۳۰ هزار نفر از اکراد در آلمان در اعتراض به همه پرسی اصلاح قانون اساسی در ترکیه، راهپیمایی برگزار کردند، آنکارا این رویداد را نشانی از «ریاکاری» دولت برلین دانست .
کد خبر: ۱۰۱۳۱۳۸
خشم ترکیه از راهپیمایی کُردهای مقیم آلمان

اکراد آلمان برای حضور در تجمعی بزرگ از شهرهای مختلف این کشور به فرانکفورت سفر کرده و راهپیمائی اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از «بی بی سی»، تظاهرات‌ کنندگان که شعار دموکراسی برای ترکیه سر دادند، از مردم ترکیه دعوت کردند تا در همه‌ پرسی ماه آینده این کشور، به اصلاحات قانون اساسی«نه» بگویند.

در واکنش به این رویداد، ترکیه اعطای مجوز به این تجمع را نشانی از «ریاکاری» دولت آلمان ارزیابی کرده و آن را «غیر قابل قبول» اعلام کرد.

در همین رابطه، «ابراهیم کالین» سخنگوی دولت ترکیه با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد: این غیرقابل قبول است که در همه جا نماد «پ.ک.ک» برافراشته شود؛ در حالی که وزرای دولت ترکیه اجازه دیدار با شهروندانشان در این شهرها را ندارند. تصمیم درباره سرنوشت همه‌ پرسی ماه آوریل، باید توسط ملت ترکیه گرفته شود نه کشورهای اروپایی دیگر.

تنش ها میان ترکیه و برخی از کشورهای اروپائی از آنجا آغاز شد که برخی مقامات بلندپایه آنکارا برای برگزاری پویش های مربوط به جلب حمایت اتباع ترکیه مقیم کشورهای اروپائی تصمیم به برگزاری سخنرانی هائی در برخی شهرها گرفتند؛ اقدامی که با مخالفت اروپائی ها مواجه شد.

به عنوان نمونه، روابط هلند با ترکیه زمانی رو به وخامت گرائید که آمستردام اجازه فرود هواپیمای حامل «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به این کشور را نداد.

رئیس جمهور ترکیه که در اجتماع هواداران خود در استانبول سخنرانی می کرد؛ گفته بود: وزیر خارجه ما را از پروازش منع کنید؛ اشکالی ندارد، ولی از هم اکنون به بَعد ببینید پروازهای شما چگونه در ترکیه فرود خواهند آمد.

گفتنی است سخنرانی مقامات ترکیه ای در راستای تبلیغ به نفع همه پرسی قانون اساسی ترکیه که برای تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی است؛ انجام می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ترك اوغلو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
۰
۰
متأسفانه دیكتاتوری اردوغان با عوام فریبی در حال كامل شدنه.

نیازمندی ها