چند روز تا پایان سال 1395 شمسی باقی مانده است و این روزها بازار تقاضا در برخی اقلام گرم شده و ورود تقاضای جدید خرید بخصوص در کالاهای اصلی باعث شده تا احتمال نوسان قیمتی در این اقلام افزایش یابد.
کد خبر: ۱۰۱۲۶۴۲
نقد و نسیه بازار شب عید

بررسی‌های میدانی خبرنگار جام‌جم نشان می‌دهد، نوسان‌های اندکی در میوه و تره‌بار و مواد پروتئینی ایجاد شده و احتمالاً با افزایش تقاضا در روزهای آینده صعود قیمت‌ها دور از انتظار نیست؛ اما مسئولان صنفی و روسای اتحادیه‌های مربوط در این زمینه اعلام می‌کنند، بازار تحت کنترل است و امسال خبری از نوسان شدید قیمتی نخواهد بود.

بازار امسال ناشناخته است

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار درباره قیمت میوه و تره‌بار در ایام پایانی سال به خبرنگار جام جم گفت: بازار امسال برای همه ناشناخته است به این ترتیب که نمی‌توان واقعاً درباره آینده بازار نظر قطعی داشت و همه چیز به رفتار خریداران و میزان تأمین کالا بستگی خواهد داشت.

مهاجران افزود: با توجه به سرمای اخیر و کاهش محصول بخصوص در پرتقال از مردم خواستیم برای میوه‌های شب عید خود سعی کنند این محصول را در کنار سیب، خیار و کیوی خریداری کرده و به نوعی مصرفشان را مدیریت کنند که محتاج واردات نباشیم درحالی که هنوز هیچ نشانه‌ای از مدیریت مردم در این زمینه نیست و تقاضایی به بازار مراجعه نکرده، چون میوه معمولاً دو یا سه روز آخر، از سوی مردم خریداری می‌شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: بنابراین قیمت پرتقال به دو عامل عرضه پرتقال‌های وارداتی و تقاضای مردم در خریدهایشان بستگی خواهد داشت به این ترتیب که از 25 اسفند تا 15 فروردین که اوج تقاضا در بازار میوه است، اگر روند عرضه پرتقال‌های وارداتی ادامه داشته باشد، تقریباً افزایش منتفی است اما اگر خرید مردم و همچنین عرضه پرتقال با مشکل مواجه شود، قطعاً افزایش قیمت را تجربه می‌کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار قیمت سیب را در شرایط فعلی 3100 تومان به طور عمده و 3500 تومان به صورت خرده‌فروشی اعلام کرد و گفت: متاسفانه برخی خریداران عمده سیب امسال هم مثل سال گذشته درحال برهم زدن تعادل بازارند به این دلیل که آنها سیبی را که قبلاً کیلویی 1500 تومان خریداری کرده‌اند، امروز حاضر به فروختن محصول به قیمت 6000 تومان هم نمی‌شوند؛ به امید این‌که در بازار شب عید بتوانند درآمد بیشتری داشته باشند.

مهاجران افزود: سال گذشته خریداران، عمده سیب‌هایی را که قرار بود از آبان ماه وارد بازار شود، انبار کردند به صورتی که در ایام نوروز و اوج تقاضا با انباشت محصول و افزایش عرضه مواجه شدیم به همین دلیل سیب کیلویی 2000 تومان خریداری شده حتی 800 تومان هم به سختی فروخته شد.

این مقام صنفی افزایش قیمت موز را به دلیل سوء استفاده برخی دلالان موز دانست و گفت: این افراد دو ماه قبل از عید با کاهش عرضه باعث افزایش قیمت موز شدند و امروز هم به دنبال افزایش مجدد آن هستند درحالی که قیمت جهانی موز هیچ تغییری نکرده است.

وی تصریح کرد: قیمت جهانی موز کارتنی یک دلار است درحالی که امروز شاهد احتمال افزایش قیمت موز در بازار شب عید به دلیل کاهش عرضه هستیم. به همین دلیل از مسئولان سازمان حمایت خواستیم با این افراد مذاکره کرده و مانع این اتفاق شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار قیمت سیب و پرتقال مصوب دولتی را براین اساس اعلام کرد: سیب قرمز؛ سیب سفید و پرتقال با قیمت مصوب کیلویی 3100 تومان برای عمده فروشی و 3500 تومان به صورت خرده فروشی تعیین شده در حالی که قیمت پرتقال تامسون شمال 1200 تومان عمده و 1700 تومان خرده فروشی تعیین شده است، ولی استقبال زیادی از این پرتقال نمی‌شود.

ارزانی خشکبار

از سوی دیگر مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، بازار شب عید امسال را بازاری آرام توصیف کرد و به جام‌جم گفت: با توجه به جوری جنس و تامین تمام اقلام مورد نیاز خشکبار، برای بازار شب عید در این ایام مشکل نداشتیم و قیمت‌ها نیز در ثبات کامل بودند.

احمدی افزود: قیمت‌ها در اسفند 95 نسبت به سال گذشته به صورت میانگین 10 درصد کاهش داشته و خبری از افزایش قیمت در بازار نبوده است.

این مقام صنفی با تاکید مجدد بر آرامش بازار تصریح کرد: استقبال مردم از نمایشگاه بهاره مناسب بود و به گفته مسئولان، کیفیت اقلام خشکبار و قیمت‌ها در این نمایشگاه‌ها قابل قبول بوده است به صورتی که در نمایشگاه اخیر قیمت‌ها با سطح بازار 5 درصد تفاوت داشت، اما از نظر کیفیتی تمام اقلام درجه یک و قابل رقابت انتخاب شده بود.

وی معتقد است در بازار شب عید امسال کمترین تخلف از سوی واحدهای صنفی گزارش شده است به صورتی که این میزان تخلف، قابل چشم‌پوشی است و تمام موارد بررسی و برخورد شده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره واردات بادام هندی نیز گفت: امسال مسئولان برای تامین نیاز بازار به‌‌رغم ممنوعیت واردات، همکاری مناسبی داشتند که باعث کنترل قیمتی شد، اما با توجه به جلسات انجام‌شده با مسئولان مربوط، درحال برنامه‌ریزی برای تأمین نیاز این محصول به صورت هماهنگ هستیم تا تخلف و قاچاق به حداقل خود برسد.

ثبات لبنیات

در همین حال رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی درباره قیمت لبنیات در بازار شب عید گفت: در ایـن زمینـه خوشبختانه هیچ کمبودی نداریم و تمام اقلام مورد نیاز خریداران شب عید و هموطنان تامین شده و ذخایر انبارها به اندازه است و به مصرف‌کنندگان نوید می‌دهیم که افزایش قیمتی برای ایام نوروز نخواهیم داشت. دبیر انجمن صنایع لبنی معتقد است با توجه به کاهش تقاضای خرید و همچنین افزایش تولید شیر خام، انتظاری برای افزایش قیمت در محصولات لبنی در ابتدای سال آینده نیز نخواهد بود و درصورت نیاز با مجوزهای لازم ممکن است در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

مرغ زیر 8000 تومان

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره بازار شب عید گوشت مرغ و ماهی به خبرنگار ما گفت، قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان 7500 تومان است.

یوسف‌خانی با اشاره به افزایش روند تولید و عرضه گوشت مرغ به بازار افزود: پیش بینی ما درباره بازار شب عید در ایام باقیمانده از سال 95 این است که تغییر قیمتی قابل ملاحظه‌ای نداشته باشیم و حتی در برخی موارد شاهد کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار باشیم.

وی تاکید کرد: در ایام تعطیل به دلیل این‌که کشتارگاه‌های مرغ اغلب در هفته اول تعطیلات نوروز تولید ندارند، قیمت گوشت مرغ افزایش خواهد داشت اما امسال با پیش بینی‌های صورت گرفته تعداد بیشتر کشتارگاه‌ها فعال خواهند بود و همین نکته عاملی برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت در بازار است و اگر افزایشی ‌هم داشته باشیم، خیلی جزئی و قابل چشم‌پوشی است.

آغاز توزیع سراسری میوه شب عید در کشور

حسین صفایی، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اعلام آغاز توزیع سراسری میوه شب عید در کشور گفت: توزیع 80 هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید از چهارشنبه در سراسر کشور آغاز شد.

حسین صفایی با اشاره به این‌که توزیع میوه شب عید در تهران به منظور جلوگیری از روند افزایش قیمت از 20 اسفند آغاز شده است، افزود: سیب و پرتقال تنظیم بازار در بیش از 4100 مرکز به‌صورت مستقیم با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود.

وی اظهار کرد: در استان تهران نیز پرتقال و سیب در 300 مرکز توزیع می‌شود که 200 مرکز آن در میادین میوه و تره‌بار و صد مرکز به‌صورت پراکنده در واحدهای صنفی است. رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: پرتقال تنظیم بازار وارداتی هر کیلوگرم 3900 تومان، پرتقال تامسون شمال هم 1700 تومان و پرتقال والنسیای تولید جنوب کشور نیز براساس شرایط بازار قیمت‌گذاری و عرضه می‌شود.

صفایی گفت: قیمت هر کیلوگرم سیب درجه یک نیز 3500 تومان تعیین شده است، اما در استان‌های مختلف مجوز دادند قیمت سیب را تا 15 درصد کمتر از قیمت سیب در بازار هر استان عرضه کنند.


عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
یكی به این آقا بگه خواهشا قیمت نده وكنترل هم نكن
چرا قیمت ها رو بالا میبری؟
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
۰
۰
تا بوده همین بوده همیشه فقط می نالند از نداری و بودجه كم و بدهی . پس مردم بدبخت و بیچاره چه بگویند . در خرید لباس عید برای بچه هایشان در مانده اند . توانایی خرید برای پذیرایی از مهمان ها را ندارند با كلی قرض حفظ آبرو می كنند و چیزهای كمی می خرند. با به بهانه عزادار بودن چیزی خرید نمی كنند .شاید این وضعیت برای دولتمردان عجیب باشد ولی واقعیتی است كه مردم با آن دست و پنجه نرم می كنند . اول شرایط جنگ بعد تحریم بعد برجام آخرش هیچ سودی عاید مردم نمی شود . جز ناله .تاكی باید مردم بیچاره این همه رنج را به خاطر سوء مدیریت تحمل كنند.هر كاندیدایی كه می آید كلی وعده و عید می دهم كه چنان كنم و چنان ولی هیچ . جوانان بیچاره تحصیل كرده اجتماع دختران و پسران به دلیل بی كاری قادر به تشكیل خانواده نیستند. از فشار زندگی و احساس شرمندگی سربار بودن در سن بالای سی سال روی دوش خانواده سالمند و خرج زندگی خود را از آن ها تامین كردن به انواع بیماری عصبی دچار شده اند اكثر جوانان امروز زیر فشار زندگی به افسرده گی شدیدی مبتلا شده اند . دولت فقط می نالند . یا از یارانه یا از خرید شب عید یا از همسان سازی حقوق یا تورم یا ناتوانی درایجاد شغل امید به جوانان حلقه گمشده در این كشور است .

نیازمندی ها