چرا مسئولان صنعت نفت ایران بر همکاری با توتال اصرار دارند؟

بدعهدهـای فرانسوی

شرکت توتال قصد دارد نیمی از هزینه 4 میلیارد دلاری یک میدان گازی ایران را تأمین کند.
کد خبر: ۱۰۱۳۰۱۲
سرمایه‌گذاری 50درصدی توتال در پروژه گازی ایران

به گزارش جام جم آنلاین از العالم، شرکت توتال قصد دارد 50 درصد از هزینه 4 میلیارد دلاری یک پروژه را در میدان گازی پارس جنوبی ایران تأمین کند. این شرکت فرانسوی روز جمعه با انتشار پرونده‌هایی از مذاکره با مقامات ایرانی در سال 2016 در خصوص چندین پروژه پرده برداشت.

توتال سال گذشته یک قرارداد برای این پروژه در پارس جنوبی امضا کرد؛ امری که این غول فرانسوی را به نخستین شرکت غربی امضا‌کننده یک قرارداد انرژی در ایران پس از کاهش تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران بدل کرد.

توتال در پرونده‌ای برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اعلام کرد پروژه 11 پارس جنوبی به حدود 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این شرکت فرانسوی، 50.1 درصد از آن را از طریق پرداخت با ارزی غیر از دلار آمریکا تأمین خواهد کرد.

توتال در گذشته جزئیاتی درباره ارزش این پروژه و سهم شرکت‌های مختلف در آن اعلام نکرده بود. اگر این قرارداد نهایی شود، توتال در این پروژه 50.1 درصد سهم خواهد داشت. سهم شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی نیز در آن 30 درصد خواهد بود که از طریق یکی از شرکت‌های وابسته به آن محقق خواهد شد. همچنین شرکت ایرانی پتروپارس 19.9 درصد از بودجه مورد نیاز برای این پروژه را تأمین خواهد کرد.

انتظار می‌رود این پروژه پارس جنوبی ظرفیت تولیدی معادل 370 هزار بشکه نفت در روز داشته باشد و گاز تولیدشده در آن نیز به مصرف داخلی ایران خواهد رسید. این پروژه به دو سکوی دور از ساحل و 30 چاه نیاز دارد.

توتال تا تابستان درباره سرمایه‌گذاری در این پروژه تصمیم‌گیری خواهد کرد گرچه به گفته «پاتریک پویان» -- مدیر عامل اجرایی توتال -- در ماه فوریه، این تصمیم به تمدید معافیت‌های مرتبط با تحریم‌های ایران از سوی آمریکا بستگی دارد.

پارس جنوبی بخشی از ذخایر خلیج فارس است که یکی از بزرگترین میادین گازی جهان را در خود جای داده است. اما توسعه و بهره‌برداری از آن به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به کندی پیش رفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها