودرزی را پس بدهید!

احتمالا شما هم شنیده اید که می گویند «فحش رو که بندازی روی زمین، صاحبش خودش برش می داره!» حالا اصلا قرار نیست خدای نکرده به کسی ناسزایی، فحشی، چیزی بدهیم یا درباره آن حتی چیزی بگوییم اما این ضرب المثل بهانه ای بود تا به واکنش هایی اشاره کنم که طی تقریبا 24 ساعت گذشته برخی کاربران فضای مجازی که تعدادشان ماشاالله کم هم نیست به صحبت های حمید گودرزی در برنامه دورهمی داشته اند و خطاب صحبت ها و کنایه ها و تیکه های این بازیگر را به کسی یا کسانی مرتبط دانسته اند و برای آن بازیگر محبوب شان زیرپیراهن چاک می دهند!

این که حمید گودرزی خطابش فرد خاصی بوده و یا نه اصلا به من مرتبط نیست، چرا؟ چون از قدیم گفته اند « شما فحش رو بندازی...» بله ! اما آنچه به من، تو، حمید گودرزی و البته تقریبا همه مخاطبان عام سینما مرتبط است کلیدواژه های مهمی است که در صحبت های این بازیگر سینما و تلویزیون وجود داشت:

1ـ «قهرمان» در برابر زشتی و پلیدی

2ـ «رویاپردازی» به جای تلخی و ناکامی

3ـ «خیانت» در تقابل با زیبایی و دوست داشتن و وفاداری

حمید گودرزی خواسته یا ناخواسته ، آگاهانه یا ناآگاهانه ، خیرخواهانه یا با هر نیتی، به درد مشترک و بزرگی اشاره کرده است که گریبان سینمای امروز ما را گرفته است، دردی که باعث می شود سهم ما از سینما و پرده نقره ای جادویی اش نادیده گرفته شود.

کارتون فوتبالیست ها را احتمالا همه ما دیده ایم و این اواخر چقدر هم در فضای مجازی شوخی های بامزه ای با آن صورت گرفت، مردم همه کشورها چه پیشرفته و چه در حال پیشرفت و چه عقب افتاده به داشتن قهرمان و دست کم ترسیم آن در رویاهایشان نیاز دارند و سینما و انیمشین و به طور کل هنر و ادبیات سهمی انکارناپذیر در به وجود آوردن این قهرمان و نشان دادن زیبایی های زندگی همواره داشته و دارند، چرا که زیبایی به قول سهروردی نخستین تجلی خداوند است، اتفاقی که متاسفانه هنر ایران روز به روز از آن دور و دورتر می شود.

بیایید یک بار دیگر فیلمِ صحبت های حمید گودرزی را بدون چسباندن آن به فلان بازیگر مرور کنیم، اصلا به خود حمید گودرزی هم کاری نداشته باشیم، به حرف هایش فکر کنیم؛ این که چقدر در سینمای امروز رویاهایمان را می بینیم؟ سهم منِ مخاطب از زیبایی و لذت بردن کجاست؟ چه کسی به هنرمندان و خالقان آثار سینمایی ما اجازه داده است قهرمان را از مردم ایران بگیرند؟ چه کسی حکم داده است ما هیچ وقت و در هیچ عرصه ای «نمی توانیم» در برابر سیاهی ها و تلخی ها بایستیم؟ و آیا همه پایان ها تلخ است؟ چه کسی به شما اجازه داده است فقط شکست خانواده ها و فروپاشی هایشان را ببینید و به نمایش درآورید؟ لطفا سهم ما از زندگی و زیبایی را پس بدهید.

سینا علیمحمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
محمد زند
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
۰
۰
آفرین، جان كلام را گفتی. واقعا سهم بچه های امروز از سینمای ایران كجاست. نوجوانان و جوانانی كه بعضاً فیلم ها، بازی های رایانه ای و هنرپیشه های خارجی را بهتر و بیشتر از نمونه های وطنی خود می شناسند
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
۰
۰
خوب بنویسید چند كلمه و در چه زمانی باید بنویسیم تا درذ وسط تایپ همه چیز محو نشه این هم از ایرادات شما
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
۰
۰
ایراد كار كار هنرپیشه ها و كارگردانان ما عملكرد كلیشه ای میباشد یعنی یك شاعر باید موهای بلند و سبیلهای پر پشت داشته باشه دانشمندان باید خیلی پیر یا ژولیده باشن و آدمهای خوب باید یا خوشگل ویا جذاب باشن و آدم های بد باید زشت یا ترسناك باشن كه این رفتار كلیشه ای سینمای ما فرهنگ ما را مختل كرده است و این آقایون میتوانند دراین موارد صحبت كنند
اعظم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
۰
۰
والا ما سر این اسكار گرفتن اصغر خان گفتیم كه نه در داخل فیلم درست وحسابی داریم ونه فیلمی می سازید كه در عرصه بین المللی چهره خوبی از ما نشون بده . شما ببین كره برای جومونگ افسانه ای 90 قسمت فیلم میسازه ولی ما نتونستیم برای یكی از سرداران به فرض سلسله هخامنشی یا حتی دفاع مقدس خودمون فیلم درست وحسابی بسازیم . اگر این فرهنگ وتمدن دست كره ای ها بود چه فیلم ها كه نمی ساختند.كل فیلمهای ایرانی شده : طلاق ، خیانت ، شك داشتن . این هم وضع جامعه . حتی یه فیلم اجتماعی درست وحسابی نمی سازید . اكثر این هنریشه هاهم خارج از ایران آبروریزی می كنند. چی میشه گفت . گوش اگر گوش تو وناله اگر ناله من / آنچه به جایی نرسد فریاد است.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
۰
۰
با نظر نویسنده موافقم. كاش سینمای ما به جامعه خسته ما سرزندگی بیشتری میداد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها