در میان شمار انبوه واژگان فاخر در زبان و ادب فارسی، شاید کمتر بتوان واژه‌ای را نشان کرد که هم از حیث بار معنایی و هم از حیث ژرفای تاثیر عاطفی، همسنگ و همتراز واژه دلنشین و طربناک «بهار» باشد، با کند و کاوی حتی نه‌چندان ژرف در معدودی از انبوه آثار خلق شده و به زیور طبع آراسته شده می‌توان فراخنای معنایی این مفهوم بی‌مانند را به عیان، پیش دیدگان خویش یافت و بر این ادعا، مکرر در مکرر صحه گذاشت.
کد خبر: ۱۰۱۲۹۸۴
آرامش و نشاط بهاری با قانونمندی و نظم اجتماعی
هر آنگاه که هر یک از ما برای اندک لحظاتی نام بهار را به ذهن و ضمیر خود فرا خوانیم، بلادرنگ آنچنان مستانه در هیجان دلپذیر و شورانگیز حاصل از آن غوطه‌ور می‌شویم که نتوان وصفش را بر زبان راند. این غنای معنایی و عاطفی ریشه در چندین و چند عامل ریز و درشت دارد؛ یکی از آن عوامل، همسویی در مقلب گشتن طبیعت و طینت است.

یعنی درست همسو و همزمان با زایش دلپذیر و خوش‌یمن طبیعت و محیط پیرامون، درون و جسم و جان ما نیز به لطف خالق آن، دستخوش تولدی نو می‌شود و گامی بلند از «بودن» به سوی «شدن» فرا سو می‌نهد. بی‌هیچ تردیدی وقوع این زایش در بهار آنچنان مسرت بخش و خواستنی است که نام و یاد بهار، هر زنده‌دلی را از فرش به عرش می‌رساند. بدرستی گفته‌اند و گفته‌ایم سالی که نکوست از بهارش پیداست، چراکه چگونگی آغاز، اثری انکارناپذیر بر چگونگی استمرار دارد و این دو، در بطن و متن خود چگونگی فرجام را نیز به همراه دارند و چگونگی پایان را برای ما ورق می‌زنند. حال که چنین است بیایید از هم‌اینک عزم خود را جزم کنیم و همت بلند خویش را به کار بندیم تا با آغازی نیکو، استمراری زیبا را برنامه ریزی کنیم و مصمم‌تر از همیشه به سوی پایانی دلنشین گام‌های استوار برداریم، اما چگونه؟ ما نشستیم و اندیشه کردیم و پاسخ خود را در قالب یک شعار کوتاه از منظر پلیس تقدیمتان کردیم، آرامش و نشاط بهاری، با قانونمندی و نظم اجتماعی.

انسان از زمانی که دریافت برای برآوردن نیازهایش، قادر به تنها زیستن نیست، به سراغ مفهومی رفت تا بتواند امورات اجتماع خویش را به بهترین شکل پیش ببرد. از خلال چنین احتیاجی، مفهوم نظم در جامعه زاده شد، نظم، پایه‌ای است برای حیات اجتماعی مسالمت‌آمیز که بدون وجود آن سامان جوامع بشری در هم می‌پیچد و هرج و مرج جای آراستگی را می‌گیرد. روان‌شناسان و جامعه‌شناسان نیز بر اهمیت نظم در زندگی بشری تاکید کرده‌اند و احتیاج به نظم و ترتیب را جزو احتیاجات اساسی بشر قلمداد کرده‌اند. در ارائه‌های دینی و مذهبی و تاکیدات نبی مکرم اسلام و امامان نیز هماره توصیه به نظم در امور شده و نظم، همردیف ارزش‌های والای اسلامی مانند تقوا قرار گرفته و راز و رمز کامیابی انسان‌های بزرگ و راه غلبه بر سختی‌ها و یافتن کاستی‌ها ذکر شده است.

نظم اجتماعی همان عنصری است که رسیدن به سعادت اجتماعی را ممکن می‌سازد، اما نباید از یاد برد که راه دستیابی به نظم اجتماعی در جوامع کنونی از قانون می‌گذرد. قانون نیز چونان درختی سرسبز است که شکوفه‌های نظم از آن می‌رویند، قانون همان تعهد همگانی است که سبب می‌شود ناامنی، ناشی از پیش‌بینی‌ناپذیر بودن روابط اجتماعی به حداقل کاهش یابد و ماجراجویی و ناامنی، جای خود را به ثبات و آرامش بدهد. از این منظر، امنیت ودیعه‌ای در دستان تمامی اعضای اجتماع است که باید بدرستی آن را به دیگر افراد جامعه منتقل کنند تا امکان دستیابی به امنیت پایدار برای جامعه فراهم شود؛ چراکه دستیابی به سعادت اجتماعی، بیش از هر چیز، حاصل پایبندی به میثاقی اجتماعی به نام «قانون» است.

بدون وجود نظم و قانون، هیچ جامعه‌ای رنگ آرامش و امنیت و نشاط را نخواهد دید و سعادت همگانی به سراب بدل خواهد شد.

بهار، دعوت طبیعت است به نشاط و آرامش انسانی؛ آرامشی که با نظم اجتماعی ممکن و با قانونمداری پایدار می‌شود. بیایید یک بار دیگر به دعوت بهار، پاسخ مثبت گفته و با پایبندی به قانون و تمکین از نظم اجتماعی، سالی سرشار از شیرینی را برای خود و دیگر هموطنان به ارمغان آوریم.

چه این که پایبند نبودن به قانون تحت هر عنوان و با هر انگیزه‌ای سال جدید را به کام همگان تلخ می‌سازد، امید آن که سال جدید، سالی باشد که نشاط و آرامش بهاری با قانونمندی و نظم اجتماعی مهمان همیشگی ایرانیان باشد و در پرتو الطاف بیکران الهی این نشاط و دوستی و صمیمیت و امنیت هماره پایدار بماند.

سردار سعید منتظرالمهدی

معاون اجتماعی نیروی انتظامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها