زمانی که مک‌لارن شروع به طراحی مدل افسانه‌ای F1 در اوایل ۱۹۹۰ میلادی کرد، این کمپانی هرگز به فکر تولید سریع‌ترین خودروی جهان نبود. اما این دلیل خوبی نبود برای اینکه در مقابل جگوار XJ220 که سرعت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانده بود، قد علم نکند.
کد خبر: ۱۰۱۳۶۳۳
داستان ثبت رکورد سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی دنیا

به گزارش جام جم آنلاین از اخبار خودرو ، در سال ۱۹۹۳ و در آزمایش‌های اولیه F1 توانست رکورد سرعت ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت را در پیست ناردو ایتالیا ثبت کند. اما کار مک لارن تمام نشده بود. به همین خاطر در سال ۱۹۹۸ قهرمان لمانز، یعنی اندی والاس را استخدام کرد تا F11 را در مسیر مستقیم پیست مخصوص فولکس‌واگن در آلمان به بیشترین سرعت برساند.

بر اساس مستنداتی که به تازگی به نمایش درآمده، شواهد کاملا واضحی وجود دارد که این ادعا را اثبات می‌کند. خودرو در روزی با هوای صاف به پیستی انتقال یافت که خود مک لارن هم عنوان کرده بود که قرار است در مسیر مستقیم این پیست ثبت رکوردی انجام بگیرد.

والاس که به تازگی عنوان کرده است «آن روزها جوان‌تر و البته جاهل‌تر بودم»، شانس این افتخار را داشت که مدلی از F1 را براند که واقعا سریع بود. خودرویی که برای ثبت رکورد آماده شده بود در واقع پنجمین پرتوتایپی بود که مک‌لارن به همین منظور تهیه کرده بود و با کد XP5 در مک‌لارن شناخته می‌شد، البته پنج سال هم روی آن کار شده بود.

در اولین تلاش والاس موفق شد که سرعت ۳۸۸ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند، اما می‌دانست که در خودرو پتانسیل سریع‌تر رفتن وجود دارد. به همین خاطر از مهندسین مک‌لارن خواهش کرد که خودرو را دوباره تنظیم کنند، همچنین در خواست دیگر او از مهندسین این بود که او به اجازه بدهند به دور موتور بالاتری دست پیدا کند و مهندسین مک‌لارن نیز کیت محدود کننده دور موتور را به طور کل از مدار خارج کردند.

با این کار والاس موفق شد که سرعت ۳۹۱ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند و روز خود را بسازد. وقتی والاس از خودرو خارج می‌شد، گفت «هرگز به سرعت بیشتر از ۳۹۱ کیلومتر دست نخواهد یافت». اما خب همین سرعت نیز در سال ۱۹۹۸ اصلا کم نبود!

مسئولان ثبت رکورد سرعت نیاز داشتند که میانگین سرعت خودرو را در رفت و برگشت محاسبه کنند، تا اثر جاذبه زمین و اثر باد روی خودرو از محاسبات حذف شود. بنابراین پس از چندین بار ثبت رکورد و البته محاسبات کامپیوتری، نهایت سرعت دست یافتنی مک‌لارن P1 عدد ۳۸۶٫۷ اعلام شد و این عدد تا زمان از راه رسیدن بوگاتی ویرون و دار و دسته‌اش در سال ۲۰۱۳ در دست این خودرو بود.

با این همه هنوز هم مک‌لارن هنوز هم سریع‌ترین خودرو با سیستم تنفس طبیعی یا بدون توربو است و هنوز هم در انتظار حریف واقعی است که یارای مقابله با او را داشته باشد.

والاس خیلی در مورد این رکورد صحبت نمی‌کند و اگر هم حرف آن به پیش بیایید خیلی بی حال توضیح می‌دهد. هرچند اگر شما نیز رزومه‌ای مثل او در مسابقات لمانز داشتید، ثبت رکورد سرعت با خودرویی خیابانی برایتان کم اهمیت جلوه می‌داد.

نکته جالبی که در این ثبت رکورد رخ داد، این بود که والاس در سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت به دنده شش تعویض می‌کرد، که البته دلیل آن به این خاطر بود که برای تعویض به دنده شش در این خودرو نیاز به بالا کشیدن اهرم تعویض دنده بود و به همین دلیل والاس در انجام عمل تعویض دنده، کند عمل می‌کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها