شاید برای بسیاری از شما جالب باشد بدانید که در غربی ترین نقطه شهر پرهیاهوی تهران و در دل رشته کوه‌های سر بفلک کشیده البرز مرکز دو روستای زیبا و دیدنی به نام وَردیج و واریش قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۱۳۵۹۷
سفر به وَردیج و واریش؛ یک پیشنهاد جذاب برای تعطیلات نوروزی+عکس

به گزارش جام جم آنلاین، این‌روزها با افزایش و گسترش روزافزون آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، بیش از پیش نیاز است از زندگی شهری و هوای آلوده آن هر چند کوتاه دور شده و قدم در طبیعت پاک روستا بگذاریم؛ جایی که بشود آسمان آبی را تماشا کرد و با خیال آسوده نفس‌ عمیق کشید تا ریه‌ها از هوای پاک و با طراوت پر شوند. اگر دنبال چنین جایی می‌گردید، روستاهای وردیج در دل کوه‌های شمال غرب تهران، جایی است که باید بار سفر را بسته و در یک روز آخر هفته به همراه خانواده یا دوستان، راهی آنجا شوید.

این منطقه جزء بخش کن و سولقان شهرستان تهران، که چند سالی است جز منطقه ۲۲ شهری تهران شده است. ۱۳کیلومتر از اتوبان تهران کرج و ایستگاه متروی وردآورد فاصله است. مسیر عبوری به سمت روستا دقیقا ایستگاه مترو به سمت شمال راهی آسفالته به طول یک کیلومتر است بعد از شهرک صنعتی شریف سمت راست تابلوی روستای وردیج نصب شده است. سکنه آن ۵۵۰ تن و آب آن از چشمه سارهای متعددی خصوصا چشمه شاه و چشمه پااورزاو غیره تامین می شود.

بالای محله وردآورد تهران، جاده‌ای آسفالته و پیچ در پیچ مثل جاده امامزاده داوود، در امتداد رودخانه و دره‌ای عمیق به روستای وردیج و پس از آن به واریش منتهی میشود. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، بهار و اردیبهشت ماه است. در این موقع باغهای وردیج و واریش با شکوفه‌های گیلاس و آلبالو، سفیدپوش شده و مناظر بدیعی به نمایش میگذارد. وارد جاده وردیج و واریش که می شوید، پس از حدود ۱۲ کیلومتر رانندگی، به ورودی روستای وردیج در سمت راست جاده میرسید. تابلوی «خیابان شهید وردیجی» نشانه ورودی روستا است.

در اطراف وردیج میتوانید دیدنی‌ترین تابلوهای سنگ‌تراشی طبیعت را مشاهده کنید. اشکالی که بیش از هر چیز جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی را برایتان تداعی خواهند کرد. اینجا قلمرو فرمانروایی آدمک‌های سنگی است. برای تماشای این تابلوهای زیبای سنگی بدون این که وارد وردیج شوید، مسیر جاده را به سمت واریش ادامه دهید. فقط کافی است به صخره‌های کنار جاده نگاهی بیندازید تا این اشکال زیبا را ببینید. آبشار لت مال نیز در جنوب روستا قرار دارد. پس از وردیج، با پشت سر گذاردن چند پیچ تند و پرشیب، حدود ۴ کیلومتر بالاتر در نهایت به انتهای راه و روستای واریش میرسید. روستایی کوچک و آرام در دل طبیعت بکر که دور تا دور آن‌ را کوه‌ها احاطه کرده‌اند. روستای واریش یکی از مسیرهای صعود به قله پهنه‌سار (گندم چال) است.

روستای وردیج و روستای واریش دو روستای بسیار نزدیک به تهران ولی کمتر شناخته شده برای طبیعت گردان تهرانی هستند که در دره نسبتا تنگ و پر پیچ و خم وردیج در سمت غرب دره کن قرار گرفته اند. مسیر دسترسی به هر دو روستا آسفالته بوده ولی بعلت شیب نسبتا تند و پیچ های تندتر از آن و شانه خاکی نامناسب دسترسی چندان آسانی نخواهد بود.

مسیر جاده واریش: دسترسی به این جاده برای افراد ناآشنا اندکی مشکل بوده ولی به کمک نقشه و توضیحات پیدا کردن مسیر زیاد دشوار نخواهد بود.

منابع:

- دهیاری سولقان

- همگردی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها